
Messiaan tulemuksen merkit osa 11
Kirjoittanut Keijo Lindeman
”Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista” (1.Kor.13:9).
Iankaikkinen elämä uudessa maailmassa
”Niin Pietari rupesi puhumaan hänelle sanoen: ’Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua’. Jeesus sanoi: ’Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista, ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää” (Mark.10:28-30 ).
Vaikka tuhatvuotinen rauhan kuningaskunta onkin valtavan ihanuuden ja sopusoinnun valtakunta, jolloin rauha ja siunaus vallitsevat maan päällä ja vanhurskaus hallitsee, ei se kuitenkaan ole Jumalan suunnitelmien lopullinen päämäärä, koska ihmiset elävät vielä kuitenkin vajavaisessa olotilassa, jossa kuolema ja synti ovat vielä olemassa. (Ylösnoussut pyhien joukko, joka hallitsee Messiaan kanssa, ei ole enää synnin ja kuoleman ruumiissa, mutta maan päällä lihan ruumiissa elävät tuhatvuotisen Messiaan kuningaskunnan ajan ihmiset ovat vielä synnin ja kuoleman ruumiissa; Ilm.20; Jes.65:19-28).
Jumalan suunnitelmien päämäärä on luoda kokonaan uusi maailma, uudet taivaat ja uusi maa, jossa kaikki on lopullisen täydellistä ja kuolema ja synti on poissa ainiaaksi (Jes.25:8).
Viimeinen maailmansota
”Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tulija tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti” ( Ilm.20:7-10 ).
Ennen uuden maailman luomista on lopullinen tilien selvitys sielunvihollisen ja hänen puolellaan olevien kanssa. Saatana ja sen langenneet henkivallat päästetään irti syvyydestä, jossa ne ovat olleet sidottuina koko tuhatvuotisen kuningaskunnan ajan (Jes.24:21-23).
Perkele lähtee heti villitsemään maan päällä asuvia Jumalalle ja Jumalan omaisuuskansalle vihamielisiä ihmisiä sotaan Jerusalemia vastaan.
Suuri kansojen joukko, joita kutsutaan Googiksi ja Maagogiksi, nousee sotaan sekä maanpäällistä Jerusalemia että taivaallista Jerusalemia eli pyhien leiriä vastaan. Se on viimeinen maailmansota maan päällä ja myös taivaan avaruudessa.
Tätä sotaa ei tule sekoittaa siihen Googin sotaan, joka Hesekielin mukaan on ennen rauhanvaltakunnan syntyä (Hes.38-39).
Jotkut Raamatun profeetallisen sanan selittäjät tulkitsevat Hesekielin kirjassa olevan Googin sodan olevan saman kuin Ilmestyskirjan Googin ja Maagogin sodan, mutta useimpien profeetallisen sanan tulkitsijoiden mukaan ei ole näin, vaan kyseessä on kaksi eri Googin sotaa.
Ensimmäinen Googin sota on Hesekielin ennustama sota ennen tuhatvuotista rauhan kuningaskuntaa, jolloin Israelista katsoen pohjan perillä asuva Goog (Venäjä ja sen pääasiassa islamilaiset liittolaiset kuten Iran, Turkki, Libya, Sudan ym.) hyökkää Israelin kimppuun (kyseessä on myös laajempi koko maailmaa käsittävä sota), mutta Googin sotajoukko kaatuu Israelin vuorille.
Ilmestyskirjan Googin sota on taasen tuhatvuotisen rauhan kuningaskunnan jälkeen, jolloin sielunvihollisen johtama, maan neljällä kulmalla asuva Googin ja Maagoogin leiri hyökkää sekä maallisen että taivaallisen Jerusalemin kimppuun.
Molemmissa Googin sodissa on se yhtäläisyys, että kummassakin Israelin Jumalan ja Israelin viholliset käyvät Jumalan omaisuuskansan ja Jerusalemin kimppuun, yrittäen näin tehdä tyhjäksi Jumalan suunnitelmat.
Jos saatana onnistuisi tuhoamaan Israelin ja Jerusalemin, eivät Jumalan suunnitelmat voisi toteutua eikä perkeleen tarvitsisi mennä lopulliseen vaivan paikkaansa. Siksi sielunvihollisen raivo on niin valtava Israelia ja Jerusalemia kohtaan ja se tekee kaikkensa tehdäkseen tyhjäksi Jumalan suunnitelmat.
Tämä ns. toinen Googin sota on varsinainen avaruussota, todellinen ”tähtien sota”. Tuhatvuotisen rauhan kuningaskunnan syntyhetkillä Messias julisti rauhan kansoille ja ne riisuivat aseensa ja muuttivat ne rauhan työvälineiksi (Jes.2:1-4). Kun rauhanvaltakunta loppuu ja sielunvihollinen päästetään irti, se yllyttää jälleen Israelille ja Israelin Jumalalle vihamieliset kansat tekemään sota-aseita. Koska rauhan kuningaskunnan aikana tiede ja tekniikka ovat kehittyneet käsittämättömän valtavasti, tulevat sota-aseetkin olemaan silloin sellaisia, joista emme tänään voi kuin uneksia.
Vihollisen sotavoimat hyökkäävät nimittäin, ei ainoastaan maallisen Jerusalemin kimppuun, vaan nousevat yli maan avaruuden jopa taivaallista Jerusalemia, pyhien leiriä, vastaan. Se on oleva todellista avaruussotaa, ”tähtien sotaa”. Vihollisen yritys jää tälläkin kerralla turhaksi, sillä tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa viholliset perusteellisesti ja samalla myös maapallon.
Kapinan päätteeksi pääkapinakenraali saatana heitetään tulija tulikivijärveen, helvettiin, joka alunperin onkin valmistettu perkeleelle ja hänen langenneille enkeleilleen, mutta sinne joutuvat myös kaikki ne, jotka tahtovat seurata saatanaa eivätkä Jumalaa (Mat.25:41).
Miksi Jumala sitten sallii saatanan päästä jälleen irti yllyttämään ihmisiä kapinaan? Eikö olisi parempi antaa saatanan olla edelleen vain vankeudessaan ja siirtyä suoraan uuteen maailmaan ilman viimeistä kapinaa? Näin saattaisi inhimillisesti ajatellen tuntua hyvältä, mutta Jumalan aivoitukset ovat toisenlaiset. Jumalalla on nimittäin tapana tuoda julki syntiinlankeemuksen seuraukset opetukseksi sekä enkelimaailmalle että ihmisille.
Jumala, joka tietää kaikkien ihmisten ja enkeleiden sydämen aivoitukset, voisi kyllä tuomita sekä langenneen enkelimaailman että langenneen ihmiskunnan kaikkitietävyytensä perusteella, mutta Hän haluaa tuodajulkisynninkauhistuttavat seuraukset.
Viimeinen kapina Messiaan rauhan kuningaskunnan päätyttyä osoittaa jälleen julki synnin mielettömyyden Jumalan enkeleille ja ihmisille. Kun saatana joukkoineen päästetään irti tuhatvuotisesta vankeudestaan, on heti suuri osa ihmiskuntaa valmis liittymään saatanaan ja kapinoimaan Jumalaa vastaan sielunvihollisen johdolla.
Tämä osoittaa sen, että vaikka valtava siunaus ja sopusointu ovat vallinneet maan päällä tuhat vuotta, on osa ihmiskuntaa ollut rauhassa vain sen tähden, että Messias Kuningas on hallinnut rautaisella valtikalla, eikä synnille ja jumalattomuudelle ole annettu mahdollisuutta olla vallassa.
Kun tuhatvuotinen jakso päättyy ja saatana joukkoineen vapautetaan, ovat nämä ihmiset, joiden sydän ei ole todella kääntynyt Herran puoleen, valmiita kapinaan saatanan johdolla. Jumala sallii tämän ja tuo samalla julkinähtäväksi synnin mielettömyyden ja langenneen sydämen kapinallisuuden ilman todellista parannusta. Jumalan lähettämä tuli kuitenkin lankeaa kapinallisten ylitse ja he tuhoutuvat.
Maailmanloppu ja tuomion ylösnousemus
”Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan” (Ilm.20:11-12).
”Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään…. Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu” (2.Pi¬et.3:7, 10-13).
”Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen” (Joh.5:28-29).
”Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen” (Dan.12:2).
”Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin” (Mat.5:29).
”Älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin” (Mat.10:28). Hyvin usein kuulee pilkallisesti tai virheellisesti puhuttavan maailmanlopusta tai maailmanlopun ennustelijoista.
Totta onkin, että jotkut uskonnolliset ryhmät ja yksilöt ovat ennustelleet maailmanlopun tulon aikoja ja luonnollisesti erehtyneet, sillä maailmanloppu ei tule, ennenkuin tuhatvuotisen Messiaan kuningaskunnan jälkeen, jolloin myös kuolleet kutsutaan valtaistuimen eteen viimeiselle tuomiolle.
Pietarin kirjeen mukaan tämä nykyinen maa ja nykyiset taivaat ovat tulelle talletetut. Tämä ennustus koskee tietenkin myös lopun ajassa, Jeshuan tulemuksen ja seurakunnan ylöstempauksen aikoina, olevaa atomisotaa, mutta lopullisena profeetallisena täyttymyksenä se toteutuu tuhatvuotisen Messiaan rauhan kuningaskunnan jälkeen, kun Jumalan tuli tuhoaa vanhan maailman ja luo sen uudeksi.
Se on hetki, jolloin taivaat ja maa pakenevat Hänen kasvojaan, eikä niille sijaa mistään löydy, kunnes Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Se on nykyisen maailman loppu.
Tässä yhteydessä luonnollisesti kaikki nykyisen kaltainen lihan maailman elämä loppuu ja kaikki kuolleet kutsutaan valtaistuimen eteen viimeiselle tuomiolle. Se on hetki, jolloin on jumalattomien ihmisten ylösnousemus kuolleista eli tuomion ja iankaikkisen kauhistuksen ylösnousemus.
Raamattu ei varsinaisesti opeta jumalattomien ihmisten ylösnousemusruumiin tilasta mitään täsmällistä, mutta monet Raamatun tulkitsijat ajattelevat, että samalla tavalla kuin uskovilla on ylösnousemuksessa kirkastettu ylösnousemusruumis, on jumalattomilla oleva pimeä ylösnousemusruumis. Tätä perustellaan sillä, että jumalattomat hukutetaan helvetin tuleen sieluineen ja ruumiineen. Koska kuoleman jälkeen ihmisellä ei ole maallista normaalia ruumista, täytyy sen tämän tulkinnan mukaan olla pimeä tuomion ylösnousemusruumis, jossa ihminen tuomitaan helvettiin, tuliseen järveen. Perillä nähdään, onko näin.
Tuhatvuotisen kuningaskunnan jälkeen olevan tuomion ylösnousemuksen yhteydessä kutsutaan kaikkien aikakausien jumalattomien ohella myös rauhanvaltakunnan ajan uskovat tuomioistuimen eteen.
Tuhatvuotinen messiaaninen valtakunta on oleva aikaa, jolloin uskoon tulleen Israelin kansan jäännös pappiskansana julistaa valtakunnan evankeliumia kaikille kansoille ja sen seurauksena suuret joukot ihmisiä tulevat uskoon.
On luonnollista, että nämä rauhanvaltakunnan ajan kuolleet uskovat herätetään eloon ja kutsutaan myös valtaistuimen eteen viimeisen tuomion yhteydessä. Heitä ei luonnollisestikaan tuomita kadotukseen, vaan he pelastuvat uskonsa kautta. (Jotkut Raamatun tutkijat tulkitsevat niin, että he eivät saa ylösnousemusruumista, kuten ensimmäisen ylösnousemuksen uskovat, vaan ovat henkiolentoina iankaikkisessa elämässä. Raamattu ei puhukaan tämän joukon ylösnousemusruumiista. Perillä näemme, kuinka asia on. Ilm.20:1-6)
Viimeinen tuomio
”Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan” (Ilm.20:12-13).
”Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomari; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili” (Heb.4:12-13).
”Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä” (Mat.12:36).
”Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa…” (Joh.5:22-23).
”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista” (Room.8:1-2).
”Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitse maan enkeleitä….” (1.Kor.6:23).
”Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi” (Jaak.4:17).
”Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä. Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään” (Luuk.12:47-48). ”Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion” (Jaak.3:1).
”Sillä Jumala ei katso henkilöön. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan” (Room.2:11-16).
Valkean valtaistuimen ns. viimeisellä tuomiolla tuomittavina ovat kaikkien aikakausien jumalattomina kuolleet ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan sen perusteella, mitä kirjoihin on kirjoitettu.
Jumalan kirjanpito taivaissa on hyvin tarkka, sillä siellä ovat ylös merkittyinä kaikkien ihmisten teot, sanat ja sydämen ajatukset ja aivoitukset ja jokainen tullaan tuomitsemaan vanhurskaasti ja oikeudenmukaisesti henkilöön katsomatta niiden perusteella (1.Piet.1¬:17; Ps.75:3).
Maan päällä ihmiset usein pystyvät salaamaan tekonsa toisilta ihmisiltä ja näyttelemään syytöntä, mutta Jumalan tuomioistuimen edessä kaikki on alastonta ja paljastettua Hänen silmiensä edessä, joka tietää jopa sydämemme aivoitukset ja tuomitsee oman pyhän Sanansa mukaan jokaisen.
Tuomarina valkealla valtaistuimella istuu Jeshua Messias, jolle Isä Jumala on antanut kaiken vallan tuomita eläviä ja kuolleita, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.
Aputuomareina, ikäänkuin ”lautamiehinä”, istuvat viimeisellä tuomiolla ylösnousseet pyhät. Herran seurakunnan uskovat eivät ole enää tuomittavina viimeisellä tuomiolla, sillä he ovat tehneet parannuksen maan päällä ollessaan ja ovat saaneet syntinsä anteeksi Jeshuan sovintoveren perusteella, koska Hän kärsi tuomion ristillä heidän puolestaan.
Ylösnousseilla pyhillä ei ole enää tuomiota, vaan he ovat aputuomareina, ikäänkuin lautamiehinä, tuomitsemassa maailmaa ja jopa enkeleitä.
Tuomiot tulevat olemaan eriasteisia. Tuomion ankaruuteen vaikuttavat monet seikat. Ensinnäkin se, kuinka paljon meillä on ollut tietoa oikeasta ja väärästä Jumalan Sanan ja käskyjen perusteella.
Joilla on ollut vain vähän tietoa, he tulevat saamaan lievemmän tuomion pahoista teoistaan, mutta ne, joilla on ollut tietoa Jumalan Sanasta ja Toorasta, eivätkä ole totelleet, tullaan tuomitsemaan ankarasti.
Kaikkein suurin vastuu ja kuumin helvetin tuli on niiden osana, jotka ovat olleet Sanan opettajia ja ovat opetuksellaan vieneet lauman harhaan (2.Kor.11:13-15; 2.Piet.2:1-3). Suomen kansan ja koko ns. kristillisen maailman jumalattomien ihmisten tuomio on oleva hyvin ankara, sillä näissä maissa käytännöllisesti katsoen jokaisella ihmisellä on Raamattu kotona ja mahdollisuus kuulla evankeliumin sanomaa radiosta, televisiosta ja eri kristillisistä seurakunnista. Jos ihminen ei ole halunnut käyttää evankeliumin runsasta tarjontaa hyväkseen, hän ei voi millään itseänsä puolustaa viimeisellä tuomiolla.
Kuinka on sitten niin sanottujen pakanain laita, joilla ei ole ollut mahdollisuutta kuulla tai lukea Jumalan Sanaa? Mikä on heidän kohtalonsa?
Vaikka emme pystykään antamaan täysin tyhjentävää vastausta tähän kysymykseen, ymmärrämme kuitenkin Paavalin tekstin perusteella sen, että ne ihmiset, joilla ei ole ollut mahdollisuutta kuulla tai lukea Jumalan Sanaa ja Tooraa, tuomitaan ilman lakia (Tooraa) omantunnon lain perusteella, joka jokaisen ihmisen sisimmässä vaikuttaa, jos vain emme paaduta sitä jatkuvilla pahoilla teoillamme (Joh.8:9; Ap.t.23:1; 24:16; Room.9:1; 1.Kor.10:29; 1.Tim.4:2; 2.Tim.1:3; Tiit.1:15).
Näiden ihmisten tuomion perusta on paljon lievempi kuin niiden, joilla on ollut mahdollisuus kuulla tai lukea Jumalan Sanaa. Jotkut Raamatun tutkijat ovat esittäneet myös ajatuksen, että näiden ns. pakanoiden osa ei olisi sama iankaikkisessa elämässä kuin ylösnousseen seurakunnan, mutta että monet heistä kuitenkin päsisivät tavaan iloon omantuntotonsa ääntä tottelemalla.
Vaikka meillä ei aivan täyttä varmuutta olekaan tämän asian kaikista perusteista, tiedämme varmasti kuitenkin sen, että koko maailmankaikkeuden Tuomari tuomitsee heidätkin oikeudenmukaisesti ja vanhurskaasti.
Helvetin tulijärvi toinen kuolema
”Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen” (Ilm.20:14-15).
”Muttapelkurienjaepäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema” (Ilm.21:8).
”Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: ’Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen merkin” (Ilm.14:9-11).
”Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu” (Mark.9:47-48).
Raamattu opettaa, että kaikki ilman parannuksentekoa jumalattomina kuolleet joutuvat menemään alas tuonelaan (hepr. sheol, kreik. haades ), vaivan paikkaan, joka on ikäänkuin esitutkintavankeus ennen viimeistä tuomiota (Luuk.16:19-31).
Jumalattomina kuolleet tuodaan tuonelasta viimeiselle tuomiolle valtaistuimen eteen ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan sen perusteella, mitä tekojen kirjaan taivaissa on kirjoitettu. Asia varmistetaan vielä Karitsan elämän kirjasta ja jos nimeä ei löydy sieltäkään (taivaallisessa kirjanpidossa tosin ei ole virheitä), tuomitaan ihminen helvetin sammumattomaan tulijärveen eli kadotukseen, toiseen kuolemaan, jossa ihmistä vaivataan pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä yöt ja päivät, aina ja iankaikkisesti (Ilm.21:27).
Helvetti, tulinen järvi, on myös perkeleen ja hänen langenneiden henkivaltojensa lopullinen rangaistuksen paikka (Mat.25:41; Ilm.20:10; Mat.8:28-29).
Mitä sitten helvetti, toinen kuolema, pitää sisällään? Sitä ei tiedä tarkoin yksikään ihminen, mutta Raamatun lehdiltä saamme paljon valoa tähän asiaan.
Tämä käsite, helvetti, tulee hepreankielen sanasta ge’hinnom (ge’hinnom = kadotus, Gehenna, Hinnomin laakso). Se oli laakso Jerusalemin eteläpuolella, jossa oli polttopaikka (Joos.15:8; 2.Kun.23:10; Toofet). Aahasja Manasse-kuninkaiden aikana siellä poltettiin lapsia uhrina epäjumalille (2.Aik.28:3; 33:6; Jer.7:31-33; 19:2-13). Kuningas Joosia saastutti paikan (2.Kun.2¬3:10).
Profeettojensa kautta Herra ilmoitti jo VT:n päivinä, että siellä tullaan rankaisemaan ihmisiä ja niin ge’hinnomista (Toofetista) tuli esikuva rangaistuksen paikasta, jossa tuli palaa (Jer.7:32; 19:6-7, 12-13; Jes.31:9; 66:24).
Uuden Testamentin päivinä Jeshua ilmoitti usein opetuksissaan tulevasta helvetin (ge’hinnomin) tulen tuomiosta, joka tulisi kohtaamaan jumalattomia, jotka eivät tee parannusta (Mat.5:22, 2930; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark.9:43, 45, 47; Luuk.12:5).
Lopullisena vaivan paikkana helvetti ei ole Hinnomin laakso, joka on vain esikuva, vaan se on Jumalan vihan tulen paikka, jolla jumalattomia vaivataan (Jes.30:33; 66:24).
Kristikunnassa on ollut kautta vuosisatojen erilaisia käsityksiä helvetistä, kadotuksesta. Tässä yhteydessä on syytä käsitellä lyhyesti muutamaa päätulkintaa, jotta oppisimme samalla varomaan harhatulkintoja tällä alueella.
1.Ennalleenasettamisoppi. Yksi tunnetuimmista vääristä tulkinnoista on ns. gnostilainen ennalleenasettamisoppi, jonka mukaan Jumalan vaikutus tuntuu myös helvetissä, niin että lopulta kaikki luodut persoonalliset olennot tulevat katumukseen ja pelastuvat Kristuksen sovitustyön perusteella. Tätä gnostilaista harhaoppia perustellaan mm. Ap.t.3:21 virheellisellä tulkinnalla ja myös sillä, että rakkauden Jumala ei voi piinata ihmistä iankaikkisesti helvetin tulessa. Tämä harhaoppi on saanut monet suhtautumaan oikeaan raamatulliseen ennalleenasettamiseen epäilevästi, vaikka tällä harhaopilla ei ole mitään tekemistä oikean raamatullisen ennalleenasettamisen kanssa.
Edelleen oppia perustellaan sillä, että jos osa luoduista on helvetissä kärsimässä ikuista piinaa, niin Jumala ei ole silloin kaikki kaikissa (1.Kor.15:28). Tämä tulkinta pyrkii saamaan tukea vääristelemällä Jumalan Sanaa, mutta kokonaisvaltaisen tulkinnan valossa on selvää, että kyseessä on harhaoppi (Mat.12:31; Luuk.16:26; Joh.8:21).
Erityisen ikävää tässä harhaopissa on se, että se antaa ihmisille väärää toivoa selviytyä sisälle Jumalan valtakuntaan ilman parannuksentekoa ja uskoa Jeshuaan.
2.Annihilaatioeli tyhjäksitekemisoppi. Tätä oppia on kahta pääsuuntausta. Yhden suuntauksen mukaan epäuskoinen ihminen kuollessaan häviää olemattomiin, eikä hänen elämänsä enää jatku kuoleman rajan tuolla puolen. Tämä oppi on kuitenkin epäraamatullinen, sillä monet Raamatun paikat osoittavat, että jumalattomienkin elämä ja olemassaolo jatkuu kuoleman jälkeen ja kaikki jumalattomat kutsutaan lopulta tuomiolle valtais
tuimen eteen (Luuk.16:19-31; 20:38; Heb.9:27; Dan.12:2; Ilm.20:11-15).
3.Toisen annihilaatiosuuntauksen mukaan hyväksytään opetus tuomion ylösnousemuksesta, mutta samalla opetetaan, että jumalattomien ihmisten piina helvetin tulessa eli kadotuksessa ei ole iankaikkinen, vaan tietyn aikakauden jälkeen heidät tuhotaan kokonaan, niin että heidän olemassaolonsa lakkaa (Mal.4:1-3).
Piinajakson pituus kadotuksessa riippuu tämän opin mukaan siitä, kuinka jumalattomasti on elänyt maan päällä. Tätä opetusta tuetaan mm. sillä, että heprean kielen sana olam (olam = ikuisuus, aikajakso, maailma), samoinkuin kreikankielen sana aion (aion = aikakausi, ajanjakso, maailmanaika, iäisyys; mon. maailma), joita Raamatussa käytetään kuvaamaan iankaikkisuutta, ei välttämättä tarkoita ikuisuutta päättymättömänä aikana, vaan aikajaksona.
Tämän mukaisesti esim. edesmennyt prof. Aapeli Saarisalo on kääntänyt kadotuksen piinaa koskevan Ilm.14:11 seuraavasti omassa UT:n käännöksessään: ”Heidän vaivansa savu nousee maailmanajasta maailmanaikaan…”. Tämän opin kannattajat huomauttavat edelleen, että Raamattu ei opeta sielun kuolemattomuutta itsessään (sielun kuolemattomuuden oppi on heidän mukaansa katolisen kirkon keksintöä), vaan että ihminen saavuttaa kuolemattomuuden vain Jumalan yhteydessä Kristuksen kautta (Hes.18:4; 1.Tim.6:15-16; Joh.5:26).
Edelleen oppi ottaa tukea siitä että joissakin kadotuksen (kreik. apoleia = tuhoaminen, tuho kadotus; apollymi = tuhota, hävitä, kadottaa) asiaa käsittelevissä Raamatun kohdissa olevat alkutekstin sanat voidaan tulkita hävittämiseksi tai tuhoamiseksi, joka annihilaatio-opin mukaan tarkoittaa sitä, että ihmisen sielu eli olemassaolo tuhoutuu toisessa kuolemassa, kadotuksen tulijärvessä (Mat.7:13; Ap.¬t.8:20; Fil.3:19; 2.Tes.2:3; Heb.10:39; 2.Piet.3:7; Ilm.17:8, 11 ).
Opin vertauksen mukaan, samalla tavalla kuin Kristus on jumalallinen juuri ja uskovat ovat oksat, on saatana pahan juurijajumalattomatovatoksat ja Malakian mukaan jumalattomat poltetaan, niin että heistä ei jää juurta eikä oksaa (eli saatana joukkoineen ja häneen liittyneet jumalattomat hävitetään helvetin tulessa; Mal.4:1-3; Joh.15:1-6 ).
4.Perinteisen kristillisen käsityksen mukaan helvetin tulijärvi eli kadotus ei tuhoa jumalattomia olemattomiin. Siitä on todisteena mm. se, että peto ja väärä profeetta ovat säilyneet tuhoutumatta koko tuhatvuotisen jakson ajan tulijärvessä (Ilm.19:20; 20:10).
Perinteisen kristillisen tulkinnan mukaan Jumala on asettanut iankaikkisuuden ihmisen sisimpään ja ihmisen sielu on näin ollen kuolematon eikä ole Jumalan luonnon mukaista tuhota olemattomiin luomaansa sielua (Srn.3:11). Perinteinen kristillinen helvettikäsitys ei myöskään hyväksy oppia kadotuksen aikajaksoista, joiden kuluttua jumalattomat tuhottaisiin.
Raamatun kaikkein voimakkainiankaikkisuuttailmaiseva hepreankielinen ilmaus on: ”le olamei olamim” ja vastaava kreikankielinen: ”eis tus aionas ton aionon”, joka on suomennettu: aina ja iankaikkisesti. Tätä ilmausta käytetään Jumalasta, joka elää aina ja iankaikkisesti (Ilm.4:9-10; 10:6; 15:7), samoin Messiaasta (Ilm.1:18), Hänen hallitsemisestaan yhdessä Isän kanssa (Ilm.11:15) ja uskovien autuudesta (Ilm.22:5).
Täysin samalla ilmauksella puhutaan myös pedon, väärän profeetan ja paholaisen sekä jumalattomien iankaikkisesta rangaistuksesta (Ilm.20:10; 14:11; 19:3). Toisin sanoen, perinteisen kristillisen helvettikäsityksen mukaan, kadotuksen tuska on yhtä iankaikkinen kuin Jumalan, Messiaan ja pyhien iankaikkisuuskin taivaassa.
Uudet taivaat ja uusi maa
”Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu” (Jes.65:17 ).
”Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne” (Jes.66:22).
”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole” (Ilm.21:1).
”Muttanykyisettaivaatjamaa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään…. teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu” (2.Piet.3:7, 12-13).
Kun viimeinen maailmansota ja viimeinen tuomio ovat ohitse, luo Jumala uudet taivaat ja uuden maan, eivätkä vanhan maailman asiat enää muistukenenkäänpyhänmieleen, jotka asuvat uudessa maailmassa. Kun Herra luo uuden maan, siellä ei enää ole merta, mutta olosuhteet tulevat olemaan varmasti niin täydellisen ihanat, että tässä vanhassa maailmassa emme sitä vielä kykene edes täysin käsittämään.
Joidenkin Raamatun tulkitsijoiden mukaan Jumala hävittää täydellisesti vanhan maailmankaikkeuden ja luo jälleen tyhjästä uudet taivaat ja uuden maan, mutta toisten tulkitsijoiden mukaan Pietarin kirje viittaa siihen, että Jumala uudistaa tulen kautta vanhan maailman uudeksi.
Oli kumpi tahansa tulkinta oikea, niin joka tapauksessa tämä uusi maailma on pysyväinen Jumalan kasvojen edessä ja vanhurskaus asuu siellä. Pietarin viittaus on sikäli mielenkiintoinen, että sen mukaan vanhurskaus tulee asumaan myös uusissa taivaissa.
Eräät Raamatun tutkijat ovat esittäneet ajatuksen, että kun Herra lupasi Aabrahamille, että hänen jälkeläistensä luku on oleva niin suuri kuin taivaan tähtien, se merkitsee sitä, että uskovat eli Aabrahamin jälkeläiset saavat uudessa maailmassa kukin yhden taivaan tähden (planeetan) hallittavakseen, kun Jumala laajentaa aikakausien kuluessa vanhurskauden asutuksen uudelta maapallolta myös taivaan tähdille (1.Moos.15:5-6; Room.4:11-12; 16, Gal.3:7-9).
Iankaikkisuus on osoittava, onko tämä tulkinta oikea, mutta joka tapauksessa se on mielenkiintoinen ajatus.
Uusien taivaiden ja uuden maan luomisessa toteutuu lopullisesti myös viimeisen eli seitsemännen Raamatun juhlan lehtimajanjuhlan profeetallisten esikuvien täyttymys. Lehtimajanjuhla kestää 7 + 1 päivää. Varsinainen lehtimajanjuhla on 7 päivää, mutta sen jälkeen on vielä 8. päivä, juhlasapatti, jatkopäivä (hepr. VT: shmini azeret, shabaton; 3.Moos.23:33-36, 39).
Tätä kahdeksatta päivää vietetään nyky-Israelissa nimellä Simchat Torah eli Lain Ilon juhla (Tooran antamisen muistolle Siinailla tuona päivänä).
Tämä kahdeksas päivä ei kuulu varsinaiseen lehtimajanjuhlaan, vaikka onkin yhdessä sen kanssa, ikäänkuin jatkokertomus lehtimajajuhlalle. Seitsemän päivää kestävä lehtimajanjuhla on esikuva tuhatvuotisesta Messiaan rauhan kuningaskunnasta, kuten olemme aiemmin todenneet (Sak.14:16-19).
Lehtimajanjuhlaan liittyvä erillinen 8. päivä on uusi alku, ”jatkokertomus” tuhatvuotiselle Messiaan kuningaskunnalle. Se kuvaa tuhatvuotisen kuningaskunnan ja viimeisen tuomion jälkeen koittavaa uusien taivaiden ja uuden maan aikakautta, joka on todella iankaikkinen ”jatkokertomus” Messiaan tuhatvuotiselle kuningaskunnalle (Dan.7:26-27).
Uusi Jerusalem tulevan uuden maailman iankaikkinen hallintokeskus
”Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! Katso, minä muuraan sinun kivesi kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista, minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä. Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva” (Jes.54:11-1 ).
”Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ’Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt. ’Ja valtaistuimella istuva sanoi: ’Katso, uudeksi minä teen kaikki’. Ja hän sanoi: ’Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet’. Ja hän sanoi minulle: ’Se on tapahtunut.
Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.’
Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: ’Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon’. Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta, Jumalan tyköä, ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspiskivi; siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne olivat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet; idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä. Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvan kaltainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin. Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret. Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka oli enkelin mitta.
Ja sen muuri oli rakennettu jaspiksesta, ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista. Ja kaupungin muurin perustukset olivat kaunistetut kaikkinaisilla kalleilla kivillä; ensimmäinenperustusolijaspis, toinen safiiri, kolmas kalkedon, neljäs smaragdi, viides sardonyks, kuudes sardion, seitsemäs krysoliitti, kahdeksas berylli, yhdeksäs topaasi, kymmenes krysoprasi, yhdestoista hyasintti, kahdestoista ametisti.
Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa. Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa. Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole, ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehdyttämiseksi. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa. Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti ” (Ilm.21:222:5).
”Hänen päivinänsä vanhurskas kukoistaa, ja rauha on oleva runsas siihen saakka, kunnes kuuta ei enää ole. Hallitkoon hän merestä mereen ja Eufrat-virrasta maan ääriin saakka” (Ps.72:7-8).
Jo profeetta Jesajalle vanhan liiton päivinä ilmoitettiin taivaallisen uuden Jerusalemin valtava kallisarvoisuus ja loisto (Jes.54:11-13).
Vanhan liiton profeettojen aikana ei tosin vielä ilmoitettu täysin kirkkaasti eroa tuhatvuotisen messiaanisen kuningaskunnan ja lopullisen tulevan uuden maailman välillä, joten Jesajankin näyt sisältävät sekä tuhatvuotisen kuningaskunnan että lopullisen uuden maailman näkyjä.
Samoin on myös profeetta Hesekielin laita, kun hänelle näytettiin Jerusalemin ja sen temppelin loistoa aikana, jolloin Herra itse asuu kansansa keskuudessa. Näyt koskevat ennen kaikkea tuhatvuotista Messiaan rauhan kuningaskuntaa, jolloin Messias asuu kansansa Israelin keskuudessa, mutta niissä on myös näköaloja lopulliseen uuteen maailmaan ja uuteen Jerusalemiin, jonne jo uskon esi-isä Aabraham kaipasi (Hes.40-48; Heb.11:8-10; 13:14 ).
Apostoli Johannekselle näytettiin Patmos-luodolla valtava ilmestys, joka kuvailee melko seikkaperäisesti taivaallisen uuden Jerusalemin loistoa. Kun Herra luo uudet taivaat ja uuden maan, uusi Jerusalem laskeutuu alas taivaasta uuden maan päälle, tulevan uuden maailman iankaikkiseksi hallintokeskukseksi.
Uusi Jerusalem on mitoiltaan hyvin valtava, sillä sen pituus, leveys ja korkeus on 12.000 vakomittaa eli 2.304 km. Pinta-alaltaan uusi Jerusalem tulee peittämään 5.308.416 km2, joka on lähes 16 kertaa Suomen nykyinen pinta-ala (337.000 km2).
Kaupungin tilavuus on valtava, joten kyllä siellä tilaa riittää Messiaan morsiusseurakunnan asua, kuten Jeshua lupasikin, ennen nousuaan Öljyvuorelta Isän kotiin valmistaan sijaa omilleen (Joh.14:1-6). Uusi maapallo on ilmeisesti paljon suurempi kuin nykyinen, jotta uudelle Jerusalemille olisi riittävästi tilaa.
Uuden Jerusalemin pituus, leveys ja korkeus on sama (2.304 km), joten sen muodon on oltava joko kuutio tai pyramidi. Toisten profeetallisen sanan tulkitsijoiden mukaan uuden Jerusalemin muoto on kuutio, toisten käsityksen mukaan pyramidin muotoinen, jossa on mahdollisesti kolme tasoa. On mahdollista, että esim. Egyptin pyramidit, joita käytettiin faraoiden ja rikkaiden ihmisten hautapaikkoina, ovat heijastusta taivaallisen Jerusalemin pyramidimuodosta. Perillä näemme.
Jumalan ja Karitsan kirkkaus säteilee läpi kristallinkirkkaan kaupungin, eikä siellä tarvita auringon tai kuun valoa. Valtaistuimen neljällä kulmalla ovat kerubit ja serafit seisovat ympärillä (Jes.6:1-3; Hes.1:128; 10:1-22; Ilm.4:5-8).
Jumalan valtaistuimen ympärillä istuvat 24 vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin (Ilm.4:4, 9-11). Raamattu ei suoranaisesti paljasta, keitä nämä vanhimmat ovat, mutta on mahdollista, että he edustavat vanhan liiton Israelin seurakuntaa ja uuden liiton seurakuntaa. Erään tulkinnan mukaan he ovat Jaakobin eli Israelin 12 poikaa ja Karitsan 12 apostolia. Tätä käsitystä tukee mm. se, että Jeshua lupasi apostoleilleen, että he saavat istua 12 valtaistuimella tuomitsemassa ja että uuden Jerusalemin porteissa on Jaakobin 12 pojan nimet ja kaupungin 12 jalokiviperustuksessa Karitsan 12 apostolin nimet (Mat.19:27-28).
Kun enkeli näytti Johannekselle kaupungin, hän sanoi näyttävänsä Karitsan morsiamen. Tämä merkitsee sitä, että taivaallinen uusi Jerusalem on Karitsan morsian, koska Jeshuan morsiusseurakunta asuusiellä. Voidaanmyössanoaniin,ettävanhanliitonja uuden liiton Jumalan Israel asuu uudessa Jerusalemissa ja kukin Herran oma kävelee kerran oman hengellisen ”sukukuntansa” portista sisään kaupunkiin. On siis mahdotonta päästä sisälle ja asua taivaallisessa Jerusalemissa, ellei ole uskon kautta Messiaassa oksastettu jalon Israelöljypuun juureen maan päällä ja ellei oikea Israel-rakkaus täytä sydäntämme jo maan multien päällä (Room.11:1729; Efes.2:11-22; Jes.14:1).
Israelin vihollisten on mahdotonta asua tässä Jumalan kaupungissa, jossa kukin Herran oma tulee asumaan kirkkautensa mukaisessa paikassa.
Ne, jotka palvelustyöllään ja uskollisuudellaan hankkivat ylösnousemusruumiiseensa auringon kirkkauden, tulevat asumaan kaikkein lähimpänä Jumalan ja Karitsan kirkkauden valtaistuinta ja vähemmän kirkkaat tähdet asuvat kauempana (1.Kor.15:35-42; Dan.12:2-3; Mat.13:43).
Kaikilla on kuitenkin täydellisen ihanaa asua kaupungissa, jossa ei ole kateutta, murhetta, kipua, nälkää, janoa, kyyneleitä, sairautta eikä kuolemaa. Viimeisen tuomion yhteydessä vihollisista viimeinen, kuolema ja myös tuonela, heitetään tuliseen järveen eikä uudessa maailmassa ole enää kuolemaa eikä mitään kirousta (Jes.25:8, 1.Kor.15:50-55 ). Se on täydellisen autuuden olotila.
Monta kertaa kuulee esitettävän kysymyksen, että kuinka me voimme iloita taivaan autuudessa, kun tiedämme omaistemme kärsivän helvetin piinaa ja tuskaa. Meidän on tässä asiassa muistettava, että lihan sukulaissuhteet ovat voimassa vain maan päällä. Täällä maan päällä meillä on murhe ja tuska sydämessämme omaisistamme ja heidän pelastuksestaan. Täällä me rukoilemme ja kipuilemme heidänpuolestaan,ettähetekisivät parannuksen ja uskoisivat Jeshuaan pelastuakseen (Room.9:1-3).
Tämä tuska pelastumattomista omaisistamme näyttää Jeshuan kertomuksen mukaan seuraavan myös tuonelaan jumalattomilla ja se tuska piinaa heitä siellä yhdessä muun tuskan kanssa (Luuk.16:19-31).
Taivaallisessa olotilassa on kuitenkin toisin. Kun ihminen kuolee, hänen maalliset sukulaissuhteensa lihan mukaan katkeavat, sillä liha ja veri ei peri taivasten valtakuntaa (1.Kor.1¬5:50-55). Uudessa maailmassa ovat meidän sukulaisiamme hengen mukaan ne, jotka maan päällä tekivät Jumalan tahdon Hänen Sanansa mukaan (Mat.1¬2:46-50; Luuk.8:19-21).
Taivaallisessa Jerusalemissa on vain yksi suuri Jumalan perhe, jossa on taivaallinen Isä eli meidän Jumalamme, vanhin Veli Jeshua, joka kuoli meidänsyntiemmetähdenjame kaikki olemme Jumalan lapsia Messiaassa Jeshuassa. Maalliset perheet ja sukulaiset ovat siellä yhdessä, jos he maan päällä ottivat Sanan vastaan ja pelastuivat, mutta meillä ei ole mitään tuskaa pelastumattomista omaisistamme, sillä he eivät ole enää hengessä meidän sukulaisiamme. Kaikki vanhan maailman muistot ovat siellä täydellisesti pyyhityt pois, eivätkä ne edes ajatukseen astu häiritsemään pyhien täydellistä autuutta ja rauhaa.
Ketkä sitten asuttavat uutta maata ja uusia taivaita, joissa vanhurskaus tulee asumaan (2.Piet.3:13)? Keitä ovat ne kansat, jotka asuvat uuden maan päällä, käyden vierailulla uudessa Jerusalemissa ja vieden sinne kalleutensa ja rikkautensa? Tähän ei Raamattu anna selkeää ja yksiselitteistä vastausta. Asiat, jotka koskevat kaukaista menneisyyttä ja kaukaista tulevaisuutta,ovatpaljoltihämärän peitossajaJumalaonraottanut Sanassaan vain vähän esirippua tuleviin maailmanaikoihin (1.Tes.5:1). Tiedämme vain sen, että Jumalan luomisteot ilmeisesti tulevat jatkumaan ja vanhurskaat kuolemattomat ihmiset tulevat asumaan uuden maan päällä ja Pietarin mukaan ehkä jopa asuttamaan uudet taivaatkin.
Tiedämme myös sen, että taivaallinen uusi Jerusalem tulee olemaan uuden maailman iankaikkinen hallintokeskus, jossa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin ja Hänen ylösnousemusolotilassa olevat pyhänsä tulevat palvelemaan Herraa ja toimimaan myös tulevan maailman iankaikkisina hallitsijoina.
Kaikki kohdallaan lopullisesti
”Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ’siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki vihollisensa jalkojensa alle’. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ’Kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle’. Mutta kun hän sanoo: ’Kaikki on alistettu’, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa” (1.Kor.15:22-28).
”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksesssa,niinkuinhänennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armon kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä
kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi…” (Efes.1:3-12).
Jumalalla on ollut suunnitelma jo ennen maailman perustamista yhdistää kaikki yhdeksi Jeshuassa Messiaassa, kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Se on Jumalan armotalouden suunnitelman päämäärä. Tämä päämäärä tulee toteutumaan maailmanlopun, viimeisen tuomion ja uuden maailman luomisen jälkeen, kun Messias, kukistettuaan ensin kaiken hallituksen, vallan ja voiman ja hallittuaan pyhiensäkanssatuhatvuotista kuningaskuntaa, antaa valtakunnan takaisin Jumalan ja Isän haltuun ja alistuu Isän vallan alle uudessa Jerusalemissa, jossa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin.
Silloin kaikki on yhdistetty lopullisesti yhdeksi Messiaassa, yhden Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, hallitusvallan alle ja Jumala tulee olemaan kaikki kaikissa. Silloin kaikki on asetettu täydellisesti kohdalleen taivaissa ja maan päällä lopullisesti. Silloin kaikilla on vain yksi uskontunnustus Israelille Mooseksenkauttaannettuuskontunnustus: ”Kuule Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi!” (5.Moos.6:4).
Yovel -lehti kesäkuu 2021
Profeetallisia näkökulmia 1-15
- Lähi-Itä Raamatullisten profetioiden valossa 15.7.2020 Keijo Lindeman
- Sakarjan lukujen 12-14 tarkastelua 14.8.2020 Keijo Lindeman
- Perhesuhteiden ennalleenasettaminen 17.8.2020 Keijo Lindeman
- Jerusalem – juovuttava myrkkymalja kansoille 31.7.2020 Keijo Lindeman
- Jeshuan opetus Hänen tulemuksensa merkeistä 18.8.2020 Keijo Lindeman
- Hävityksen kauhistus 21.8.2020 Keijo Lindeman
- Suuri ahdistus ja Herran päivä 24.8.2020 Keijo Lindeman
- Viikunapuu -Israel – Tärkein ajan merkki 10.8.2020 Keijo Lindeman
- Uskollinen palvelija ja paha palvelija 11.8.2020 Keijo Lindeman
- Kymmenen neitsyttä 12.8.2020 Keijo Lindeman
- Ovenvartijoiden valvontatehtävä 13.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 1 4.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 2 5.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaan tulemus ja kansojen tuomioistuin 3.8.2021 Keijo Lindeman
- Iankaikkinen elämä uudessa maailmassa 10.8.2021 Keijo Lindeman
Messiaan tulemuksen merkit 1-11
- Jeshuan opetus Hänen tulemuksensa merkeistä 18.8.2020 Keijo Lindeman
- Hävityksen kauhistus 21.8.2020 Keijo Lindeman
- Suuri ahdistus ja Herran päivä 24.8.2020 Keijo Lindeman
- Viikunapuu -Israel – Tärkein ajan merkki 10.8.2020 Keijo Lindeman
- Uskollinen palvelija ja paha palvelija 11.8.2020 Keijo Lindeman
- Kymmenen neitsyttä 12.8.2020 Keijo Lindeman
- Ovenvartijoiden valvontatehtävä 13.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 1 4.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaaninen rauhan kuningaskunta, osa 2 5.8.2020 Keijo Lindeman
- Messiaan tulemus ja kansojen tuomioistuin 3.8.2021 Keijo Lindeman
- Iankaikkinen elämä uudessa maailmassa 10.8.2021 Keijo Lindeman