Profeetallisia näkökulmia 2:
Kirjoittanut: Keijo Lindeman
Raamattu sanoo, että tietomme on vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, joten tarkastelemme Raamatun profetioita sen vajavaisen tiedon ja ymmärryksen valossa, jonka Jumala on suonut (1.Kor.13.9).
Elämme parhaillaan hyvin levottomassa maailmassa. Danielin profeetallisen näyn mukaisesti suuri kansojen meri ja erityisesti Välimeren alue kuohuu. Näyttää ilmeiseltä, että myös Ilmestyskirjan kuudennen pasuunan tapahtumien prosessi on alkanut ja Eufrat virran alue on taistelun ja sodan näyttämönä. Eufrat-virran alueelta on päästetty neljä pahaa enkeliä irti ja erityisesti neljä valtiota on terrorismin, taistelun ja kuohunnan kohteena: Irak, Syyria, Iran ja Turkki. Tarkastelimme näitä asioita jo toukokuun Yovel-lehdessä. Jossakin vaiheessa, Jumalan määräämän aikataulun mukaisesti, se johtaa maailmanlaajuiseen sotaan, jossa 200 miljoonaa sotilasta taistelee ja huipentumana on atomisota, joka tuhoaa kolmannen osan ihmiskuntaa. Herra pitää kuitenkin huolen omistaan vaikeidenkin aikojen keskellä ja Messias noutaa omansa pois atomisodan kauhujen alta (Luuk.17:26-30).
Israel on tämän myrskyn keskellä saanut olla kohtuullisen rauhassa näiden taistelujen melskeistä. Israel on kuitenkin koko ajan sodan ja terrorismin uhan keskellä. Iran uhkailee koko ajan Israelia tuholla ja sen käskyläiset, terroristijärjestö Hisbollah Etelä-Libanonissa, Hamas ja Jihad Gasassa sekä myös Siinailla toimiva ISIS:n kanssa liittoutunut ääri-islamilainen terroristijärjestö, uhkuvat vihaa ja tuhoa Israelille. Egyptikin joutuu taistelemaan koko ajan Siinailla toimivia terroristeja vastaan. Myös monissa muissa Israelin ympärillä olevissa islamilaisissa valtioissa on vihamielisyyttä Israelia kohtaan. Egyptissä ja Jordaniassa osa islamilaisesta kansasta haluaisi purkaa rauhansopimuksen Israelin kanssa.
Myös monet Israelin alueella asuvat palestiinalaiset mellakoivat ja jotkut ääri-islamistit tekevät terrori-iskuja juutalaisia vastaan. Monet muutkin maat, mm. Eurooppa, ovat saaneet osansa ääri-islamistien terrorista. Erityisesti Jerusalem, jonka itäistä osaa palestiinalaiset vaativat pääkaupungikseen tulevalle Palestiinan valtiolleen, on kiistan kohteena.
Israel taasen haluaa pitää jakamattoman Jerusalemin Israelin ikuisena pääkaupunkina. Erityisen kiistan ja mellakoinnin kohteena on temppelivuoren alue, jossa ns. islamin pyhät rakennukset, Kalliomoskeija ja El Aqsa, sijaitsevat. Monissa maailman julkisissa rakennuksissa ja ns. pyhissä paikoissa, mm. Mekassa, on tiukat valvontatoimet, valvontakamerat ja metallinilmaisimet, mutta Jerusalemin temppelivuorella, jossa islamilaiset ns. pyhäköt sijaitsevat, niitä ei sallita. Palestiinalaisten mellakoiden ja islamilaisten maiden painostuksen takia Israel joutui poistamaan valvontalaitteet. Tämän kaiken on ennakoinut Jumalan sana, varsinkin Sakarjan kirjan ennustukset luvuissa 12-14 ja tarkastelemme niitä lyhyesti tässä kirjoituksessa.
Sakarjan sanoma ympärillä asuville kansoille ja kaikille kansoille
”Ennustus, Herran sana Israelista.
Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä: Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri (hepr. VT: Katso, minä asetan Jerusalemin myrkkymaljaksi kaikille kansoille ympärillä), ja myös Juudan kohdalle se on tuleva Jerusalemia piiritettäessä. Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan” (Sak.12:1-3).
Sanoma Israelin ympärillä asuville kansoille
Heprean alkutekstissä sanotaan näin: ”Katso, minä asetan Jerusalemin myrkkymaljaksi kaikille kansoille ympärillä”. Tämä osa profetiaa koskee Israelin ympärillä olevia kansoja ja Jerusalem tulee niille myrkkymaljaksi. Jerusalemin asema tulee olemaan kiistakapula ja myrkkymalja ympärillä oleville islamilaisille kansoille ja monille muillekin kansoille, kun yritetään väkisin jakaa Jumalan Israelille lupaamat maa-alueet ja perustaa Palestiinalaisvaltio, jonka pääkaupungiksi tulisi ItäJerusalem. Israel ei tätä ratkaisua hyväksy, koska Jerusalem on Raamatun mukaan Israelin ikuinen ja jakamaton pääkaupunki, vaikka kansat eivät sitä hyväksy.
Profeetta Jooelin mukaan Israelin maan jakaminen tuo kansoille tuomion ja Herra tuomitsee jokaisen kansan, joka käy Israelin maata jakamaan ja koskee Jerusalemiin pahoissa aikeissa (Jooel.2:1-4). Erityisen kiistan kohteena on Jerusalemin temppelivuori, jossa islamin ns. pyhät moskeijat sijaitsevat. (Raamatun profetian näkökulmasta ne ovat islamilainen ”hävityksen kauhistus pyhässä paikassa” temppelivuorella; Dan.11:31; 12:11; Mat.24:3, 15).
Palestiinalaiset ja koko islamilainen maailma pelkää, että juutalaiset rakentavat sinne kolmannen Jerusalemin temppelin ja syrjäyttävät tai peräti tuhoavat siellä olevat moskeijat, islamilaisen maailman kolmanneksi pyhimmät paikat. Temppeliinstituutti onkin jo vuosien ajan tehnyt valmisteluja kolmannen temppelin rakentamiseksi. Islamilainen maailma sai myös painostettua UNESCOn tekemään historiallisten tosiasioiden vastaisen päätöksen, ettei temppelivuorella (mukaan lukien Länsimuuri) ole mitään juutalaista historiaa, vaan ne ovat osa palestiinalaista ja islamilaista historiaa. Kristillisen maailman edustajat UNESCO:a olivat pääsääntöisesti raukkamaisesti hiljaa ja äänestivät tyhjää, niin että islamilainen vähemmistö sai aikaan tuon historiaa vääristelevän päätöksen.
Jotkut palestiinalaiset ovat menneet jopa niin pitkälle historiaa vääristelevässä tulkinnassaan, että heidän mukaansa Aabraham, Jeesus ja muut Raamatun historian henkilöt ovat palestiinalaisia ja Raamatun ilmoittama Aabrahamista alkanut Israelin historia onkin palestiinalaisten historiaa.
Israelin ympärillä olevat kansat käyvät Israelin ja Jerusalemin kimppuun
Sakarja profetoi, kuinka Israelin ympärillä olevat kansat käyvät Jerusalemin ja samalla Israelin kimppuun.
Tällä hetkellä taistellaan LähiIdässä, vallankin Irakin ja Syyrian alueella, jossa muslimit, shiiat ja sunnit, taistelevat vallasta ja terroristijärjestö ISIS harjoittaa hirveää terroria. Myös suurvallat ovat sekaantuneet taisteluihin ja tuntuu siltä, että kaikki ovat kaikkia vastaan. Lopulta tilanne johtaa kuitenkin siihen, että ympärillä olevat arabikansat käyvät Israelin ja Jerusalemin kimppuun ja myös Egypti ja Jordania ovat siinä mukana, vaikka niillä on rauhansopimus Israelin kanssa.
Tästä taistelusta kertoo myös Psalmi 83, joka nimeää hyökkäävät kansat: Edom, Mooab ja Ammon eli Jordania; Hagrilaiset eli Egypti (Haagar, egyptiläinen Aabrahamin sivuvaimo); Gebal ja Tyyro eli Libanon; Assur eli Syyria ja Irak ja Filistea eli palestiinalaiset. Israelin nimi halutaan pyyhkiä pois maailman kartalta. Jumalan asunnot eli Jerusalem pyritään ottamaan haltuun. Tässä taistelussa käy Israelin vihollisille huonosti Psalmin mukaan. Tuli korventaa hyökkääjät ja näiden hyökkäävien kansojen tuho ja häpeä on suuri ja Herra saa kunnian.
Israelin kenraalit ja atomisota (Sak.12:4-9)
”Sinä päivänä, sanoo Herra, minä lyön kaikki hevoset vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. Mutta Juudan heimoa kohti minä avaan silmäni, ja kaikki kansojen hevoset minä lyön sokeudella. Silloin Juudan sukuruhtinaat (hepr. VT: alufei Jehuda) sanovat sydämessään: ”Minun väkevyyteni ovat Jerusalemin asukkaat Herrassa Sebaotissa, heidän Jumalassansa”. Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat (Alufei Jehuda) ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat kaikki kansat yltympäri. Ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa Jerusalemissa. Ja Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat, ettei Daavidin suvun kunnia ja Jerusalemin asukasten kunnia ylvästelisi Juudaa vastaan. Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal’olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä. Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan” (Sak.12:4-9).
Teksti puhuu Juudan sukuruhtinaista. Heprean alkuteksti käyttää sanaa alufei Jehuda, joka nykyhepreassa tarkoittaa Juudan kenraaleja, jotka ovat ratkaisevassa roolissa tässä sodassa. Kansojen hevoset lyödään vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. Ilmestyskirja puhuu lentävistä sotahevosista eli hävittäjä-lentokoneista (Ilm.9:7-9). Siinä sodassa vihollisen hävittäjälentokoneiden tekniikka pettää ja ne tulevat sokeiksi ja vauhkoiksi eivätkä lentäjät pysty enää hallitsemaan niitä. Lentäjät tulevat hulluiksi. Voidaan kysyä, onko Israelilla niin hyvää sotilasteknologiaa, että se pystyy sekoittamaan vihollisen hävittäjälentokoneiden tietotekniikan niin että koneet sekoavat, vai onko kyseessä Jumalan ihme vai molemmat.
Kaikki huipentuu atomisotaan. Juudan kenraalien lähettämä atomituli kuluttaa Israelin ympärillä olevat hyökkäävät kansat ja tuho on oleva suuri. Sakarja puhuu myös luvussa 14 atomiaseiden käytöstä, kun hyökkääjät mätänevät seisoessaan jaloillaan (Sak.14:12-15). Sakarjan kuvaus viittaa neutronipommien käyttöön, jotka eivät räjähdysvoimallaan tuhoa paljon rakennuksia ja muuta infrastruktuuria, mutta niiden neutronisäteily tuhoaa elollisen. Neutronipommin kehittäjä oli muuten juutalainen tiedemies Samuel Cohen.
Hyökkäävät joukot joutuvat sekasortoon ja taistelevat toisiaan vastaan ja Juudan kenraalien atomiaseiden tuli tuhoaa heidät.
Sodan seurauksena Israelin maan alueet laajenevat. Palestiinalaisten alueita kutsutaan Länsirannaksi, mutta Raamatussa ne ovat Juudean ja Samarian alueita.
Sakarjan mukaan Juudan alue vapautetaan vihollisen vallasta Israelin haltuun. Myös Samarian ja Eesaun alueet Etelä-Jordaniassa tulevat Israelin haltuun (Obad.19-21). Sefaradijuutalaiset eli Espanjan, Portugalin, Brasilian, Etelä-Amerikan ja muiden maiden pakkokäännytetyt ns. anusim-juutalaiset tulevat asuttamaan Etelämaan eli Negevin, kuten Obadja kertoo.
Edomin ja Mooabin alue Eteläja Keski Jordaniassa tulee Israelin haltuun (Jes.11:12-16). Sakarjan mukaan Gileadin alue Golanista Syyrian suuntaan ja Pohjois-Jordaniaan sekä Libanon joutuvat Israelin haltuun exodusjuutalaisten tuloa varten (Sak.10:8-10-12).
Siinain niemimaa etelässä tulee Israelin haltuun Egyptin puroa myöten, ehkä jopa Niiliin asti, kuten Jumala lupasi Aabrahamille. Näin Jumala laajentaa sodan myrskyjen seurauksena Israelin maa-alueet lopun ajan exodusjuutalaisten paluuta varten, eikä yhtään israelilaista jää kansojen sekaan (Hes.39:28; Jes.26:15-21).
Miksi paholainen haluaa vallata Jerusalemin ja tuhota Israelin?
Paholainen tietää, että kun Jeshua Messias palaa Jerusalemiin Öljyvuorelle, sen tuomion aika on käsillä.
Paholainen tietää, että silloin se heitetään joukkoineen tuhanneksi vuodeksi syvyyteen, sen jälkeen se päästetään hetkeksi irti, jolloin se nostattaa viimeisen kapinan Jerusalemia vastaan, mutta kokee tuhonsa ja heitetään lopullisesti tulijärveen, kuten Ilmestyskirjan luku 20 kertoo (Mat.25:41).
Saatana ei voi mitään Kaikkivaltiaalle Jumalalle, mutta se yrittää estää tuomion päivien toteutumisen kohdallaan, ottamalla Jerusalemin haltuunsa, yllyttämällä Israelin Jumalan ja Israelin kansan viholliset Jerusalemin ja Israelin kimppuun. Paholainen yrittää estää sen, ettei olisi Israelin kansaa Jerusalemissa huutamassa: ”Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen”, eikä Messias voisi palata Öljyvuorelle.
Näistä asioista on myös Jesaja profetoinut mielenkiintoisesti (Jes.14:12-15). Jesajan profetia puhuu Kointähdestä eli Luciferista eli saatanasta, voidellusta Kerubista, joka ylpistyi viisaudestaan ja kauneudestaan ja alkoi kapinoida Jumalaa vastaan ja halusi olla Jumalan vertainen, kuten myös Hes.28:13-18 kertoo. Näin kerubista tuli paholainen.
Ilmestyskirjan luku 12 kertoo, että tässä kapinassa kolmasosa enkelikuntaa lankesi seuraamaan paholaista ja heidät heitettiin alas taivaasta. Lopun ajassa, kun Lucifer joukkoineen heitetään maan päälle, se haluaa istua ylpeydessään ilmestysvuorelle, hepreaksi Har Moed eli kokoontumisvuorelle eli juhlavuorelle Jerusalemiin, jonne Israelilaiset nousivat ja kokoontuivat kolme kertaa vuodessa juhlimaan: Pesachina eli Pääsiäisenä, Viikkojuhlana eli Helluntaina ja Sukkotina eli Lehtimajanjuhlana. Tekstissä myös sanotaan: perimmäiseen pohjolaan, hepreaksi jarketei tsafon eli pohjoiselle alueelle tai perimmäiseen pohjoiseen. Psalmissa 48 sanotaan Siionista näin (Ps.48:3). Teksti puhuu suuren Kuninkaan kaupungista, Siionin vuoresta, että se on pohjan eli pohjoisen puolella, hepreaksi jarketei tsafon. Sinne, Herranjuhlienkokoontumisvuorelle Siioniin, jarketei tsafon, paholainen haluaa ylpeydessään asettaa istuimensa lopun ajassa, olla Korkeimman vertainen ja estää Messiaan paluun Öljyvuorelle Jerusalemiin.
Lisäksi Hesekielin kirjan luvuissa 38 ja 39, joissa puhutaan Googin ja Maagoogin sodasta, mainitaan Googista, että se asuu pohjan perillä, hepreaksi jarketei tsafon ja myös Googin liittolaisesta Toogarmaan huoneesta sanotaan pohjan perillä, hepreaksi jarketei tsafon (Hes.38:6, 14-15). Profeetallisen sanan tulkitsijoiden valtaosan mukaan Goog ja Maagoog tarkoittaa Venäjää ja Toogarma on Turkki, Googin liittolainen. Tämä merkitsee sitä, että paholainen asettaa istuimensa myös Googin maahan ja yllyttää Googin liittolaisineen hyökkäämään Israelin kimppuun ja valloittamaan Jerusalemin.
Paholainen asettaa istuimensa myös Turkkiin, joka vielä tänä päivänä on Naton jäsen ja on juuri tehnyt jonkinmoisen sovinnon Israelin kanssa, mutta tulee lopulta liittymään Googin leiriin ja hyökkäämään Israelin kimppuun päivien lopulla. Myös Ilmestyskirjan 2. luvussa mainitaan sanomassa Turkin alueella olevalle Pergamon seurakunnalle, että saatana asuu siellä. Näin Paholainen yrittää estää Messiaan paluun, mutta epäonnistuu, sillä Herra on viisaampi ja voimakkaampi kuin paholainen metkuineen.
Israel puhdistetaan pappiskansaksi tulen läpi
”Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa (hepr. VT: pi shnaim = kaksi kertaa) siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ”Se on minun kansani”, ja se sanoo: ”Herra, minun Jumalani” (Sak.13:8-9.
”Katso, minä lähetän sanansaattajani,jahänonvalmistavatien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa” (Mal.3:1-3).
Sakarjan tekstiä on tulkittu hyvin monella tavalla:
Yhden tulkinnan mukaan kaksi kolmasosaa ihmiskuntaa tuhoutuu lopun ajan tuomioissa ja kolmas osa jää jäljelle. Se tulkinta ei kuitenkaan voi olla oikea, sillä selkeä asiayhteys puhuu juutalaisesta kansasta ja Israelista.
Toisen tulkinnan mukaan tämä toteutui vuonna 70, kun roomalaiset sotajoukot valloittivat Jerusalemin, tuhosivat temppelin ja noissa taisteluissa kaksi kolmasosaa juutalaisista kuoli ja kolmasosa vietiin vankeina Roomaan myytäväksi orjamarkkinoilla. Sakarjan ennustus liittyy kuitenkin lopun ajan tapahtumiin, joten tämäkään tulkinta ei mielestäni ole kuin osittain toteutunut v. 70.
Kolmannen tulkinnan mukaan Euroopan ja koko maailman pogromeissa, vainoissa ja natsien Holokaustissa on tuhoutunut jo kaksi kolmasosaa juutalaisista.
Neljännen tulkinnan mukaan kaksi kolmasosaa maailman tai Israelin juutalaisista tuhoutuu lopun ajassa ja vain kolmasosa jää henkiin ja ottaa Jeshuan vastaan Messiaanaan.
Mikä sitten on oikea tulkinta?
Siihen antaa viitteitä heprean alkutekstin ilmaus jakeessa 8: ”…pi shnaim ba jikartu jigvau vehashlishit jivater ba ja veheviti et hashlishit baesh utsraftim…
Pi shnaim on matematiikassa käytetty heprean termi, joka tarkoittaa kaksi kertaa. Tämä hiukan hankala teksti voidaan kääntää suomeksi näin: …kaksi kertaa siinä on hävitys/tuho ja näännytään/kuollaanjakolmannellakerralla luovun/hylkään/peräännyn/ myönnyn/annan anteeksi siinä ja tuon kolmannen/kolmannella (kerralla) tuleen ja puhdistan…Jeremia antaa tähän lisävaloa profetiassaan.
”Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: ’Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta’, vaan: ’Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut’. Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän
isillensä. Katso, minä käsken tulemaan monta kalastajaa, sanoo Herra, ja ne heitä kalastavat, ja sen jälkeen minä käsken tulemaan monta metsästäjää, ja ne heitä metsästävät kaikilta vuorilta ja kaikilta kukkuloilta ja kallioiden rotkoista. Sillä minun silmäni tarkkaavat kaikkia heidän teitänsä, ne eivät ole minulta salassa, eikä heidän rikoksensa ole kätketty minun silmäini edestä. Ja minä kostan ensin kaksinkertaisesti heidän rikoksensa ja syntinsä, koska he ovat saastuttaneet minun maani iljetystensä raadoilla ja täyttäneet minun perintöosani kauhistuksillansa” (Jer.16:14-18).
Jeremia ennustaa, että ennen lopun ajan suurta exodusta pohjoisesta maasta ja muista maista, jolloin kalastajat houkuttelevat ja metsästäjät eli vainoajat ajavat juutalaiset palaamaan Israelin maahan, Jumala ensin kostaa heille kaksinkertaisesti heidän pahat tekonsa ja syntinsä. Samankaltainen ilmaus on Jesajalla.
”Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani”, sanoo teidän Jumalanne. ”Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä” (Jes.40:1-2).
Ennen lohdutuksen aikaa Israelille ja Jerusalemille lopun ajassa, on juutalainen kansa ja Jerusalem saanut kaksi kertaa (hepr. kiflaim) synneistänsä Herran kädestä. Tämä on tapahtunut kaksi kertaa toteutuneissa Israelin maan hävityksissä ja temppelin tuhoissa ja sitä seuranneissa maanpakolaisuuksissa.
Ensimmäinen kerta tapahtui kahdessa osassa: Ensin vietiin jakautuneen Israelin valtion pohjoisosa, kymmenen sukukuntaa eli Efraim eli Joosef Assuriin pakkosiirtolaisuuteen v. 722 eKr.
Toinen osa eli eteläinen Juuda vietiin Baabeliin pakkosiirtolaisuuteen Nebukadnessarin päivinä v. 586 eKr., jolloin myös Salomon temppeli tuhoutui.
Toinen kerta toteutui roomalaisten toimesta vuonna 70 jKr., jolloin toinen temppeli tuhoutui ja henkiin jäänyt juutalainen kansa vietiinpakkosiirtolaisuuteenRoomaan ja myytiin orjiksi ja maa autioitui lähes kahdeksi vuosituhanneksi.
Nyt kolmannella kerralla, lopun ajassa, Messiaan tulemuksen aattohetkissä, Israelin kansa joutuu Jumalan puhdistustuleen, jotta se puhdistuisi synneistään ja nöyrtyisi ottamaan vastaan Messiaansa Jeshuan, kuten myös profeetta Malakia ennustaa. Messiaan tulon aattohetkissä Israelin kansa puhdistetaan tulessa, jotta siitä tulisi pyhä pappiskansa Messiaan tuhatvuotiseen rauhan kuningaskuntaan (Jes.61:4-6; Jes.2; Ilm20). Myös Herran seurakunta puhdistetaan tulessa, jotta se olisi pyhä ja nuhteeton Jeshua Messiaan tulemusta ja seurakunnan ylösottoa varten.
Israelin parannuksen teko tapahtuu synagogissa (Sak.12:14-13:3)
”Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa. Ja maa pitää valittajaisia, kukin sukukunta erikseen: Daavidin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, Naatanin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, Leevin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, siimeiläisten sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen. Kaikki muut sukukunnat, kukin sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen. Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan. Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois” (Sak.12:10-13:2).
Kun armon ja rukouksen Henki vuodatetaan juutalaisen kansan ylle noina ahdistuksen päivinä, he katsovat ristillä lävistettyyn Messiaaseensa Jeshuaan ja ottavat Hänet vastaan. Parannuksen teko alkaa Daavidin huoneesta eli Israelin hallitusmiehistä, Naatanin huoneesta eli profeetoista, Leevin huoneesta eli papistosta ja Siimein huoneesta eli virkamiehistä.
Kansan maallisen ja hengellisen johdon mukana koko kansan tekee parannusta. Sitten mainitaan monta kertaa: heidän naisensa erikseen. Tämä tarkoittaa ortodoksisen perinteen mukaisesti toimivia synagogia, joissa miehet ja naiset istuvat erikseen eli Israelin parannuksen teossa synagogat ja niissä tapahtuva jumalanpalvelus on keskeisessä asemassa Israelin ottaessa Jeshuan vastaan Messiaanaan. Tämä tapahtuu synagogissa siksi, että Jumala ei salli enää Rooman kirkon kautta tulleiden kristikunnan epäraamatullisten ja osin pakanallisten Babylonin (Baabelin) oppien olla sekoittamassa Israelin kansaa, jotta Israelin pappiskansa olisi puhtaasti Raamatun opetuksen ja alkuseurakunnan mallin mukaisesti pappiskansana Messiaan kuningaskunnassa.
Messiaaniset synagogat olivat alkuseurakunnan aikana uskovien juutalaisten kokoontumispaikkoina, kuten Jaakob kirjoittaa (Jaak.1:1; 2:1-2). Kreikan alkutekstissä ja myös hepreankielisessä UT:a lukee synagogen eli messiaaniset israelilaiset uskovat kokoontuivat messiaanisissa synagogissa. Samoin on Hebrealaiskirjeessä (Heb.10:25). Kreikan alkutekstissä on episynagogen eli ei tule jättää messiaanisessa synagogassa kokoontumista. On siis aivan luonnollista, että Israelin kansa tekee parannusta lopun ajan ahdistuksessa synagogissa ja myös tulevassa Messiaan tuhatvuotisessa kuningaskunnassa messiaaniset synagogat tulevat toimimaan Israelin maassa. Tekstissä puhutaan myös siitä, että kaikki epäjumalan nimet ja saastaisuuden henki ajetaan maasta pois. Islamin henki ja pyhimysten palvonta ja muu epäraamatullinen ja pakanallinen uskonnollinen toiminta loppuu Israelista. (Alkuseurakunnan mallissa kodit olivat myös uskovien kokoontumispaikkoina ja on hyvä harjoitella kotikokoontumisia sitä aikaa varten, kun lopun ajan ahdistuksessa ja vainoissa ei ole enää mahdollista kokoontua julkisissa rukoushuoneissa.)
Kaikki kansakunnat kokoontuvat Israelia ja Jerusalemia vastaan
”Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi. Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista. Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Ja te pakenette (hepr. VT: nastem = pakenette tai nistam = sulkeutuu) minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi” (Sak.14:1-5).
Lopulta kaikki kansakunnat kokoontuvat Israelia ja Jerusalemia vastaan, kuten Sakarja ennustaa. Tätä tapahtuu nytkin jatkuvasti kaikkien kansojen taholta YK:a, jossa jatkuvasti tehtaillaan päätöslauselmia Israelia vastaan ja halutaan jakaa Jerusalem. Esim. kurdeja on noin 30 miljoonaa, mutta heille ei sallita omaa valtiota, mutta palestiinalaisten puolesta tehtaillaan jatkuvasti päätöslauselmia. Se on antisemitististen kansojen kaksinaismoraalia ja osoittaa kansojen piilevän vihan Israelia ja Israelin Jumalaa kohtaan. Lopulta kansat hyökkäävät Jerusalemin kimppuun.
Silloin Messias lähteen sotaan pakanoita vastaan. Hän nousi taivaaseen Öljyvuorelta ja sinne Hän palaa, kuten Apostolien Tekojen ensimmäinen luku kertoo. Öljyvuori halkeaa kahtia idästä länteen suureksi laaksoksi ja silloin islamilaiset hävityksen kauhistukset, Kalliomoskeija ja Al Aqsan moskeija ja todennäköisesti myös katoliset kauhistukset putoavat rotkoon. (Jotkut ajattelevat, että Jerusalemiin rakennetaan antikristillisen vihan ajan temppeli, jossa antikristus julistautuu jumalaksi. Todennäköisempää kuitenkin on, että Messiaan tulon yhteydessä Kalliomoskeija ja El Aqsa tuhoutuvat, ja vasta tuhatvuotisessa Messiaan kuningaskunnassa rakennetaan Jerusalemin kolmas temppeli).
Kansa pakenee haljenneen Öljyvuoren laaksoon turvaan. Tästä on edesmenneellä jerusalemilaisella messiaanisella pioneerilla Moshe Ben Meirillä mielenkiintoinen tulkinta. Pakenette sana on hepreaksi nastem, mutta kun alun perin ei ollut nekudoita eli vokalisointia, se voidaan lukea myös nistam eli sulkeutuu. Eli juutalaiset pakenevat nastem Öljyvuoren halkeaman laaksoon, viholliset ajavat heitä takaa ja sitten Öljyvuori sulkeutuu nistam ja viholliset tuhoutuvat, kuten egytiläiset Kaislamereen, kun ajoivat israelilaisia takaa (2.Moos. 14:2631).
Esikuvana on myös Koorahin joukko, joka kapinoi Moosesta vastaan, suistui maan halkeamaan ja elävältä tuonelaan (4.Moos.16). Myös Ilmestyskirja viittaa siihen mahdollisuuteen.
”Ja käärme syöksi kidastansa vaimon jälkeen vettä niinkuin virran, saattaakseen hänet virran vietäväksi. Mutta maa auttoi vaimoa: maa avasi suunsa ja nieli virran, jonka lohikäärme oli syössyt kidastansa” (Ilm.12:15-16).
Lohikäärmeen eli saatanan lähettämä virta Israel-vaimon kimppuun eli vihollisten sotajoukot, tuhoutuvat, kun maa nielee heidät, kuten Koorahin kapinassa. Öljyvuori sulkeutuu ja nielee viholliset. Noissa Messiaan paluun vaiheissa ylösnousseet pyhät tulevat Messiaan kanssa, kuten myös Juuda kirjoittaa (Juuda. 1415).
Ylösnousemusruumiissa olevat pyhät tulevat Messiaan kanssa sotaan Israelin vihollisia vastaan, pelastamaan Israel tuholta, tuomitsemaan Israelin vihollisia ja tuomitsemaan jumalatonta maailmaa ja perustamaan Messiaan tuhatvuotista rauhan Kuningaskuntaa maan päälle.
TuhatvuotinenMessiaanKuningaskunta ja Jerusalemin temppeli
”Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista: toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet. Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Koko maa muuttuu tasaiseksi kuin Aromaa Gebasta Rimmoniin asti, Jerusalemin eteläpuolelle. Ja tämä on oleva korkea ja oleva asuttu, paikallansa, Benjaminin portista entisen portin sijaan asti, Kulmaporttiin ja Hananelin-torniin asti, kuninkaan viinikuurniin asti. He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa… Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.Jamitkämaan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: ”Pyhitetty Herralle”. Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä. Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä” (Sak.14:8-11, 16-21).
Kaikkipäättyysiihen,ettäMessias perustaa tuhatvuotisen Kuningaskunnan, jossa ylösnousseet pyhät hallitsevat Messiaan kanssa, kuten Ilmestyskirjan 20.luku kertoo (Jes.24:21-23). Jerusalemiin rakennetaan kolmas temppeli, jossa Messiaan kirkkaus asuu (Jes.2:1-4). Kansat virtaavat Jerusalemiin kumartamaan Herraa, viettämään lehtimajanjuhlaa ja saamaan Jumalan sanan ja Tooran opetusta uskoon tulleen Israelin pappiskansan toimesta.
Siionin vuoresta tulee maapallon korkein vuori, muut vuoret luhistuvat ja maapallo on melko tasaista paratiisivaltakuntaa kauttaaltaan, kuten Ilm.6, 16 ja monet muut Raamatun tekstit kertovat. Meitä kaikkia kutsutaan tuohon ihmeelliseen Messiaan kuningaskuntaan ja sen jälkeen koittavaan iankaikkiseen Jumalan valtakuntaan uudessa taivaassa ja uudessa maassa, joka on Herran omien lopullinen koti.
Kannattaa ottaa uskossa Jeshua Messias vastaan Pelastajanaan ja Kuninkaanaan ja olla osallinen tuosta lopullisesta ihanasta tulevaisuudesta, joka Herran omia odottaa.
Profeetallisia näkökulmia 1-15
- Lähi-Itä Raamatullisten profetioiden valossa 15.7.2020 Keijo Lindeman
- Sakarjan lukujen 12-14 tarkastelua 14.8.2020 Keijo Lindeman
- Perhesuhteiden ennalleenasettaminen 17.8.2020 Keijo Lindeman
- Jerusalem – juovuttava myrkkymalja kansoille 31.7.2020 Keijo Lindeman
- Jeshuan opetus Hänen tulemuksensa merkeistä 18.8.2020 Keijo Lindeman
- Hävityksen kauhistus 21.8.2020 Keijo Lindeman
- Suuri ahdistus ja Herran päivä 24.8.2020 Keijo Lindeman
- Viikunapuu -Israel – Tärkein ajan merkki 10.8.2020 Keijo Lindeman
- Uskollinen palvelija ja paha palvelija 11.8.2020 Keijo Lindeman
- Kymmenen neitsyttä 12.8.2020 Keijo Lindeman
- Ovenvartijoiden valvontatehtävä 13.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 1 4.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 2 5.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaan tulemus ja kansojen tuomioistuin 3.8.2021 Keijo Lindeman
- Iankaikkinen elämä uudessa maailmassa 10.8.2021 Keijo Lindeman