Valikko Sulje

Jerusalemin rukouslista 16.1.2020

Netivyah

Joseph Shulam, Jerusalem

Aloitamme 2. Mooseksen kirjan lukemisen (2.Moos.1:1-6:1). Kaikissa maailman synagogissa luetaan 2. Mooseksen kirjan ensimmäisiä lukuja. 2.Mooseksen kirja on suurin kertomus pelastuksesta ja lunastuksesta ja vapauttamisesta orjuudesta vapauteen, epäjumalanpalveluksesta uskoon ja luottamukseen yhteen Jumalaan, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaan.

Se on samalla yksi suuria historiallisia draamoja, josta löytyy ainekset niin tuhkimo- kuin tuhlaajapoikatarinoihin.  Tässä kertomuksessa on kaikki mahdolliset draaman ainekset, joita mielikuvitus pystyy loihtimaan.

Minua ihmetyttävät Amramin ja Jookebedin, Mooseksen isän ja äidin, asenne ja teot. Huomiotani kiinnittivät toisen luvun ensimmäiset jakeet:

Niin eräs mies, joka oli Leevin sukua, meni ja nai leeviläisen neidon. Ja vaimo tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Ja kun hän näki, että se oli ihana lapsi, salasi hän sitä kolme kuukautta. Mutta kun hän ei enää voinut sitä enää salata, otti hän kaisla-arkun, siveli sen maapihkalla ja piellä, pani lapsen siihen ja laski sen kaislikkoon Niilivirran rantaan” (2. Moos. 2:1-3,VKR).

Tämä on mielenkiintoinen teksti. Mielenkiintoisen siitä tekee se, että se tulee välittömästi faraon antaman määräyksen jälkeen, jonka mukaan poikalapset piti tappaa ja hukuttaa Niiliin. Annan teille muutamia hyviä vihjeitä…

Amramista, Mooseksen isästä, sanotaan, että hän oli ”Leevin sukua”, ja hänen vaimonsa Jookebed oli ”leeviläinen neito”.  Tämä leeviläinen mies, Aaronin, Mirjamin ja Mooseksen isä, ”meni”. Missä tämä leeviläinen oli, kun hän noin vain yhtäkkiä ”meni”?

Tässä annetaan ymmärtää, että tämä leeviläinen lähti pois vaimonsa Jookebedin luota, koska hän ei kestänyt ajatella, että syntyisi poikavauva, joka täytyisi hukuttaa Egyptin virtaan. Jossain vaiheessa tämä leeviläinen tajusi, että faraon juonena oli tuhota Israel ja varastaa kaikki lupaukset, jotka Herra oli antanut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille.

Tässä vaiheessa leeviläinen päättää palata vaimonsa luo ja siittää lapsen, poikavauvan, vauvan, joka oli suloinen lapsi (terve ja kaunis vauva). Leeviläinen nainen, Mooseksen äiti, päättää pitää tämän poikavauvan piilossa kolme kuukautta. 

Nuo kolme kuukautta tervettä vauvaa hoitaen ja piilotellen olivat sekä ihanat että kauheat. Ihanat, koska tällä kolmen lapsen äidillä oli nyt aikaa luoda side tähän vauvaan, joka oli syntynyt uhman ja torjumisen osoituksena faraota ja Egyptin valtaa vastaan. Tämän vauvan syntymä on kapina tämän maailman voimia ja valtoja vastaan, kolonialismia ja rasismia ja muukalaisten, heikkojen ja ulkopuolisten orjuuttamista vastaan.

Meille tämä teko puhuu tänä päivänä, että farao luulee voivansa estää Kaikkivaltiasta Jumalaa pitämästä lupauksiaan Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille – ja Israelille. Nämä leeviläiset mies ja nainen, joilla on kaksi vanhempaa lasta, Aaron ja Mirjam, ja jotka ovat tietoisia vaarasta, joka uhkaa jokaista israelilaiselle naiselle syntyvää poikavauvaa, ottavat härkää sarvista ja tekevät lapsen.

Tätä lasta piilotellaan kolme kuukautta, ja sitten hänet lasketaan pienessä korissa Niilin virran vietäväksi. Vauva jätetään historian käsiin, Hänen käsiinsä, joka ohjaa historiaa.

Pelastaakseen perheensä ja tämän vauvan elämän luovuttamalla vauvan Jumalan käsiin, Mooseksen äiti päättää jättää vauvan joen vietäväksi, tietämättä missä ja miten ja kuka pelastaisi tämän vauvan ja miten hänet kasvatettaisiin. Jookebedin mieleen tuskin pälkähti ajatus, että vauva päätyisi Egyptin prinsessan, faraon tyttären, käsiin ja että hänet kasvatettaisiin ja koulutettaisiin Egyptin prinssiksi.

Herra oli valmistanut tehtävään oikean henkilön. Herra otti kaikkein epätodennäköisimmän ihmisen. Ihmisen, joka ei villeimmissä kuvitelmissaankaan olisi voinut ajatella olevansa se henkilö, joka löytäisi virrassa ajelehtivan korin ja korista heprealaisen vauvan, ja joka pelastaisi tämän vauvan ja kasvattaisi vauvan Egyptin prinssinä.

Faraon oma tytär, nimetön henkilö, nainen, josta tulee yksi koko Raamatun tärkeimmistä naisista. Jumala valitsi ilmeisesti tämän pakananaisen, egyptiläisen pakananaisen, joka oli kasvanut Egyptin suurissa palatseissa kultalusikka suussaan ja silkkilakanat sängyssään, löytämään tämän heprealaisen poikavauvan.

Rabbit otaksuvat, että faraon tytär oli jo kääntymässä heprealaiseen uskoon. He selittävät, että hän meni Niilin virran vesiin yksin – ei kylpemään eikä leikkimään, vaan suorittamaan rituaalisen veteen kastautumisen kuukausittaisen puhdistusriitin mukaan. Sen tähden faraon tyttären hovinaiset eivät menneet veteen hänen kanssaan.

Tämä nimetön nainen on nainen, joka pelasti Mooseksen ja kasvatti hänet Egyptin prinssinä, faraon lapsenlapsena. Hän pelasti Israelin pyhä historian ja Jumalan lupaukset Israelille ja koko maailmalle.

Koko kertomus liittyy siihen tapahtumaketjuun, joka johtaa maailman Pelastajaan, Daavidin poikaan ja Aabrahamin poikaan. 

Tämä egyptiläisnainen on historian keskipiste. Hän valitsee oikein ja pelastaa tämän heprealaisen vauvan, joka pelastaa Israelin, tuo Tooran Jumalalta ja kantaa heprealaisia lapsia Luvatun maan reunamille.

Entä jos tämä pakannainen ei olisi tehnyt tätä laupeudentyötä ja pelastanut tätä heprealaista lasta? Tämä tapahtuma johtaa orjuudesta pelastamiseen ja koko maailman pelastamisen valmisteluun Beetlehemissä syntyneen ja Jerusalemissa ristiinnaulitun heprealaisen  pojan, Jeshuan, kautta.

Israel on keskellä kolmansia yleisiä vaaleja hallituksen saamiseksi Israeliin. Herra Benjamin Netanyahu taistelee elämästään, koko vaikutusvalta on pantu likoon. Hän yrittää kaikkea mahdollista (ja mahdotonta) voidakseen muodostamaan hallituksensa ja pysyäkseen poissa vankilasta. Herra Netanyahu on erittäin hyvä ja lahjakas poliitikko.

Ainut ongelma on, että oppositiopuolueella, Kachol Lavan (sininen ja valkoinen) ja Netanyahun puolueella on periaatteessa yhtä suuri määrä parlamenttipaikkoja, eivätkä kaksi edellistä yhden vuoden sisällä pidettyä vaalia tuonut ratkaisua tilanteeseen. On sulaa hulluutta yrittää samaa kolmannen kerran ja odottaa erilaista tulosta.

On äärettömän tärkeää rukoilla nyt Israelin puolesta. Rukoilen, että poliitikkomme heräävät ja muodostavat kattavan koalition. Ykseys on nyt välttämätöntä näinä päivinä, kun meitä uhkaa Iran, Syyria ja Libanon, Hitzbollah pohjoisesta ja Hamas ja islamistinen Jihad Gazasta.

Israel tarvitsee rukouksianne ja tukeanne. Rukoilkaa Israelin valtion puolesta ja Israelissa olevan uskon perheväen puolesta.

Olen Hadassan sairaalassa Jerusalemissa, jo kolmatta kertaa ensiavussa kolmen päivän sisällä. Minulla on vaikea eturauhasongelma, joka vaatii leikkauksen. Rukoilkaa puolestani ja rukoilkaa Marcian puolesta. Tarvitsemme molemmat toden teolla Herran armollisen käden parantavaa kosketusta.

Rukoilemme niiden puolesta, jotka odottavat elämäänsä ja perheittensä elämään Jumalan parantavaa voimaa:

Nancy ja Don Hook, Rachel- Jingyung Lee, Hannah Yoshida, Tiz H., Lion H., Ilana Avrahamov, Michael Shiffmanin äiti, Ruby L., sisar Angela Taiwanilla, Marcia ja Joseph Shulam, Danah ja Noaam Shulam, Barry Shulam ja perhe, June Sanders, Ann West, Um Mahmud Abu-Eid ja Jimmy Abu-Eid, Keijo ja Salme, Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuuli, Eveliina, Erkki ja Sirpa Murto, Eva H., Patty, Andrea, Julia ja Victor, Hillel Helsingistä, Aaron Tani, Zhou Wenrilan, Paulo, Marcelo ja hänen isänsä, Curita Sensei, Aben perhe, Toru, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä, George, Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Zvi D. Ja Batsheva, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa, pastori Isaac Chennaissa Intiassa, ja Louisa ja Tony Hongkongissa.

Seuraaville rukoilemme siunausta elämään ja liiketoimiin:

Roger W., Ema, Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel, Orna, David S., Daniel, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, tri Song, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva.

Suuri rukousaihe on vielä Israelin valtio. Luulen että modernin demokratian historiassa ei ole ollut koskaan vielä maata tai valtiota, jossa on ollut kolmet kansalliset vaalit yksi toisensa jälkeen alle vuoden sisällä. Israel on samanlainen maa kuin kaikki muut maat ja me olemme samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muut ihmiset maailmassa, mutta aina vähän enemmän! 

Israelin valtio kirjoittaa taas historiaa, mutta tällä kerralla ei mitään onnellista historiaa. Se johtuu tämän maan johtajien henkilökohtaisesta kunnianhimosta ja henkilökohtaisesta piittaamattomuudesta tämän kansakunnan ihmisten hyvinvoinnista, henkilökohtaisesta halusta olla ykkönen ja aina huipulla.

 Israel tarvitsee rukouksianne! Israel tarvitsee tukeanne! Israel tarvitsee Jumalaa! Nyt enemmän kuin koskaan ennen tämän valtion perustamisen jälkeen, valtion, joka nousi Espanjan ja Portugalin inkvisition tuhkista ja Euroopan natsikuolemanleireillä kuolleiden miljoonien juutalaisten tuhkista.

 Israelin kansa ansaitsee parempaa, ja me rukoilemme, että Herra puuttuu asioihin näissä seuraavissa vaaleissa, jotka pidetään 2.3.2020. Israelin kansa tarvitsee Jumalan apua, ja poliitikkojen on riisuttava päästään tummat lasinsa ja nähtävä todellisuus ja se, että tarvitaan vakaa hallitus, jolla on vastassaan Israelin nykyhistorian vaikempia aikoja. 

Anna johtajillemme viisautta ja poliitikoillemme aito rakkaus kansaan ja maahan. Rukoilkaa kanssamme Israelin puolesta kansana ja ainoan juutalaisen valtion puolesta maan päällä.

Toivotan teille kaikille, jotka seisotte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, Herran parhaimpia siunauksia ja kaikkien Hänen lupaustensa toteutumista Hänen uskollisille lapsilleen. Niitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät Hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi! Niitä, jotka vain kuulevat Hänen sanansa, mutta eivät tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Pyrkikäämme kaikki olemaan aina viisaita eikä koskaan tyhmiä. Paras on edessä!

Israelin Herra Jumala ja Jeshuan, Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo olkoon teidän kaikkien kanssa.

Joseph Shulam