Netivyah
Joseph Shulam
Saavuin viime yönä Taiwanille. Daniel Stern ja joukko taiwanilaisia veljiä ja sisaria oli minua vastassa Taipein lentokentällä kuljettaakseen minut kahden tunnin ajomatkan päässä olevaan kaupunkiin. Daniel ja minä opetamme seurakuntaa tässä kaupungissa, ja olemme mukana voitelemassa ja vihkimässä erästä hyvää veljeä, joka on erittäin hieno evankelista ja jolla on mahtava palvelutyö nuorison parissa, toimimaan pastorina tässä seurakunnassa yhdessä vaimonsa kanssa.
Netivyah Israelista ja Netivyah USAsta toivottavat kaikille veljillemme ja sisarillemme, heille, jotka rukoilevat Israelin puolesta ja rukoilevat ja tukevat uskon perheväkeä Israelissa, suurenmoista uutta vuotta ja siunattua vuotta 2020. Laajentakoon Herra telttojenne alat ja siunatkoon hyvyyden ja laupeuden satonne Jeshualta, meidän iankaikkisuutemme Hyvältä paimenelta.
Tulevan sapatin Tooran lukujakso on 1. Mooses 44:18 – 47:27. Profeetoista luetaan Hesekiel 39:15-28 ja Uudesta testamentista lukujaksomme on Efesolaiskirje 2:1-10. 1. Mooses 44:n jakson nimi on Vayigash, ”hän lähestyi”.
Pidän paljon tästä jakeesta 1. Mooses 44:18 ja arvostan sitä. Jae puhuu Juudasta. Hän on sama 1. Mooses 37:26:n Juuda, joka sanoi Dootanin laaksoon leiriytyneille ja siellä lampaitaan paimentaville veljilleen:
”Silloin Juuda sanoi veljilleen: ´Mitä hyötyä meille siitä on, jos surmaamme veljemme ja salaamme hänen verensä?´”
Hän on se Juuda, joka junaili Joosefin myynnin Egyptiin. Rabbiiniset juutalaiset kommentaarit suhtautuvat tähän tarinaan kahdella tavalla. Toiset sanovat, että Juuda oli hyväsydäminen ja tahtoi pelastaa veljensä Joosefin varmasta kuolemasta. Sen tähden hän ehdotti, että hänet myytäisiin Egyptiin. Toiset rabbit taas sanovat, että Juuda oli ahne, ja että hänen todellinen tarkoituksensa oli saada hyötyä veljestään Joosefista sen sijaan että olisi jättänyt käyttämättä tämän tilaisuuden ansaita vähän rahaa orjakaupalla. Mielestäni molemmat mielipiteet voivat osua oikeaan yhtä aikaa.
Nyt tämä sama Juuda, noin 20 vuotta Dootanin laakson tapahtumia vanhempana, näkee vaaralliseksi veljensä Benjaminin jättämisen Egyptiin ja ymmärtää, minkä murheen se tuottaisi hänen isälleen Jaakobille. Niinpä Juuda lähestyy Joosefia ja ilmoittautuu vapaaehtoiseksi sanoen:
”Salli siis palvelijasi jäädä herrani orjaksi nuorukaisen sijaan, ja saakoon nuorukainen mennä kotiin veljiensä kanssa. Kuinka minä muuten voisin mennä kotiin isäni luo, jollei nuorukainen olisi kanssani? En haluaisi nähdä sitä murhetta, joka tulisi isäni osaksi”(1. Moos. 44:33,34).
Näemme tässä todellisen katumuksen. Nyt tämä samainen Juuda on halukas jäämään itse orjaksi Egyptiin pelastaakseen nuoremman veljensä Benjaminin ja säästääkseen vanhan isänsä Jaakobin enemmältä murheelta. Juuda, joka taannoin ehdotti Joosefin myymistä orjaksi, ehdottaa nyt itseään orjaksi Egyptiin nuoremman veljensä Benjaminin sijasta.
Toinenkin kysymys nousee esiin. Miksi Joosef asetti ansan Benjaminille ja laittoi ”varastetun tavaran” nuoremman veljensä Benjaminin säkkiin?
Tähänkin kysymykseen on useampia kuin yksi mahdollinen vastaus. Kyse saattoi olla veljien koettelemisesta, jotta hän näkisi, olivatko he yhä niitä veljiä, jotka vihasivat häntä ja halusivat tappaa hänet, ja lopulta sitten käydä hänestä kauppaa ja myydä hänet orjaksi. Saattoi olla myös niin, että hän halusi pelastaa nuoremman veljensä Benjaminin. Kenties hän pelkäsi, että hänen veljensä tekisivät saman Raakelin viimeiselle pojalle, hänen nuoremmalle veljelleen.
Niin tai näin, Juuda kertoo uudelleen tarinan Joosefista ja Joosefin suhteesta veljiinsä, ja isänsä Jaakobin surun, ja ilmoittautuu nyt vapaaehtoisesti uhrautumaan nuoremman veljensä Benjaminin puolesta säästääkseen Jaakobin enemmältä murheelta.
Tämä jalo teko saa itse asiassa Joosefin tunnustamaan veljilleen: ”Minä olen teidän veljenne Joosef.” Niin kuin arabialainen sanonta kuuluu: ”Vuori tuli Muhammedin luokse.” Joosef murtuu ja hän riisuu naamionsa veljiensä edessä.
Hän on koko Egyptin hallitsija, voisimme kutsua häntä Egyptin pääministeriksi. Hän oli faraon jälkeen toiseksi mahtavin koko Egyptin maassa, valtionvarainministeri ja koko Egyptin valtakunnan varastojen päällikkö. Tässä hän murtuu heprealaisten veljiensä edessä ja tunnustaa kyynelsilmin: ”Minä olen Joosef, teidän veljenne.”
Mielestäni tässä tarinassa ovat mukana kaikkien mukana olevien henkilöiden todellisen tunnustuksen ja todellisen katumuksen ainekset: Juuda katuu ja on halukas maksamaan hinnan. Joosef tunnustaa ja katuu ja maksaa veljiään vastaan suunnittelemastaan juonesta.
Jotkut voivat sanoa, että Joosefille koko episodi merkitsi vain veljien koettelemista, jotta hän näkisi, olivatko he muuttuneet. Olivatko he edelleenkin se sama inhottava heprealaisten paimenten joukkio, jotka vihasivat häntä?
Suurempaa draamaa ei raamatullisesta historiasta löydy, ja luulen, että tulemme näkemään samankaltaisen, mutta paljon suuremman draaman, kun Jeshua kertoo Israelille: ”Minä olen veljenne Jeshua.” Jeshuan on tunnustettava kasvoista kasvoihin Israelin kansalle: ”Minä olen veljenne Jeshua.”
Jeshuan on kaduttava sitä, mitä Hänen niin sanonut opetuslapsensa ovat tehneet Hänen nimessään Hänen veljilleen ja sisarilleen, juutalaiselle kansalle. Uskon, että niin tulee tapahtumaan ja rukoilen, että se tapahtuisi pian.
Tahdon nähdä sen tapahtuvan ja tahdon nähdä sen kulkueen, jossa juutalaiset kansalliset johtajat (niin hengelliset kuin poliittiset johtajat) tuovat Jeshuan Jerusalemiin ja kruunaavat Hänet Daavidin valtaistuimelle Kuninkaitten Kuninkaaksi ja Herrojen Herraksi, Israelin jumalalliseksi Messiaaksi ja koko maan Herraksi.
Profeettojen lukujakso on yhtä vaikuttava. Se liittyy Israelin ennallistamiseen takaisin Jumalan yhteyteen ja takaisin maahan. Mielenkiintoista tässä Hesekielin tekstissä on, että Jumala on historiamme pääjohtaja.
Hän on se, joka heitti meidät pois Israelin maasta diasporaan (maanpakoon). Hän on se, joka kätki meiltä kasvonsa. Hän on se, joka oikean ajan koittaessa paljastaa meille kasvonsa ja ennallistaa meidän yhteyteensä ja Israelin maahan.
Niin kuin Juuda, joka tunnusti, mitä hän ja hänen veljensä tekivät veljelleen Joosefille ja katui sitä, samoin tekee Jeshuakin palatessaan perustamaan uutta Jerusalemia.
Israelin synnit VT:ssä tuottivat tulokseksi 70 vuoden maanpakolaisuuden Babyloniassa. Kun kansa oli palannut Baabelin vankeudesta, Toisen temppelin ajan Israelin syntitaakka oli niin paljon suurempi, että kului lähes 2000 vuotta, ennen kuin olemme nähneet Israelin ennallistamisen alkavan, ensin fyysisenä ja sitten hengellisenä.
Te ja me, maailman juutalaiset ja ei-juutalaiset Jeshuan opetuslapset, olemme jo alkaneet nähdä prosessin tihenevän ja tulevan näkyvämmäksi. Juudan jälkeläiset, juutalainen kansa, ovat hitaasti mutta varmasti alkaneet käsittää, kuka tämä Jeshua todella on, ja niin kuin Juuda 1. Mooseksen kirjassa, he alkavat ymmärtää, että juuri me, juutalaiset, myimme Jeshuan orjaksi pakanoille.
Juuri me, juutalainen kansa, hylkäsimme veljemme Messias Jeshuan ja juutalaisten Kuninkaan, ja möimme Hänet orjaksi katoliselle ja ortodoksiselle kirkolle ja niiden protestanttisille tyttärille. Mikä Jeshua on useimmille kristityille? Hän on heidän palvelijansa, joka roikkuu yhä roomalaisella ristillä, yhä siinä puhdistamassa heidän syntejään heidän jälkeensä, yhä se avuton juutalainen, jonka hänen veljensä pettivät niin kuin Joosefin.
Jeshua on yhä kaikkien niiden MO (lääkintäupseeri), jotka vihaavat juutalaisia maailmassa. Hän on tekosyy sille, miksi on OK vihata juutalaisia ja tappaa juutalaisia heidän synagogissaan ja mennä puukko kädessä pienessä New Yorkin kaupungissa asuvan rabbin kotiin eräänä Hanukka-iltana ja alkaa puukottaa juutalaisia.
Suurin osa kirkon ja seurakuntien johtajista ei tänäkään päivänä ota selvää kantaa seisoakseen juutalaisten seurakuntien rinnalla eivätkä he tuomitse aktiivisesti niitä viharikoksia, joita tehdään juutalaisia vastaan heidän omissa maissaan ja yhteisöissään.
Minä itse olen kokenut sekä suurta rakkautta että tukea kristittyjen taholta Israelille ja juutalaisille ja etenkin itselleni henkilökohtaisesti. Olen kokenut henkilökohtaisesti myös vihaa ja antisemitismiä niiden taholta, jotka kutsuvat itseään kristillisten seurakuntien johtajiksi.
Päivä on tulossa, jolloin on liian myöhäistä katua sitä, että on vihannut juutalaisia ja mustia ja muun rotuisia. Sen päivän jälkeen, joka saattaa olla joillekin jo tänään, katumuksen portit suljetaan ja Tuomari astuu oikeussaliin, lyö pöytään isolla puisella nuijallaan ja sanoo: ”Järjestys istuntosalissa! Oikeusjuttu niitä vastaan, jotka kutsuvat itseään kristityiksi, Minun opetuslapsikseni, ja vihaavat Minun omia juutalaisia veljiäni, joita he tappoivat, polttivat ja häpäisivät syrjinnällään, tuodaan oikeuden eteen.”
Nyt on todella aika, että ne kristityt, jotka uskovat todella Jumalan sanan ja rakastavat todella Jumalaa ja Jeshuaa ja Israelin kansakuntaa ja kansaa ja erityisellä tavalla niitä muutamia Jeshuan juutalaisia opetuslapsia, joita kutsutaan uskon perheväeksi, ja tukevat heitä, seisovat rinnallamme ja auttavat meitä rukouksin ja taloudellisella tuella olemaan majakkana niille, jotka etsivät ja pysyvät Herran ja Hänen kansansa rinnalla.
Jumala siunatkoon teitä kaikkia tänä Herran vuonna 2020!
Rukoilemme niiden puolesta, jotka odottavat elämäänsä ja perheittensä elämään Jumalan parantavaa voimaa:
Nancy ja Don Hook, Rachel- Jingyung Lee, Hannah Yoshida, Tiz H., Lion H., Ilana Avrahamov, Michael Shiffmanin äiti, Ruby L., sisar Angela Taiwanilla, Sternin perhe Jerusalemissa. Marcia ja Joseph Shulam, Danah ja Noaam Shulam, Barry Shulam ja perhe, June Sanders, Ann West, Um Mahmud Abu-Eid ja Jimmy Abu-Eid, Keijo ja Salme, Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuuli, Eveliina, Erkki ja Sirpa Murto, Eva H., Patty, Andrea ja Tineke, Julia ja Victor, Hillel Helsingistä, Aaron Tani, Zhou Wenrilan, Paulo, Marcelo ja hänen isänsä, Curita Sensei, Aben perhe, Toru, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä, George, Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Zvi D. Ja Batsheva, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa, pastori Isaac Chennaissa Intiassa, ja Louisa ja Tony Hongkongissa.
Olette ehkä huomanneet, että olen ottanut pois Tineken tältä rukouslistalta. Hänen kärsimyksensä ovat päättyneet ja hän on nyt Herran luona. Israelissa me sanomme ”Siunattu on Vanhurskas tuomari!”
Seuraaville rukoilemme siunausta elämään ja liiketoimiin:
Roger W., Ema, Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel, Orna, David S., Daniel, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, tri Song, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva.
Suuri rukousaihe on vielä Israelin valtio. Luulen että modernin demokratian historiassa ei ole ollut koskaan vielä maata tai valtiota, jossa on ollut kolmet kansalliset vaalit yksi toisensa jälkeen alle vuoden sisällä. Israel on samanlainen maa kuin kaikki muut maat ja me olemme samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muut ihmiset maailmassa, mutta aina vähän enemmän!
Israelin valtio kirjoittaa taas historiaa, mutta tällä kerralla ei mitään onnellista historiaa. Se johtuu tämän maan johtajien henkilökohtaisesta kunnianhimosta ja henkilökohtaisesta piittaamattomuudesta tämän kansakunnan ihmisten hyvinvoinnista, henkilökohtaisesta halusta olla ykkönen ja aina huipulla.
Israel tarvitsee rukouksianne! Israel tarvitsee tukeanne! Israel tarvitsee Jumalaa! Nyt enemmän kuin koskaan ennen tämän valtion perustamisen jälkeen, valtion, joka nousi Espanjan ja Portugalin inkvisition tuhkista ja Euroopan natsikuolemanleireillä kuolleiden miljoonien juutalaisten tuhkista.
Israelin kansa ansaitsee parempaa, ja me rukoilemme, että Herra puuttuu asioihin näissä seuraavissa vaaleissa, jotka pidetään 2.3.2020. Israelin kansa tarvitsee Jumalan apua, ja poliitikkojen on riisuttava päästään tummat lasinsa ja nähtävä todellisuus ja se, että tarvitaan vakaa hallitus, jolla on vastassaan Israelin nykyhistorian vaikeimpia aikoja.
Anna johtajillemme viisautta ja poliitikoillemme aito rakkaus kansaan ja maahan. Rukoilkaa kanssamme Israelin puolesta kansana ja ainoan juutalaisen valtion puolesta maan päällä.
Toivotan teille kaikille, jotka seisotte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, Herran parhaimpia siunauksia ja kaikkien Hänen lupaustensa toteutumista Hänen uskollisille lapsilleen. Niitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät Hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi! Niitä, jotka vain kuulevat Hänen sanansa, mutta eivät tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Pyrkikäämme kaikki olemaan aina viisaita eikä koskaan tyhmiä. Paras on edessä!
Israelin Herra Jumala ja Jeshuan, Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo olkoon teidän kaikkien kanssa.
Joseph Shulam