
Netivyah
Opetuksia Siionista, nro 41, marraskuu 2020
COVID-19
Lopun ajan vitsaus?
Kirj. Rabbi Elliot Klayman
Elämme erikoista aikaa. Kaikkien meitä arjessa vaivaavien huolien (tsuris) ja haasteiden lisäksi olemme keskellä pandemiaa. Tätä kirjoittaessani maailmassa on todettu WHO:n raportin mukaan jo yli 23 miljoonaa covid-tapausta ja yli 800.000 kuolemaa. Alenevien tartuntakäyrien jälkeen Israelissa, USA:ssa ja monissa muissa maissa on taas todettu lisääntyvässä määrin tartuntoja, eikä loppua ole näkyvissä ainakaan lähiaikoina. Virus aiheuttaa sekasortoa kodeissa, suvun ja läheisten kesken ja yhteisöissä. Sairaus voi esiintyä oireettomana tai äärettömän vakavana. Se pakottaa ihmisiä karanteeniin, se altistaa muita virukselle. Ihmisiä kuolee, hoitohenkilökunta joutuu koville, sairaalavuoteet eivät riitä, laitteista on puutetta. Siitä aiheutuu taloudellista hätää, henkistä painetta, masennusta, jota pitkät eristäytymisjaksot, pelko ja epävarmuus aiheuttavat.
Yhteiskunnallisesti ajatellen yhtenäinen joukko ihmisiä tiivistää ulkopuolisen vaaran uhatessa yhä tiiviimmäksi keskinäistä yhteyttään taistellakseen yhdessä uhkaa vastaan ja korjatakseen tai katsoakseen läpi sormiensa sisäiset erimielisyydet. Mitä covid-19:ään tulee, tämä voi olla totta joissain tapauksissa, mutta yllättävää on, että monissa piireissä se aiheuttaa enemmän jakautumista kuin yhteyttä. Monissa messiaanisissa ja kristityissä yhteisöissä ja seurakunnissa koetaan kärjistymistä, joka uhkaa hajottaa paikallisen Kristuksen ruumiin ja rikkoa pitkäaikaiset ihmissuhteet, kaikki tämä virukseen liittyvien, toisistaan poikkeavien asenteiden vuoksi. Virus aiheuttaa kaikenlaista eripuraa. Tuliko se Kiinasta jostain laboratoriosta vai eläintorilta? Ovatko kasvomaskit tehokkaita vai eivät? Kuoleeko ihmisiä virukseen vai johtuuko kuolema heissä olevista muista sairauksista? Onko kyse jonkun poliittisen puolueen tai median toistamasta huijauksesta, vai onko se oikeasti totta? Voivatko lapset olla viruksenkantajia vai ovatko he immuuneja sille? Pitäisikö meidän uhmata hallituksen käskyjä ja avata uskonnollisten seurakuntien ovet, vai pitäisikö meidän tehdä niin kuin käsketään ja sulkea seurakuntien ovet? Vihollinen nauttii kriisien, konfliktien ja hämäännyksen luomisesta aiheuttaakseen paniikkia, jakaakseen Messiaan ruumiin ja heikentääkseen keskittymistä Jeshuaan. Sen tavoitteena on aiheuttaa sekasortoa ja perimmäisenä syynä on halu pilkata Jumalaa. Mutta Jumala on viisaampi kuin mikään virus, ja Hänellä on päämääränsä. Onko tuo päämäärä saattaa meidät polvillemme niin että me ”nostamme päämme, sillä meidän lunastuksemme on lähellä?”
Pääsiäisen vitsaus
Aivan niin kuin Egyptissä 3000 vuotta sitten, useimmat meistä olemme kokeneet paikallamme pysymisen nykyajan covid-19-vitsauksen vuoksi.
Egyptissä Jumala antoi heille viimeiseen vitsaukseen, esikoisten kuolemaan, liittyvän käskyn. Kaikkien israelilaisten perheiden piti pysyä omassa paikassaan (makom = paikka, koti) El Shaddain varjeluksessa. Saamiensa ohjeitten mukaisesti heidän piti sivellä karitsan verta kotinsa ulko-oven kamanaan ja ovenpieliin. Nähdessään tämän merkin kuoleman enkeli kulkisi tuon talon ohitse. Kaikki israelilaiset ja muutamat egyptiläiset päättivät turvata Israelin Jumalaan. Tänä päivänä kotona pysymisen käskyn tai muiden rajoitusten noudattamiskäskyn antaa hallitus. Tällaisina aikoina valtiovalta on auktoriteetti, jonka alaisuuteen meidän pitäisi alistua, jos sen käskyt eivät ole vastoin selvää Raamatun sanaa. On Raamatun kohtia, jotka opastavat meitä näin:
”Olkaa Herran vuoksi alamaisia kaikelle inhimilliselle järjestykselle, niin kuninkaalle, joka on ylin, kuin maaherroillekin, jotka hän on lähettänyt” (1. Piet.2:13).
”Jokaisen tulee olla alamainen sille esivallalle, jonka alainen hän on. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta”(Room. 13:1).
”Muistuta heitä, että heidän tulee olla esivallalle ja viranomaisille alamaisia ja kuuliaisia, valmiita tekemään kaikkea hyvää. He eivät saa herjata ketään eivätkä riidellä, vaan heidän tulee olla ystävällisiä ja kaikin tavoin osoittaa lempeyttä kaikkia ihmisiä kohtaan” (Tiit. 3:1,2).
Niin kuin Pääsiäiseen liittyvä käsky, hallitusviranomaisten määräämät rajoitukset ovat väliaikaisia, eikä mikään niistä pakota uskovaa tinkimään raamatullisista periaatteistaan. Raamattu kehottaa: ”Älkää laiminlyökö yhteisiä kokoontumisianne.” Vaikka seurakunnan kokoontumista rajoittavat määräykset voivat tuntua uhraukselta ja vastoinkäymiseltä, kyse on väliaikaisesta järjestelystä, johon on päädytty järkevästä syystä: suojella ja pelastaa ihmishenkiä, joka on judaismissa tärkeysjärjestyksessä ykkösenä. ”Joka pelastaa ihmisen hengen, se on kuin hän pelastaisi koko maailman” (Sanhedrin 4:5). Juutalaisen halachan (lain) mukaan on sallittua jopa rikkoa lakia, myös sapatti, pelastaakseen ihmishenkiä, näin rabbiinisen ”pekuach nefesh” (sielun avaamisen) periaatteen mukaan. Kotona pysyminen on jotain, jonka historia, lääketiede ja terve järki sanovat helpottavan kärsimystä ja pelastavan ihmishenkiä, koska siten estetään viruksen leviäminen. Kasvojen peittäminen on myös koeteltu keino, jota tiedemaailman tutkimukset tukevat. Se rajoittaa viruksen leviämistä hengityksen mukana ulkoilmaan ja estää samoin sen sisäänhengittämisen. Turvavälien noudattaminen estää myöskin selvästi leviämistä, koska ihmiset ovat pisaratartuntariskin ulkopuolella. Nämä ovat uhrauksia, jotka osoittavat lähimmäisenrakkauttamme, kun pyrimme yhdessä taltuttamaan viruksen leviämisen. Tiedämme nyt, että oireettomatkin voivat levittää virusta. ”Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäviensä puolesta” (Joh. 15:13).
Huomioitakoon lisäksi, että hallituksen määräys kasvomaskin käytöstä ja turvaväleistä tai kokoontumiskielto eivät riko välttämättä uskonnon ”vapaan harjoittamisen lauseketta” vastaan, jollainen on useimmissa demokraattisissa valtioissa, kuten esim. USA:ssa ja Israelissa. Jokaisella valtiolla on perustuslaillinen tai parlamentaarinen auktoriteetti ja vastuu säännöstellä toimialueellaan asuvien ihmisten ”terveyteen, turvallisuuteen ja yleiseen hyvinvointiin liittyviä asioita”. Tähän valtaan viitataan usein sanalla ”poliisivalta”. Mikään Yhdysvaltojen oikeuslaissa oleva perustuslaillinen oikeus ei ole ehdoton. Yhdysvaltain korkein oikeus on antanut lain oikeudesta omistaa aseita, oikeudesta puhua vapaasti ja kokoontua ja harjoittaa uskontoa. Kaikkiin näihin on olemassa myös poikkeuksia. Valtion päämies voi tietysti tilanteen vaatiessa julistaa hätätilan ja rajoittaa jopa oikeutta kokoontua yhteiseen tilaan, rakennukseen, jumalanpalvelukseen, jos se on kohtuullisen välttämätöntä tarttuvan viruksen leviämisen estämiseksi ja siten kansalaisten terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kaikkien valtuuksien täytyy liittyä järkevällä tavalla haettuun tavoitteeseen, valtiovallalla täytyy olla järkevä perusta (tai pakottava, tosiasioihin perustuva valtiollinen etu), jotta se voisi määrätä rajoituksen, ja määräyksen täytyy rajoittua mahdollisimman lieviin välttämättömiin toimenpiteisiin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Seurakunta (kehila) ei tietenkään ole rakennus vaan sen muodostavat seurakuntalaiset. Seurakunnat ovat löytäneet uusia keinoja kokoontua turvallisesti ja hallituksen määräyksiä noudattaen luopumatta kokonaan jäsentensä vapaudesta harjoittaa uskoaan. Uusia käytettyjä tapoja ovat Zoom-yhteydet, striimatut lähetykset ja youtube-kanava. Muutamissa valtioissa ja paikkakunnilla pienet kotiryhmät kokontuvat noudattaen määräyksiä kasvomaskeista, turvaväleistä ja käsien pesusta. Kokoontumiset ulkoilmassa perusvarotoimenpitein ovat ratkaisu viruksen leviämiseen etenkin huonosti ilmastoiduissa rakennuksissa.
Virus on erittäin tarttuva, tuhansia ihmisiä kuolee päivittäin, USA:ssa uusi tapaus joka 90.sekunti. Tartunnan voi saada ilmaan lentävistä viruksen saastuttamista pisaroista jonkun ihmisen yskiessä, aivastaessa tai pelkästään puhuessa, tai kun ilmastointi tai tuulenhenkäys kuljettaa pisaroita. Kyse on jokavuotista flunssaa paljon tappavammasta taudista.
Tämä tilaisuutta hyväkseen käyttävä virus ottaa kohteekseen yhteiskunnan heikkoimmat. Se vaanii niitä, joiden immuunijärjestelmä on puutteellinen kemoterapian tai immuunijärjestelmää heikentävien lääkkeiden/huumeiden käytön takia, tai niitä, joilla on olemassa oleva altistava sairaus kuten diabetes, sydänvika tai muu tärkeiden elinten sairaus. Jotkut ihmiset ovat suuremmassa vaarassa siksi, että he asuvat tiheämmin asutuilla kaupunkialueilla, että heillä ei ole ollut vuosien kuluessa pääsyä terveydenhuoltoon tai he ovat muuten sairaalloisia. Etenkin kodittomat ovat haavoittuvassa asemassa. Ruokatarvikkeiden toimituksiakin uhkaa katkos, sillä virus on iskenyt myös ruokateollisuuteen ja ruoan käsittelijöihin. Se kaataa maailman vahvimmatkin taloudet, supistaen ne massiiviseen työttömyyteen; haavoittuvat teollisuuden alat ja yhtiöt tekevät jättimäisiä tappioita, vakaalla pohjalla olevia liikeyrityksiä ajautuu konkurssiin, mikä kaikki aiheuttaa bruttokansantuotteen vakavan vähenemisen.
Covid-19 iskee palvelutaloihimme, joissa olevat heikot sairaat ovat suuressa vaarassa. Tämä paljastaa sen, kuinka ikäihmisiä laiminlyödään yleisesti yksityisissä hoitokodeissa, ja kuinka tehottomia ovat valtion ja liittovaltion määräykset ja säätelijät. Se iskee sotavoimiimme, mm merivoimiimme, jossa moni on saanut viruksen, ja näin se tekee valtioista haavoittuvia ulkopuolelta tuleville sodan tai äkkihyökkäyksen uhille. Tämä kaikki vaatii pandemian aikaisen turvallisuutemme uudelleen arvioimista. Vankilatkaan eivät välty virukselta. Näissä täyteen ahdetuissa suljetuissa tiloissa virus leviää nopeasti vangista toiseen. Monet ovat vankilassa odottamassa oikeudenkäyntiä eikä heillä ole varaa maksaa takuita. Se, mikä oli vain mitätön rikkomus (jos sitä olikaan), voi muuttua ”kuolemantuomioksi”. Tämä paljastaa vankilareformin tarpeen. Vankien eristäminen on nyt pahempaa, koska heidän yhteydenpitonsa perheeseen tai ystäviin on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. ”Kun olin vankilassa, te ette käyneet minua katsomassa” (Matt. 25:43).
Kun virus on käynyt loppuun raukkamaisen kierroksensa, maailman hallitusten täytyy tehdä uudelleenarviointeja ja tukea heikot alueet, jotka virus on ottanut kohteekseen tuhoa tehdessään. Mutta onko tämä raamatullinen vitsaus, jonka kautta Jumala langettaa maailmalle tuomion?
Ei-raamatulliset vitsaukset
Toisessa Mooseksen kirjassa luetellut vitsaukset ensimmäisen Pääsiäisen yhteydessä oli suunnattu Egyptin ”avuttomia” jumalia vastaan, kun Jumala tuomitsi faraon, koska tämä ei kuullut Mooseksen huutoa ”Päästä minun kansani”, joka oli lähtöisin Jumalan sydämestä. Tämä covid-19 vitsaus on voinut saada alkunsa eläinten väärinkäytöstä. Se ei ehkä kuitenkaan ole suoranainen maailmalle langetettu tuomio. Vitsauksia on, koska me kamppailemme Eedenin perisynnin kourissa, joka johti Aadamin ja Eevan ja koko luomakunnan lankeamiseen. Planeetallemme tulivat vitsaukset, taudit, sota, maanjäristykset, tulivuorenpurkaukset ja äärimmäiset sääilmiöt, ja me kaikki kärsimme niiden vuoksi.
Justinianuksen rutto, 541-542 jKr, joka sai alkunsa sairastuneista rotista, jotka olivat syöneet varastoitua viljaa, oli Mustan surman edelläkävijä. Se oli tappavin muistiinmerkitty ruttotauti tuohon aikaan. Siihen kuoli arviolta 25-100 miljoonaa ihmistä kahdensadan vuoden aikana, ja se tappoi kolmanneksen, jopa puolet, Euroopan väestöstä. Euroopan Musta surma, joka tappoi peräti 100 miljoonaa ihmistä Euraasiassa vuosina 1347-51, jKr. johtui todennäköisesti myös rotista, joista tartunnan saaneet kirput levittivät taudin ihmisiin. Näissä vitsauksissa ei ole selvää raamatullista jälkeä kohdistetusta tuomiosta.
Espanjan tauti, joka pommitti tätä maailmaa vuosina 1918-1920, kylvi rutosti kuolemaa, kun kolmannes planeettamme 1,5 miljardista ihmisestä sairastui siihen. Se tappoi 50-100 miljoonaa ihmistä, jopa enemmänkin, kaikkialla maailmassa, yksin USA:ssa siihen kuoli 675.000 ihmistä. Tuolloin oltiin jo selvillä siitä, että turvavälit, sulkutilat ja kasvomaskit auttoivat hillitsemään sen leviämistä. Tämä vuoden 1918 pandemia levisi osittain siksi, että liian moni kieltäytyi karanteenista, kasvomaskin käytöstä, sulkemasta liikkeitään, pidättäytymään julkisista kokoontumisista ja etäisyyksien säilyttämisestä ja ohjeiden noudattamisesta. Pandemiaa oli mahdoton saada hallintaan. Viruksen toinen aalto iski kansaan varoittamatta aiheuttaen paljon kuolemaa. Olemme ottaneet opiksemme tuosta katastrofista tutkimalla, mikä toimi ja mikä ei toiminut vuosina 1918-20, ja siihen perustuvat epidemia-asiantuntijoiden ja lääkärikunnan tiedot, suositukset ja toimenpiteet tämän nykyisen pandemian hoidossa, sen hidastamiseksi ja kukistamiseksi. Espanjan tauti oli paljon tarttuvampi ja se aiheutti paljon enemmän tartuntoja ja kuolemia kuin mitä nykyinen virus on seitsemän kuukauden aikana aiheuttanut. Vaikka asiantuntijat eivät ole vielä tarkoin selvillä viruksesta, estolääke ja hoitokeinot ovat toivottavasti valmiina, kun sen uusi aalto tulee. Emme voi varmasti sanoa, että covid-19 sen enempää kuin Espanjan tautikaan ovat Jumalan tuomioita, paitsi sitten Eedenin puutarhan lankeemuksesta johtuvana. Tämä ei pienennä tarvetta ”taistella” tämän tyyppisiä viruksia vastaan kaikkea sitä tietoa hyväksemme käyttäen, jota olemme koonneet tähän mennessä kokemuksen ja virukseen liittyvien tutkimusten, hoitokeinojen ja rukouksen kautta.
Raamatullisia tuomioita
Ne kymmenen vitsausta, jotka lankesivat tuomioina Egyptin osaksi, eivät olleet ainoat raamatulliset vitsaukset. Kautta Vanhan testamentin puhutaan vitsauksista, jotka liittyvät Jumalan tuomioon, mm Sodoman ja Gomorran päälle satanut tuli- ja tulikivivitsaus (1.Moos.19:24). Vitsauksiin kuoli lukematon määrä israelilaisia kapinoiden aikana; muistamme 4. Mooseksen kirjan kertomuksen kymmenestä vakoojasta, jotka antoivat masentavan raportin ja kuolivat äkisti vitsaukseen (4.Moos. 14:36-37). Koorah kapinoi Aaronin pappeutta vastaan ja häneen liittyi 250 miestä: kaikki he kärsivät tuomion Herran käsissä, tulen kautta. Sitten suuri joukko israelilaisia napisi ja syytti Moosesta ja Aaronia siitä, mitä Koorahille joukkoineen oli tapahtunut, ja 14.000 kuoli vitsaukseen ennen kuin se loppui (4. Moos. 16).
Samuelin toisessa kirjassa luvussa 24 kerrotaan, että vitsaus tappoi 70.000 israelilaista todennäköisesti Daavidin tekemän synnin vuoksi; Daavid oli pannut toimeen väestönlaskennan. Daavid kyseli, miksi näiden viattomien ihmisten täytyi kärsiä hänen syntinsä vuoksi. Jumala oli määrännyt pitämään katselmuksen, jotta jokaisen ihmisen synnit (jo ennen kuin he tekivät syntiä), joka maksoi puolen sekelin sovitusmaksun (2.Moos.30), sovitettaisiin. Alle 20-vuotiaita ei pitänyt laskea. Ehkä Daavid ei noudattanut oikeaa tapaa toimittaa katselmus. Joka tapauksessa hän sai kolme vaihtoehtoa, joista valita rangaistus: kolme nälänhädän vuotta, kolme kuukautta sotaa tai kolme päivää kestävä rutto., joista Daavid valitsi ruton. Ehkä Daavidin motiivit olivat väärät. Ehkä Jumala ei ollutkaan määrännyt katselmusta. Mikään muu Daavidin toimittama katselmus ei ollut Jumalan määräämä eikä niistä kuitenkaan seurannut rangaistuksia. Meillä ei ole vastauksia paitsi, että rutto lakkasi, kun Daavid katui ja uhrasi uhreja.
Tulevaisuudessa häämöttää vielä raamatullisia vitsauksia, jotka eivät ole vielä tapahtuneet, mutta jotka on profetoitu. Sakarja 14:12:ssa luemme tuollaisesta vitsauksesta: ”Ja tämä on se vitsaus, jolla Herra lyö kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan: hän mädättää heidän lihansa, kun he vielä seisovat jaloillaan, heidän silmänsä mätänevät kuopissaan, ja heidän kielensä mätänee heidän suussaan.”
Tämä ei kuulosta virusperäiseltä muunnokselta vaan pikemminkin polttavalta ydinsäteilyltä, kun Jeshua palaa ja taistelee kansoja vastaan, jotka nousevat Jerusalemia vastaan. Tämä on varma merkki ”Herran päivästä”, kun Jeshua palaa perustamaan kuningaskuntansa maan päälle.
Onko tämä Päivien loppu?
Covid-19 on varmasti osa synnytyskipuja, jotka edeltävät Herran päivää eli Suurta ahdistusta. Mutta se ei ole ehdoton merkki aikojen lopusta, joita on annettu Raamatussa. ”Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan. Monin paikoin tulee nälänhätää ja ruttotauteja, maanjäristyksiä. Kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua” (Matt. 24:7-8). Näiden merkkien tulee sulautua yhteen voimallisesti, mutta silloinkaan ei vielä tule loppu vaan se on synnytystuskien alku. Taivaalla näkyy kauhistuttavia merkkejä – kuu muuttuu verenpunaiseksi ja aurinko mustaksi (Luuk. 21:11), mutta nekään eivät ole viimeiset merkit ennen Herran paluuta.
Yksi merkki, jota emme ole vielä nähneet, on Danielin profetoima hävityksen kauhistuksen seisominen pyhässä paikassa. Se on antikristus. Ei ole vielä temppeliä, jonka hän voisi vallata. Daniel 9:27:ssä antikristus tekee rauhansopimuksen Israelin kanssa, ja sitähän ei ole vielä tapahtunut. ”Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta tähän asti eikä tule koskaan olemaan” (Matt. 24:21). Vaikka tämä onkin lopun ajan merkki, niin kun se tapahtuu, se ei ole merkki tulevasta Herran päivästä, kun Jeshua palaa.
Vaikka me koemme ahdistusta, kyse ei ole vielä Suuresta ahdistuksesta, joka olisi kohdannut meitä, eikä se ole lopullinen merkki Messiaan paluusta. ”Mutta Herran päivä tulee kuin varas. Silloin taivaat katoavat pauhinalla ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, maa palaa ja kaikki, mitä siihen on tehty. Koska kaikki tämä näin hajoaa, millaisia teidän [meidän] tuleekaan olla pyhässä elämässä ja jumalanpelossa” (2.Piet.3:10,11), tietäen, että ”maailmassa meillä on ahdistus”. Jeshua kehotti meitä: ”Olkaa turvallisella mielellä; minä olen voittanut maailman” (Joh.16.33). Olemme siis turvallisella mielellä ja odotamme innolla päivää, jolloin ”Hänen jalkansa seisovat Öljymäellä” (Sak.14:4), ja on oleva ”avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan” (Sak. 13.1).
Hätä tuo meissä usein esiin pahimmat puolemme. Karanteenit ja tulojen puuttumisen paine aiheuttavat meissä suurta stressaantumista, ja muut keskinäistä kanssakäymistämme ja matkustelua koskevat rajoitukset pahentavat jo ennestään turhauttavaa tilannetta. Psalmit 120 – 134 ovat hyvin opettavaisia. Psalmi 120 puhuu kolmesta stressin aiheuttajasta – ahdistuksesta, läheisistä erossa olosta ja eripurasta. Nämä painavat varmasti monia, jotka kamppailevat muutosten kourissa elämässään ja yhteiskunnassa. Taipumus pahaan, jetzer hara, joka asuu meissä kaikissa, pyrkii esiin ja aloittaa syyttelyn. ”Kuka teki tämän minulle?”, johtaa lukemattomiin vaihtoehtoihin ja erilaisiin teorioihin. Samanmieliset teorioiden laatijat lyöttäytyvät yhteen ja muodostavat syyttelijöiden, pahanpuhujien ja pandemian kieltäjien kriittisen massan. Tuloksena on viljalti ”lopun ajan” retoriikkaa, villejä väitteitä, ”valheuutis-” syytöksiä ja salaliittoteorioita tämän käsissämme olevan pandemiatragedian alkuperästä, leviämisestä ja toimijoista.
Äärimmäiset salaliittoteoriat valtaavat alaa ja ne kiertävät valtoimenaan sosiaalisessa mediassa ja niitä käytetään usein oikeuttamaan asenteita ja ne yhdistetään poliittiseen asemaan. Sen sijaan että olisimme yhtä ja keskittyisimme Psalmin 120 ensimmäisiin sanoihin ”Herralle”, etsimme muista paikoista huojennusta ja ratkaisua. Sen sijaan että ”huolehtisimme Isämme asioista”, niin kuin Jeshua sanoi ja teki, meillä on tapana laskea katseemme taivaallisista maallisiin ja puuhastella politiikan maailmassa. Tällainen ei ole rakentavaa. Sata viisikymmentä viisi vuotta sitten, kun pohjoisvaltiot olivat käytännöllisesti katsoen voittaneet Sisällissodan ja joukot olivat palaamassa kotiin, Abraham Lincoln sanoi toisessa virkaanastujaispuheessaan:
”Vailla pahaa aikomusta ketään kohtaan; osoittaen laupeutta kaikille; lujasti oikeuden puolella, kun Jumala antaa meidän nähdä oikean, pyrkikäämme viemään loppuun työ jonka olemme aloittaneet; sitokaamme kansakunnan haavat; huolehtikaamme hänestä, joka on kantanut taistelun helteen, ja hänen leskestään ja hänen orpolapsistaan – tehkäämme kaikki, mikä voi saavuttaa ja ylläpitää oikeudenmukaista ja kestävää rauhaa, meidän keskellämme ja kaikkien kansakuntien kanssa.”
Vastaavasti me olemme nyt sodassa covid-19:ää vastaan, joka on aiheuttanut jo nyt Amerikassa enemmän kuolemantapauksia kuin Korean kahakka, Vietnamin sota ja amerikkalaisten läsnäolo Lähi-idässä. Parantumisen tulisi olla keskipisteenä, ei kuka tämän teki minulle! Keskipisteenä tulisi olla yhteyden ja ”meidän”, ei eri leireihin jakaantumisen ja ”minun”. Pyrkimyksenämme tulisi olla ”Kuinka voisimme toimia yhdessä auttaaksemme itse kutakin ratkaisemaan tähän virukseen liittyvät ongelmat?” Jos me syyttelemme hallitusta, poliittisia puolueita, yksilöihmisiä tai jotain pirullista juonta, me vain suurennamme ongelmaa ja joudumme maallistumisen valtaan, sellaiseen heikkouden tilaan, johon vihollinen meidät haluaa. Syy on milloin täällä, milloin tuolla, ja mitä tulee nimenomaan vitsauksiin, ei ole olenkaan epätavallista syyttää juutalaisia. Niin tapahtui Mustan surman aikana. Älkäämme langetko sopimattomaan syyttelevään toimintaan, vaan antautukaamme tämän pandemian aikana ”paremmille enkeleillemme” ja osoittakaamme uskomme ja luottamuksemme Jumalaan käyttämällä tätä tilaisuutta jakaaksemme Jumalan rakkautta köyhille ja niille, jotka kärsivät ilman toivoa.
Kirjoittajasta: Rabbi Elliot Klayman on ”Messiaanisten juutalaisten seurakuntien liiton” entinen puheenjohtaja ja vanhemmiston juridisen hallituksen jäsen. Hän on ”Messiaanisen kirjallisuuden levittämisen” toimitusjohtaja ja vastaa myös sen julkaisusta, ”Messianic Outreach”. Rabbi Klayman on ”Messiaanisen juutalaisen teologisen instituutin” raha-asioista vastaava ja sen julkaisun, ”Kesherin” entinen päätoimittaja. Hän opettaa useissa messiaanisissa kouluissa ja foorumeissa. Hän on julkaissut laajasti artikkeleita erilaisista juutalaista aihepiireistä lehdissä ja kirjoissa. Hän on ”Jewish Voice Internationalin” hallituksessa ja monissa muissa messiaanisissa hallituksissa. Rabbi Klayman on asianajaja, Ohion valtion yliopiston oikeustieteen emeritus professori ja San Diegossa olevan seurakunnan, Kehilat Arielin vanhemmiston jäsen. Hän asuu San Diegossa vaimonsa ja lapsenlapsensa kanssa.