Netivyah
Joseph Shulam Kaliforniasta, Thousand Oaksista
Tämän viikon lukujakso koko maailman synagogissa on 5 Mooses 21:10-25:19. jakso on pitkä ja täynnä hyvin tärkeitä ohjeita Israelin Herra Jumalalta seurakunnalle. Jumalan Sanalle on ominaista, ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjan loppuun, että se ei keskity uskontoon, vaan todelliseen elämään ja niihin haasteisiin, joita ihmiset kohtaavat elämässään, joskus jopa päivittäin. Hahmottelen tässä lyhyesti tämän viikon lukujakson KI-TEZE (jos (kun) menet ulos) pääkohdat.
5 Mooses 21:10-14 – Miten menetellä naispuolisten sotavankien kanssa. Tämä on erittäin ajankohtainen kysymys, kun olemme nähneet ja kuulleet mitä ISIS on tehnyt Irakissa ja Syyriassa. Erityisen tärkeäksi asian tekee se, että olemme nähneet, miten ISIS – Allahin nimessä – ottaa nuoria tyttöjä seksiorjiksi ja myy heitä 100 dollarilla muille. Tämän viikon Toorajaksossa, jossa luemme miten näitä kysymyksiä käsiteltiin yli 3000 vuotta sitten, annetaan Israelille erilaiset ohjeet.
5 Mooses 21:15-16 – Perheen esikoispoika perii 50% isänsä omaisuudesta. Tämä ei ehkä tunnu meistä tämän päivän ihmisistä reilulta, mutta kun mietimme tuon vanhan maailman sosioekonomista tilannetta omaamme verrattuna, niin näemme miten suuri viisaus ja reiluus Jumalan Sanassa oli – ja on yhä.
5 Mooses 21:18-21 – Mitä tehdä kapinallisen ja uppiniskaisen lapsen kanssa?
5 Mooses 21:22-23 – Tätä asiaa apostoli Paavali käsittelee ja selittää Galatalaiskirjeessä (3:13) ja samoin Apostolien teot 5:30. Molemmat viittaavat tähän tekstiin. Joissain vanhoissa juutalaisissa perimätiedoissa tämä teksti liitettiin roomalaiseen ristiinnaulitsemiskäytäntöön; siksi tämä on otettu esille Galatalaiskirjeessä ja Apostolien teoissa.
5 Mooses 22:1-4 – Tässä käsitellään ihmisen velvollisuutta palauttaa löytämänsä tavara oikealle omistajalle. Ihmisen pitää tehdä kaikki voitavansa löytääkseen sen, jolle löydetty tavara kuuluu ja palauttaa sen omistajalle. Samassa tekstissä on Hyvän Samarialaisen laki. 22:4: ”Älä katsele toimettomana, jos näet veljesi aasin tai härän kaatuvan tielle. Sinun on autettava häntä nostamaan se jaloilleen.”Evankeliumin näkökulma on ”kuinka paljon ennemmin, jos näet lähimmäisesi kaatuneena tai loukkaantuneena tai vahingoittuneena tien sivussa.”
5 Mooses 22: 5 – Sukupuolten välillä on oltava selvä ero. Mies ei saa pitää yllään naisen vaatteita eikä teeskennellä olevansa nainen. Ero täytyy säilyttää ja sen täytyy näkyä julkisuudessa. Ymmärrän kyllä, että nykypäivänä tämä ei ole poliittisesti korrektia. Minulla on kysymys: Ketä me Jeshuuan opetuslapset aiomme seurata? Aikovatko Jeshuuan opetuslapset liittyä MAAILMAAN vai aikovatko he seurata Herraamme – Mestaria – Rabbia – Vapahtajaa?
5 Mooses 22:6-7 – Kohdella inhimillisesti eläimiä, etenkin pieniä lintuja,jotka eivät tee mitään pahaa, vaan pelkästään ovat siunaukseksi luonnolle ja ihmiskunnalle.
5 Mooses 22:8 – Kanna vastuu teoistasi ja tee se ennen kuin tapahtuu onnettomuus – aidan rakentaminen talon katon ympärille on vain yksi esimerkki tästä suuresta periaatteesta.
5 Moosses 22:9-12 – Tämä Kirjoitusten osa on hyvin tärkeä tänään. Periaate on, että on asioita, jotka eivät sovi yhteen, emmekä me saisi yhdistää niitä. Ensinäkemältä näissä joissakin ei tunnu olevan järkeä, mutta kun ajattelette tarkemmin, huomaatte Jumalan suuren viisauden. On asioita ja aineita, jotka eivät luonnostaan sovi yhteen, vaikka ne olisivat ihan hyvänlaatuisia.
5 Mooses 22:13-23:9 – Nämä ovat Jumalan säädökset insestiä vastaan (seksi perheenjäsentenne, lastenne tai anoppinne kanssa). Näemme 1 Kor 5:ssä tapauksen, että seurakunnassa oli henkilö, joka ei ollut järin viisas ja jolla oli suhde anoppinsa kanssa.
5 Mooses 23:10-15 – Kuinka pitää leiri/perhe/seurakunta/yhteisö puhtaana ja hengellisesti puhtaana.Tämä kysymys on tänäänkin erittäin tärkeä – kuinka paljon syntiä ja epäpuhtautta yhteisö kestää, ennenkuin se muuttuu vitsaukseksi/ruttotaudiksi?
Jakson loppuosassa kerrotaan ei-israelilaisesta orjasta, joka karkaa israelilaiselta isännältään. Häntä ei saa ottaa kiinni eikä palauttaa herralleen. Hänen täytyy antaa olla vapaana. Ajatus on että kukaan ei karkaa sieltä, missä on hyvä olla. Jos orja karkasi, on varmaa, että hänen herransa ei ole kohdellut häntä oikein. Muitakin kysymyksiä käsitellään tässä jaksossa – esim. prostituution kieltäminen, työmiehellä on oikeus palkkaansa eikä puivan härän suuta saa sitoa, avioliitto ja avioero, sosiaalinen käyttäytyminen ja ekonominen vastuu, korvaus vahingosta, joka ei ole fyysinen vaan emotionaallinen ja julkinen hämmennys.
Pointtini on yksinkertainen – suurin osa Toorasta käsittelee muita kuin superhengellisiä ja uskonnollisia kysymyksiä. Toora käsittelee elämää – miten rakentaa terve ja jumalinen yhteiskunta, joka tarjoaa vanhurskaan ja oikeudenmukaisen ja kohtuullisen elämän kaikille jäsenilleen, myös käymään poikkeaville muukalaisille. Uskonnot ovat temmanneet itselleen tämän raikkaan ja hyvän veden lähteen ja sinetöineet sen uskonnon ja oikeaoppisuuden raskaan taakan alle, ja siepanneetprofeettojen sanat ja apostoli Paavalin sanat Ateenan kansalle:
”Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaiken mistä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Eikä hän ole ihmiskäsin palveltavissa, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin, hän, joka itse antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta ja asettanut kansat asumaan kaikkialla maan päällä. Hän on säätänyt ihmisille määräajat ja asumisen rajat, jotta he etsisivät Jumalaa, jos ehkä hapuilemalla löytäisivät hänet. Hän ei kuitenkaan ole kaukana yhdestäkään meistä, sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijoistannekin sanoneet: Me olemme myös hänen sukuaan” (Apt.17:24-28)
näin elämän sekä judaismista että kristinuskosta. Jesaja yhden ja Jeremia seitsemän ja Hoosea kuuden perusteella tiedän, että Jumala suorastaan sairastuu, kun Hänen kansastaan tulee niin taivasmielinen että heistä ei ole mitään hyötyä maan päällä. Meidän kaikkien täytyy muistaa