Kymmenen neitsyttä

Keijo Lindeman /

Profeetallisia näkökulmia 10: Messiaan tulemuksen merkit – osa 6

Kirjoittanut: Keijo Lindeman 

KYMMENEN NEITSYTTÄ 

”Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista” (1.Kor.13:9). 

”Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa (hepr. UT: menora) ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: ’Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.’ Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ’Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: ’Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.’ Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: ’Herra, Herra, avaa meille!’ Mutta hän vastasi ja sanoi: ’Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä’. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä” (Mat.25:1-13). 

Tämä Jeshuan vertaus kymmenestä neitsyestä kertoo taivasten valtakunnasta eli Jumalan kuningaskunnasta, johon päästään sisälle armosta, uskon kautta Jeshua Messiaaseen. 

Vertauksen tärkein sanoma on, että meidän tulee valvoa ja olla valmiina Messiaan tulemukseen. Aihe on hyvin ajankohtainen, koska laittomuus, luopumus ja uneliaisuus on vallannut Suomen Siionin, kuten myös suuren osan maailman kristikuntaa, vallankin länsimaissa. 

On kuitenkin hyvä tarkastella yksityiskohtaisemmin vertauksen sanomaa japaneutuaerityisestisiihen, miksi tyhmien neitsyiden lamput sammuvat Yljän viipyessä. Miksi he ovat niin tyhmiä, että eivät varautuneet Yljän tulemukseen? Miksi 50 % morsiusneidoista jätetään ulos häistä? 

Aloitamme tarkastelumme kymmenen neitsyen vertauksen osanottajista, mitä lamppu (menora) tarkoittaa ja mitä öljy tarkoittaa. On hyvä myös huomioida, että vertauksen sanoma perustuu israelilaiseen hääkäytäntöön ja tarkastelemme vertausta sekä Raamatun että israelilaisen hääjuhlan esikuvan valossa. 

Karitsan häissä on monta osanottajaa 

”Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: ”Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla” (Mat.22:1-3). 

”Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen” (2.Kor.11:2). 

Taivasten valtakunnan eli Jumalan kuningaskunnan vertaus kertoo taivaallisesta Isästä, jokajärjestää häät pojalleen Jeshualle, taivaalliselle Yljälle (Joh.3:27-30). Morsian on seurakunta, koostuen uskovasta Jumalan Israelista ja Israelin öljypuuhun oksastetuista muiden kansojen uskovista, jotka ovat kihlatut taivaalliselle Yljälle, Jeshua Messiaalle (Jes.54:1-7; Hoos.2:1920; Room.11:17-29). 

Yljän ystävä toimii häiden ”seremoniamestarina” israelilaisen esikuvan mukaan. 

”Johannes vastasi ja sanoi: ”Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta. Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty. Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä” (Joh.3:27-30). 

Johannes Kastaja, joka oli Elian hengellä voideltu ennalleenasettaja, kutsui itseään Yljän ystäväksi (Luuk1:13-17; Mat.17:11). Karitsan häissä tarvitaan näitä ”seremoniamestareita”, Elian hengellä voideltuja ennalleenasettajia, valmistamassa morsiusseurakuntaa Yljän tuloa varten (Efes.5:25-27). 

”Sulhaspoikina”, jotka saattavat Ylkää morsianta noutamaan, toimivat enkelit (2.Tes.1:7). Morsiusneitoina, hunnun kannattelijoina, jotka saattavat morsianta, toimii kymmenen neitsyttä, viisi viisasta ja viisi tyhmää, jotka eivät olleet valmiina Yljän tuloon. 

Hääkatoksen ja lehtimajan kuningaskunta 

”Sinä päivänä on Herran Vesa (eli Messias) oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto. Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä. Ja Herra luo Siionin vuorelle koko asuinsijansa ylle ja sen juhlakokousten ylle pilven päivän ajaksi ja savun ynnä tulenliekin hohteen yöksi, sillä kaiken kirkkauden yllä on oleva peite (hepr. VT: chupa = vihkikatos, hääkatos, häät, suojakatos) ja verho (hepr. VT: suka = lehtimaja, maja) varjoamassa päivän helteeltä ja suojaamassa rajuilmalta ja sateelta” (Jes.4:1-6). 

Jesaja mainitsee, että kaiken kirkkauden yllä on oleva ”chupa” eli vihkikatos, hääkatos ja ”suka” eli lehtimaja verhoamassa päivän helteeltä ja suojaamassa rajuilmalta ja sateelta. Mitä tämä merkitsee? 

Kun Jeshua perustaa tulemuksessaan messiaanisen tuhatvuotisen rauhan kuningaskunnan maan päälle, silloin Herra luo Siionin vuorelle Jerusalemiin ja sen juhlakokousten ylle pilven päivän ajaksi ja tulen liekin yöksi. Silloin ”suka” lehtimaja on turvaamassa ja suojaamassa helteeltä, sateelta ja rajuilmalta. 

Tuhatvuotinen messiaaninen rauhan kuningaskunta on oleva ”lehtimajan valtakunta”, lehtimajanjuhlan profeetallinen täyttymys (3.Moos.23:33-44; Sak.14:16-19). (Kahdeksas ”jatkopäivä” lehtimajanjuhlalle, joka ei kuulu varsinaiseen lehtimajanjuhlaan, on esikuva iankaikkisesta uuden taivaan ja maan ajasta; Ilm.20-21). 

Jesaja mainitsee myös, että kaiken kirkkauden yllä on oleva ”chupa” eli hääkatos. Mitä tämä merkitsee? Se merkitsee sitä, että tuhatvuotinen messiaaninen rauhan kuningaskunta on mitä ilmeisimmin myös Karitsan hääjuhlan aikaa. 

On ilmeistä, käsitykseni mukaan, että Karitsan häät alkavat maan päällä viimeisenä herätyksenä. Messiaan tulemuksessa seurakunta kokee ylöstempauksen ja on mukana toimittamassa kansojen tuomiota ja perustamassa Messiaan rauhan kuningaskuntaa maan päälle Messiaan kanssa. Tuhatvuotinen messiaaninen rauhan kuningaskunta on sitten kokonaisuudessaan Karitsan hääjuhlan aikaa. Se on ”sukan” eli lehtimajan ja myös ”chupan” eli hääkatoksen” kuningaskunta, jossa israelilaiset ovat ilmeisesti häävieraina. 

Mikä on ero morsiamen ja morsiusneitojen välillä? 

”Ylen ihana on kuninkaan tytär sisäkammiossa, kultakudosta on hänen pukunsa. Kirjailluissa vaatteissa hänet saatetaan kuninkaan tykö. Neitsyet seuraavat häntä, hänen ystävättärensä tuodaan sinun tykösi (Ps.45:1314). 

”Kuusikymmentä on kuningatarta ja kahdeksankymmentä sivuvaimoa ja nuoria naisia ilman määrää: yksi ainoa on minun kyyhkyseni, puhtoiseni, äitinsä ainokainen, synnyttäjänsävalio.Neitoset hänet nähdessään kiittävät hänen onneansa, kuningattaret ja sivuvaimot ylistävät häntä” (KV 6:89). 

Heprean kielisessä UT:a morsian on ”betula”. Morsiusneitoja kutsutaan vertauksessa nimellä ”alma” (Mat.25:1-13). Morsiusneidot, ”hunnun kannattelijat”, saattavat morsianta, kuten mm. messiaaninen psalmi 45 osoittaa (Ps.35:9-16). 

Morsian – morsiusseurakunta on yksi yksi sydän ja yksi sielu, apostolisen alkuseurakunnan mallin mukaisesti, ilman erottavia ”lahkokarsinoita” (Ap.t.2:38-47; 4:32). Morsian – morsiusseurakunta – on pessyt häävaatteensa puhtaaksi Karitsan veressä ja Jumalan sanan vedessä, ojentautuen Jumalan sanan mukaan, niin että hääpuvussa ei ole tahraa eikä ryppyä (Efes.5:25-27; Ilm.7:14; 19:6-9). 

Israelissa morsian käy puhdistavalla ”mikve” upotuskasteella ennen häitä, näin puhdistautuen ja valmistautuen sulhastansa varten. Myös Karitsan morsian käy kasteella, puhdistautuen ja valmistautuen Ylkäänsä Jeshuaa varten (Room.6:3-6). 

Morsian valvoo ja odottaa Ylkäänsä Jeshuaa, morsiusneidot nukkuvat Yljän viipyessä (KV.5:1; Ilm.22:17). Matteuksen evankeliumin kymmenen neitsyen vertauksen neitsyet ovat siis morsiusneitoja, jotka saattavat morsianta ja osallistuvat hääjuhlaan, jos lamppu on palamassa. 

Menora – morsiusneitojen seitsenhaarainen lamppu 

”Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: ”Käske israelilaisten tuoda sinulle puhdasta, survomalla saatua öljypuun öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, että lamput aina voidaan nostaa paikoilleen. Ulkopuolella esirippua, joka on lain arkin edessä ilmestysmajassa, Aaron hoitakoon sitä niin, että se aina, ehtoosta aamuun asti, palaa Herran edessä. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Aitokultaisen seitsenhaaraisen lampun (hepr. VT: menora) lamppuja hän hoitakoon niin, että ne aina palavat Herran edessä” (3.Moos.24:1-4). 

”Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa (hepr. UT: menoraa) ovat ne seitsemän seurakuntaa” (Ilm.1:20). 

Menora eli seitsenhaarainen lamppu on Israelin symboli Vanhassa Testamentissa. Ylimmäisen papin Aaronin piti hoitaa sitä niin, että se paloi illasta aamuun asti. Välillä menoran lampuista puhdistettiin karsta pois lamppusaksilla, etteivät ne alkaisi savuttamaan ja palamaan huonosti (2.Moos.25:37-40). 

Luopumuksen aikana menoran lamput olivat sammuksissa Jerusalemin temppelissä. Menora on myös Israelin valtion symboli Israelin vaakunassa. Uuden liiton puolella se on myös seurakunnan symboli (Ilm.1:20)

Morsiusneidoilla on hepreankielisen Uuden Testamentin mukaan menorat, joiden seitsemän lampun tulee olla palamassa odotettaessa Ylkää, Jeshua Messiasta, noutamaan seurakuntaansa Karitsan häihin. 

Menora piti tehdä yhdestä kappaleesta puhdasta kultaa, symboloiden Israelin ja seurakunnan ykseyttä (2.Moos.25:31-40). Menorassa on seitsemän haaraa, joissa palaa seitsemän lamppua. 

Nämä seitsemän lamppua ovat Raamatun mukaan seuraavat: 

1. Karitsan lamppu (Ilm.21:23). Tämä lamppu palaa, jos olemme antaneet elämämme uskon kautta Jeshua Messiaan haltuun, jolloin Jumalan Karitsan, Jeshua Messiaan, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä (Ilm.7:9). 

2. Jumalan sanan lamppu (Ps.119:105). Tämä lamppu loistaa valoaan, jos luemme Jumalan sanaa ja vaellamme uskossa sanan ohjeiden mukaan. 

3. Ihmisen henki on Herran lamppu (Snl.20:27). Meidän tulee vaeltaa herkällä tunnolla Jumalan edessä rukoillen, jolloin Herra voi puhua meidän hengellemme. 

4. Israelin lamppu (2.Sam.21:27). Jumalan omaisuuskansan Israelin tulee olla tärkeässä osassa elämäämme, niin että siunaamme Israelia, rukoilemme sen puolesta ja tuemme sitä vaikeiden aikojenkin keskellä, kun Israel-viha ja antisemitismi valtaa maailmaa (1.Moos.12:1-3). Silloin saamme itsekin kokea siunauksia. 

5. Profeetallisen sanan lamppu (2.Piet.1:19). Meidän tulee ottaa Messiasta odottaessamme vaari profeetallisesta sanasta pimenevässä ajan illassa, kun luopumus lisääntyy ja pimeys ja kaaos valtaavat maailmaa. 

6. Elian lamppu eli ennalleenasettamisen lamppu (Joh.5:33-35; Luuk.1:17; Mat.17:11; Ap.t.3:19-21; Mal.4:4-6). Johannes Kastaja oli palava ja loistava lamppu, Elian hengellä voideltu ennelleenasettaja. Herran päivän aattohetkissä Elian henki vuodatetaan uskollisten palvelijoiden ylle, valmistamaan Jumalan kansaa taivaallisen Yljän, Jeshua Messiaan, paluuta varten. 

7. Käsky on lamppu, Toora (opetus, ohjeet) on valo (Snl.6:23; hepr. VT). Meidän tulee ottaa vaari Jumalan käskyistä Messiaan tulkinnan ja opetuksen mukaisesti ja antaa Tooran opetuksen loistaa valona uuden liiton armon ja vapauden pohjalta, ei orjuudessa. 

Kaikkien näiden lamppujen tulee palaa odottaessamme taivaallisen Ylkämme, Jeshua Messiaan paluuta noutamaan Karitsan häihin. 

Mitä öljy tarkoittaa? 

Mitä sitten öljy tarkoittaa? Raamatussa öljy on symboli seuraaville asioille:

  1. Pyhän Hengen öljy (Sak.4:1-6) 
  2. Veljessovun öljy (Ps.133:1-3)
  3. Kurituksen öljy – nöyryys (Ps.141:5) 

Viisaat morsiusneidot varasivat riittävästi öljyä, kaikkia laatuja, lamppujen ohella myös öljyastiaan, jotta sitä riittäisi Yljän tuloon asti. He varasivat Pyhän Hengen öljyä, ollen päivittäin yhteydessä Jeshuaan rukouksin ja sanan tutkimisen kautta. 

Viisaat myös harrastivat uskovien yhteyttä sovussa, ei riidassa eikä lahkohengessä. Viisaat ottivat vastaan saamansa kurituksen iskut nöyryydessä, joka oli öljyä heidän päähänsä. Tyhmät sensijaan eivät varanneet öljyä öljyastioihinsa, jolloin Yljän viipyessä öljy loppui ja lamput sammuivat. 

Öljyn valmisprosessi 

”Ja käske israelilaisten tuoda sinulle puhdasta, survomalla saatua öljypuun öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, että lamput aina voidaan nostaa paikoilleen” (2.Moos.27:20). 

On syytä tarkastella myös öljyn valmistusprosessia. Öljyä saadaan öljymarjoista eli oliiveista, joita kasvaa öljypuussa. Raamatun symboliikassa Israel on tuo öljypuu, jalostetun öljypuun maa (5.Moos.8:7-8; Jer11:16).

Näin opettaa myös apostoli Paavali uuden liiton puolella (Room.11:1729). Israel on jalo öljypuu, jossa on jaloja oksia, Jeshua Messiaaseen uskovia israelilaisia. Jaloon Israelin öljypuuhun on oksastettu myös villin metsäöljypuun oksia, muiden kansojen uskovia, jotka ovat uskon kautta Jeshuaan tulleet osaksi jaloa Israelin öljypuuta, Jumalan Israelia. 

Kun olemme oksina jalossa Israelin öljypuussa, meidän tulee kasvaa hengen hedelmää (Gal.5:22). Nämä öljypuun hengen hedelmät ovat niitä oliiveja, öljymarjoja. Näitä Hengen hedelmiä öljymarjoja – kasvaa vain pysymällä Messiaassa (Joh.15:1-6) Taivaallinen puutarhuri karsii hedelmättömät oksat pois ja hedelmää tuottavat oksat puhdistetaan, jotta ne kantaisivat runsaampaa hedelmää. 

Kuinka sitten öljymarjat korjataan öljypuusta? Se tapahtuu ravistelemalla öljypuuta, joko kepillä isketään oksiin tai sitten nykyaikana koneellisella menetelmällä ravistellaan koko öljypuuta, niin että öljymarjat varisevat puun alla olevaan verkkoon tai pressuun (5.Moos.24:20; Jes.24:13). 

Lopun ajassa Israelin öljypuuta ravistellaan ja myös kaikkia kansoja ravistellaan. Myös öljypuuhun oksastettuja uskovia ravistellaan. Jos elämämme on joutunut ravistelun kohteeksi, silloin on öljymarjojen korjaamisen aika meidän kohdallamme. 

Sitten öljymarjat viedään öljymarjapuristamoon, jossa niitä rusennetaan ja jauhetaan voimakkaasti, jotta niistä irtoaisi öljy. 

Hepreaksi öljymarjapuristamo on Gat Shmanim eli Getsemane. Jeshua kävi läpi tuon öljymarjapuristamon, Getsemanen tuskan (Mark.14:3238). Lopun ajan uskovat joutuvat öljymarjapuristamoon, jotta meillä olisi riittävästi öljyä lopun ajan pimeyden ja ahdistuksen lähestyessä. Jos sinua rusikoidaan lopun ajassa, se on öljyä päähäsi (Ps.141:5). 

Ystävä, jos koet olevasi öljymarjapuristamossa Getsemanessa (Gat Shmanimissa), sen tuskaisen rusennuksen jälkeen öljymarjoista tulee jaloa puhdasta öljyä lopun ajan tarpeisiin. 

Mihin kaikkeen öljyä tarvitaan lopun ajassa? Sitä tarvitaan ensinnäkin lamppuihin, menoroihin, että meillä olisi Jumalan sanan valoa, kun pimeys laskeutuu maailmaan (Ps.119:105). 

Jumalan sanan valoa tarvitaan odottaessamme Messiaan tulemusta ja ylösottoa. Öljyä tarvitaan myös lopun ajan voitelua varten (Ps.23:5). Öljyä tarvitaan sairasten parantamista varten lopun ajan herätyksessä (Mark.6:13). Öljyä tarvitaan lyötyjen uskovien haavojen ja iskujen hoitamiseen (Jes.1:6). Öljyä tarvitaan öljyllä leivottujen kakkujen valmistukseen, jotta meillä olisi tarjota Pyhän Hengen öljyllä voideltua Jumalan sanaa lopun ajassa (3.Moos.7:12). 

Öljyä tarvitaan myytäväksi, kun viisaat morsiusneidot tulevat hakemaan meiltä öljyä hyvissä ajoin, että ovat valmiina. Tyhmät tulevat liian myöhään. Tulee aika, jolloin messiaaninen sanoma ja ennalleenasettaminen toteutuu voimakkaasti kautta maailman ja myös Suomessa ja silloin messiaanisilla uskovilla tulee olla öljyä annettavaksi. 

Yksi vaimo – öljynmyyjä

”Eräs nainen (hepr. VT: isha achat = yksi vaimo), profeetanoppilaan vaimo, huusi Elisalle sanoen: ”Minun mieheni, sinun palvelijasi, kuoli, ja sinä tiedät, että palvelijasi oli herraapelkääväinen mies. Nyt velkoja tulee ottamaan minun molemmat poikani orjikseen.” Elisa sanoi hänelle: ”Mitä minä voin tehdä sinun hyväksesi? Sano minulle, mitä sinulla on talossasi.” Hän vastasi: Palvelijattarellasi ei ole talossa muuta kuin öljyä sen verran, kuin minä tarvitsen voidellakseni itseäni”. Silloin hän sanoi: ”Mene ja lainaa itsellesi astioita kylästä, kaikilta naapureiltasi, tyhjiä astioita, tarpeeksi paljon. Mene sitten sisään, sulje ovi jälkeesi ja poikiesi jälkeen ja kaada kaikkiin niihin astioihin. Ja aina kun astia on täysi, nosta se syrjään.” Niin hän meni pois hänen tyköänsä ja sulki oven jälkeensä ja poikiensa jälkeen. Nämä toivat sitten hänelle astiat, ja hän kaatoi niihin. Jakunastiatolivattäynnä, sanoi hän pojallensa: ”Tuo minulle vielä yksi astia”. Mutta hän vastasi hänelle: ”Ei ole enää astiata”. Silloin öljy tyrehtyi. Ja hän meni ja kertoi sen Jumalan miehelle. Tämä sanoi: ”Mene ja myy öljy ja maksa velkasi. Sinä ja poikasi elätte siitä, mikä jää jäljelle” (2.Kun.4:1-7). 

Toisen Kuningastenkirjan kertomuksesta löydämme öljynmyyjän. Heprealaisen alkutekstin mukaan öljynmyyjä on Isha Achat – yksi vaimo. 

Yksi vaimo, Jeshua Messiaan yksisydäminen morsiusseurakunta, Karitsan vaimo, on öljynmyyjä. Morsiamen nimikin on vuodatettu öljy (KV.1:3). 

Miksi yhdellä vaimolla oli öljyä myytävänä? Siksi, että siellä oli profeetta Elisa, kaksinkertaisella Elian Hengellä varustettu ennalleenasettaja, kuten 2.Kun.2. luku kertoo. Elian tehtävä on ennalleenasettamistehtävä. Lopun ajassa, Herran päivän ja Herran tulemuksen aattohetkissä Jumala vuodattaa kautta maailman Elian Hengen, ennalleenasettamisen Hengen palvelijoidensa ylle, tarkoituksena Israelin ja seurakunnan ennalleenasettaminen (Ap.t.3:1921; Mat.17:11). 

Seurakunta asetetaan ennalleen apostolisen alkuseurakunnan pyhyyteen, puhtauteen, yksisydämisyyteen, rakkauteen, sanan kuuliaisuuteen. Muodostuu ennalleenasetettu yksi uskovien joukko, joka on palannut Rooman epäraamatullisista traditioista takaisin kristinuskon israelilaisille juurille apostolisen alkuseurakunnan mallin, opetuksen ja käytännön mukaisesi. 

Yksi vaimo, ennalleenasetettu Messiaan morsiusseurakunta, noudattaa alkuseurakunnan opetuksen ja käytännön mukaisesti myös Messiaan käskyjä, raamatullista lepopäivää, sapattia ja alkuperäisiä Herran juhlia 3.Moos.23. luvun mukaisesti, kuten alkuseurakuntakin vietti. 

Siellä, missä Elian henki vaikuttaa, muodostuu yksisydäminen uskovien, joukko, joka on irtautunut Ilmestyskirjan 17-18 lukujen suuren Babylonin luopiokristillisyyden epäraamatullisista opeista ja käytännöistä Jumalan sanan kuuliaisuuteen apostolisen alkuseurakunnan malliin. 

Tällä joukolla, yhdellä Karitsan vaimolla, ei ole öljypulaa, vaan se pystyy myymään öljyä kaikille niille uskoville, morsiusneidoille, jotka nöyrtyvät sitä ostamaan hyvissä ajoin ennen sydänyön huutoa. Viisaat morsiusneidot olivat sentähden viisaita, että he kävivät ajoissa ostamassa öljyä, siellä, missä on yksi vaimojaElianHenki,ennalleenasettamisen henki. 

Miksi sitten tyhmille morsiusneidoille kävi näin? Miksi he eivät olleet valmiina? He olivat niin tyhmiä, etteivät menneet ajoissa öljynmyyjän luo. He luisuivat uneliaisuuteen, laittomuuteen ja luopumukseen Messiaan tulemuksen läheisyydessä. 

Sakarjan näky öljypuun tertuista 

”Ja Herran enkeli, joka puhutteli minua, palasi ja herätti minut, niinkuin joku herätetään unestansa. Ja hän sanoi minulle: ”Mitä sinä näet?” Minä vastasin: ”Minä näen, katso: lampunjalka, kokonansa kultaa, ja sen yläpuolella sen öljyastia, ja lampunjalassa sen seitsemän lamppua, ja seitsemän öljyputkea lamppuihin, jotka ovat siinä ylimpänä. Ja kaksi öljypuuta sen ääressä, toinen öljyastian oikealla, toinen vasemmalla puolella.” Minä lausuin ja sanoin näin enkelille, joka puhutteli minua: ”Mitä nämä ovat, Herra? Niin enkeli, joka puhutteli minua, vastasi ja sanoi minulle: ”Etkö tiedä, mitä ne ovat?” Minä sanoin: 

”En, Herra”. Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: ”Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot…Ja minä lausuin ja sanoin hänelle: ”Mitä ovat nämä kaksi öljypuuta lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella?” Sitten minä toistamiseen lausuin ja sanoin hänelle: ”Mitä ovat nuo kaksi öljypuun terttua kahden kultaisen putken kohdalla, jotka vuodattavat sisästänsä öljynkultaa?” Niin hän sanoi minulle näin: ”Etkö tiedä, mitä ne ovat?” Minä vastasin: ”En, Herra”. Hän sanoi: ”Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran edessä” (Sak.4:16, 11-14). 

Sakarjan näyssä vielä täydennetään öljypuun ja öljyn salaisuutta. Näyn kaksi öljypuuta ovat jalo Israelin öljypuu ja pakanakansojen villi metsäöljypuu (Room.11:17-29). 

Sakarjan näky koskee sekä Israelin uskovia että muiden kansojen uskovia. Öljyä vuotaa kahdesta öljypuun tertusta menoraan, seurakuntaan, Israelissa ja muissa kansoissa. Öljypuun tertuilla tarkoitetaan kahta öljyllä voideltua, jotka seisovat maan Herran edessä. Ilmestyskirjan 11. luvun näyssä on vastaava sanoma kahdesta säkkipukuisesta todistajasta, jotka seisovat maan Herran edessä, tehden Mooseksen ja Elian ajan kaltaisia ihmeitä. Mooses ja Elia olivat profeettoja, jotka seisoivat maan Herran edessä, kuten 4.Moos.12 ja 1.Kun.17 osoittavat. 

Lopun ajassa Jumalan sanalle uskollisia palvelijoita voidellaan Elian Hengellä ennalleenasettamisen tehtäviin ja lopun ajan herätykseen, kuten Elia, Elisa ja Johannes Kastaja aikoinaan (Mal.4:4-6; Luuk.1:17; Mat.17:11; Ap.t.3:1921). 

Sakarjan näyn mukaan nämä kaksi öljypuun terttua, öljyllä voidellut todistajat ovat niitä, jotka vuodattavat öljyn kultaa menoraan sekä Israelissa että muiden kansojen joukossa. He julistavat Tooran (Jumalan sanan) arvovaltaa uuden liiton hengessä, armon ja vapauden pohjalta, tähän luopuneeseen kristilliseen maailmaan. 

He julistavat ennalleenasettamisen sanomaa, paluuta ensimmäisen vuosisadan apostolisen alkuseurakunnan opetukseen ja käytäntöön, josta on kirjoitettu Uudessa Testamentissa ja varsinkin Apostolien Teoissa ja Kirjeissä. 

Tämä joukko, ennalleenasettajien joukko, Elian Hengellä voideltu joukko, joutuu kuitenkin käymään läpi öljypuun ravistelun ja öljymarjapuristamon, Getsemanen, jotta öljyn kulta virtaisi menoraan, lopun ajan seurakuntaan ja valo loistaisi lopun ajan pimenevässä illassa ja yössä. Jos olemme tällä tiellä, ennalleenasettamisen tiellä, silloin ei pidä ihmetellä, jos meitä rusennetaan. Näin öljyä valmistetaan lopun ajan tarpeisiin. 

Laittomien lamppu sammuu

”Vanhurskasten valo loistaa iloisesti, mutta jumalattomien (hepr. VT:reshaim = jumalattomat, laittomat) lamppu sammuu” (Snl.13:9). 

Jotta tyhmien morsiusneitojen lamppujen sammuminen avautuisi lisää, meidän täytyy tarkastella sitä vielä heprean ja kreikan alkutekstien valossa. Heprean kielessä on sana Torah, suomeksi lausuttuna Toora, joka tarkoittaa opetusta, ohjeita, oppia. Suomeksi se on käännetty yleensä sanalla laki, joka on hiukan huono käännös. 

Toora kyllä sisältää myös Jumalan käskyjä, mutta ennenkaikkea se tarkoittaa Jumalan ohjeita siitä, kuinka Hänen luomassaan maailmassaan tulee elää.

Tooraa vastaava kreikan kielen sana on nomos eli laki. Sen vastakohta on annomos eli laittomuus. Se tarkoittaa sellaista asennetta,jossaJumalan Toora, opetus, ohjeet, laki, hylätään ja poljetaan maahan. 

Messiaan tulemuksen merkkien joukossa Matt.24.12 mainitsee, että laittomuuden (annomos) päästessä valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Jeshuan eli Jeesuksen tulemuksen aattohetkissä kristikunta joutuu suurelta osin luopumuksen ja laittomuuden tilaan, jolloin Raamattua halveksitaan, Jumalan sana ja Jumalan käskyt poljetaan maahan ja kristillisyys on suurelta osin epäraamatullisten Rooman oppien mukaista viidetoimintaa.

Luovutaan Jumalan käskyjen noudattamisesta avioliittoa koskevien asioiden ja monien muiden asioiden suhteen. 

Kreikan kielen annomos sanaa vastaava heprean alkutekstin sana on rasha, jumalaton, laiton, monikkomuoto reshaim, jumalattomat, laittomat. 

Snl.13:9 käyttää juuri tätä sanaa, reshaim, laittomat, jumalattomat, joiden menora sammuu. Reshaim, laittomat, hylkäävät Tooran, opetuksen, ohjeet, lain ja heidän lamppunsa sammuu (Ps.119:53). 

Vanhurskasten valo loistaa iloisesti, mutta laittomien, jumalattomien lamppu (menora) sammuu. 

Tyhmät morsiusneidot lankeavat lopun ajan uneliaisuuden ja luopumuksen ajassa, Herran päivän ja Herran tulemuksen aattohetkissä, laittomuuden valtaan.

He menevät virran mukana, eivätkä pidä kiinni Jumalan sanan avovallasta, vaan luisuvat laittomuuden valtaan, hyljeksien Jumalan sanaa ja Jumalan käskyjä, menen suuren Babylonin viihdeuskonnollisuuden mukana Rooman oppien mukaisesti. Tyhmien morsiusneitojen joukko luisuu suuren Babylonin porton luopumuksen mukana samaan laittomuuden tilaan ja lamput sammuvat.

Huuto yösydännä – Ylkä tulee, menkää vastaan 

”Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla” (1.Tes.4:13-18). 

Yösydännäkuuluuhuuto: ”Ylkä tulee, menkää Häntä vastaan”. Mitä tämä huuto tarkoittaa? Se liittyy Messiaan tulemukseen ja uskovien ylösottoon. 

Vastaus löytyy Tessalonikalaiskirjeestä. Uskossa kuolleiden ja elossa olevien uskovien ylösotto tapahtuu käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa. Kreikankielisen alkutekstin mukaan kyse on ylienkelin äänellä tapahtuvasta käskyhuudosta, niin kuin sotilaskomentajan käskyhuudot. 

Ylienkeli on Miikael, kuten Juudan kirjeen jae yhdeksän sanoo. Jotta pääsisimme perille, mistä on kysymys, meidän tulee tutkia raamatussa kohtia, joissa ylienkeli Miikael esiintyy lopun ajan tapahtumien yhteydessä. 

Ilmestyskirja kertoo ylienkeli Miikaelista ja lopun ajan taistelusta (Ilm.12:1-9). Lopun ajan suuren ahdistuksen keskellä saatana vainoaa synnytystuskissa olevaa Israel-vaimoa ja silloin ylienkeli Miikael jakaa käskyhuutojaan Jumalan enkeleille, jotka sotivat saatanan joukkoja vastaan. On taistelu ilmavalloissa ja taistelu maan päällä. 

Sama kuvaus lopun ajan ahdistuksesta löytyy Danielin kirjasta (Dan.11:40-12:3). On sota Lähi-Idässä, Israel – ihana maa – joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Koko maailmassa on suuri ahdistus ja ylienkeli Miikael sotajoukkoineen suojelee silloin Israelia ja myös uskovia tuon ahdistuksen keskellä. 

Silloin, kun suuri ahdistus tulee ja sota puhkeaa, silloin kuuluu ylienkeli Miikaelin ääni, joka herättää nukkuvan kristikunnan uskovien joukon hereille. Silloin kymmenen morsiusneitoa heräävät unestansa ja ymmärtävät, että Yljän, Jeshua Messiaan, tulemus on lähellä ja on valmistauduttavanopeastijamentävä Ylkää vastaan. Silloin on kiire laittaa Menoran kaikki lamput hyvään kuntoon. 

Silloin on aika ottaa lamppusakset käyttöön ja puhdistaa karsta Menoran kaikista seitsemästä haarasta, jotta kaikki lamput palaisivat iloisesti toivottaen Yljän tervetulleeksi. 

Viisaiden morsiusneitojen lamput saadaan nopeasti kuntoon palaviksi, koska heillä on öljyä. Tyhmien lamput sammuvat, koska heillä ei ole öljyä astioissa. Tyhmät pyytävät viisailta öljyä, mutta heillä on öljyä vain itselleen. Tyhmien morsiusneitojen täytyy mennä öljynmyyjäin luo ostamaan henkilökohtaisesti öljyä lamppuihinsa, mutta se on liian myöhäistä. Toisten öljyllä ei pääse perille. Viisaat morsiusneidot olivat ostaneet öljyä ajoissa, joten he olivat valmiina. 

Minä en tunne teitä 

”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden (anomian) tekijät’ (Mat.7:21-23). 

Kun tyhmät morsiusneidot menivät ostamaan öljyä öljynmyyjän luo, sinne, missä on yksi vaimo ja Elian henki, ennalleenasettamisen henki, ja palasivat pyrkimään häihin, oli liian myöhäistä. Ovi oli suljettu ja Herran vastaus oli tyly: ”Minä en tunne teitä”. 

Tyhmät morsiusneidot eivät päässeet Karitsan häihin (ylösottoon). Samanlainen Herran vastaus löytyy myös Matteuksen seitsemännestä luvusta. Nämä ihmiset olivat profetoineet, ajaneet ulos riivaajia ja tehneet voimallisia tekoja Herran nimessä, mutta he olivat laittomuuden tekijöitä ja siksi Herra sanoi heille: ”Minä en ole koskaan tuntenut teitä”. 

On tärkeää, että emme vaella laittomuuden tiellä, jotta olisimme valmiina Messiaan tulemukseen ja ylösottoon. 

Kuinka voimme olla valmiina? 

”Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan. Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: ”Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi. Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta.” Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: ”Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa…ei loista sinussa enää lampun (hepr. UT: menoran) valo; ei kuulla sinussa enää huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; silläsinunkauppiaasiolivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi villitsi kaikki kansat” (Ilm.18:1-4, 23). 

Mitä meidän pitää tehdä, ettemme kokisi tyhmien morsiusneitojen kohtaloa? 

Ilmestyskirja antaa siihen vastauksen (Ilm.17:1-6; 1.Kor.6:15-17) Olemme tulleet siihen aikaan, että on astuttava ulos suuresta Babylonista, koska siellä Menoran valo on sammunut luopumuksen ja laittomuuden tähden, muutoin jäämme kokemaan suuren Babylonin tuomion omalla kohdallamme. 

Tämä tarkoittaa ennenkaikkea sitä, että emme ole sydämemme tilan suhteen Babylonin porton hengen vallassa. Pelkkä uloslähtö jostakin joukosta ei hyödytä, jos sydämemme tila on Babylonin luopuneen porton hengen vallassa. 

On pidettävä huolta siitä, että emme ole saman hengen vallassa kuin suuren Babylonin portto, jonka joukoissa Jumalan sanan valo ei enää loista (Ps.119:105). 

On pidettävä huolta siitä, että valvomme oman tilamme ja pidämme suhteemme Jumalaan kunnossa uskon kautta Jeshua Messiaaseen. 

On myös mentävä hyvissä ajoin ostamaan öljyä sinne, missä on yksi vaimo ja Elian henki, ennalleenasettamisen henki, jotta lamppumme ei sammuisi. 

Vielä parempi on, jos lähdemme kokosydämisesti ennalleenasettamisen tielle ja palaamme kristinuskon israelilaisille juurille ja apostolisen alkuseurakunnan opetukseen ja käytäntöön uuden liiton armon ja vapauden pohjalta. 

Silloin kuulumme siihen valvovaan joukkoon, joka on yksi vaimo, ennalleenasetettu lopun ajan apostolinen messiaaninen seurakunta. Silloin meillä ei ole öljypulaa, vaan meillä on öljyä riittävästi, jopa toisille jaettavaksi Elian hengen voimassa. 

Israelin Jumala siunatkoon tällä armolla kaikkia Jeshuan pyhässä nimessä!