Netivyah
Joseph Shulam
Tämän sapatin Tooran teksti on Mishpatim, 2. Mooses 21:1 – 24:18. Profeetoista luetaan Jeremia 33:25-26, 34:8-22 ja Uudesta testamentista Markus 1:1 – 2:28.
Heti Tooran antamisen jälkeen Siinain vuorella Mooses alkoi soveltaa käskyjä käytäntöön. Mishpatim on suomennettu sanalla ”säädökset”, kirjaimellisesti se tarkoittaa lait tai säännöt, ohjenuorat. Minusta on hyvin mielenkiintoista, että kun Siinain vuoren juurelle kokoontunut kansa oli kuullut ylevät kymmenen käskyä, ensimmäinen säädös koskee Israelin leirin alimpaan luokkaan kuuluvaa ryhmää.
”Nämä ovat ne säädökset, jotka sinun tulee antaa israelilaisten noudatettaviksi: Kun ostat heprealaisen orjan, hänen on palveltava kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta. Jos orja on tullut yksinään, hänen on lähdettävä pois yksinään, mutta jos hänellä tullessaaan oli vaimo, vaimo lähteköön hänen kanssaan” (2. Moos.21:1-3, RK).
Jumala antaa Moosekselle nämä lait ja Hän aloittaa heprealaisista orjista. Hän määrittelee tämän heprealaisen orjan (palvelijan) aseman ja tämän miehen perheen aseman. Tämä on ihmisen oikeuksista ensimmäinen – perheen säilyttäminen. Samalla Jumala kuitenkin suojelee myös orjan omistajan taloudellista hyötyä.
Tämä tuntuu nykyajan länsimaisen kulttuurin ihmisestä varmaan perin oudolta. Orjuutta pidetään täysin vääränä kaikissa oloissa, vaikka orjuutta on yhä monessa maailman kolkassa, ennen kaikkea Afrikassa, eteläisessä Arabiassa ja Arabiemiraateissa.
Mutta on olemassa myös toisenlaista orjuutta kaikkialla maailmassa. Pahimman laatuista orjuutta tänä päivänä edustavat niin kutsutut ”valkoiset orjat”, eli naiset, joista on tehty seksiorjia ja jotka on tuotu länteen pääasiassa entisen Neuvostoliiton alueelta. Nuo rikolliset kauppamiehet käyttävät heitä hyväkseen ja myyvät heitä, jotka ovat lihaa ja verta, ”esineinä” eikä kanssaihmisinä.
Persianlahden valtiossa on paljon taloudellisia orjia. Heitä tuodaan Intiasta, Pakistanista, Bangladesista ja muista maista. Heiltä viedään passit ja heidän elinolonsa ovat yleensä kauhistuttavan surkeat. Heidän palkastaan sovitaan termein, joita ei paljasteta heille ennen kuin he ovat lupautuneet tekemään työtä noissa valtioissa. Niin surullista kuin orjuus onkin, Jumala hoitaa tilanteen Israelin leirissä ja on oikeudenmukainen sekä orjalle että hänen perheelleen, ja omistajalle.
Seuraava säädös (laki), jonka Jumala antaa Mooseksen kautta Israelin lapsille koskee oikeastaan heprealaista naisorjaa. Hänen isäntänsä täytyy avioitua hänen kanssaan. Jos isäntä ei pidä orjasta, hänen täytyy sallia, että hänet lunastetaan. Hän ei voi myydä orjaa kenellekään toiselle orjaksi.
”Jos joku myy tyttärensä orjaksi, tämä ei pääse vapaaksi niin kuin miesorjat. Jos hän ei miellytä isäntäänsä, joka on valinnut hänet itselleen, isännän on sallittava, että hänet lunastetaan. Vieraaseen kansaan isännällä ei ole valtaa naista myydä, sillä silloin hän olisi petollinen tätä kohtaan. Jos isäntä määrää hänet pojalleen, hänen on saatava nauttia tyttärien oikeuksia. Jos isäntä ottaa toisen vaimon, hän ei saa vähentää ensimmäisen ravintoa, vaatetusta tai aviollista oikeutta. Jos hän ei anna naiselle näitä kolmea, tämä saa lähteä pois maksutta ja korvauksetta” (engl.NKJV: ”lähteä pois vapaana, rahaa maksamatta”; 2. Moos. 21:7-11, RK).
Huomatkaa, että jos omistaja ei avioidu naisorjan kanssa, hän voi naittaa hänet pojalleen, ja pojan on toimittava hänen kanssaan niin kuin kaikkien Israelin tyttärien kanssa. Toisin sanoen, nainen ei ole orja vaan niin kuin normaalin tapaan naitu vapaa nainen. Jos mies ei kohtele häntä oikein ja anna hänelle kaikkia hänen oikeuksiaan, nainen saa lähteä vapaana ja ilman mitään rahallisia velvoitteita.
Meidän on ymmärrettävä, että nämä lait ovat valovuosia edellä kaikkien muiden maiden lakeja, Egyptin, Assyyrian, Babylonian ja Persian lakeja ja vieläpä paljon myöhäisempiä Rooman ja Kreikan lakeja. Annan teille esimerkkejä kahdesta kaikkein vanhimmasta kodifioidusta laista:
Ur-Nammu on vanhin tunnettu meille säilynyt lakikokoelma. Sumerin kielellä n. 2100-2050 eKr.
”Orjista: ” Jos orja menee naimisiin syntyperäisen (eli vapaan) henkilön kanssa, hänen täytyy luovuttaa esikoispoikansa omistajalleen. Jos miehen orjanainen, verratessaan itseään emäntäänsä, puhuu emännälleen hävyttömästi, orjanaisen suu on kuurattava neljänneksellä suolaa.”
Hammurabin lain päämääränä oli tasavertaisuus. Puolueellisuutta oli silti sosiaalisen kirjon loppupäässä olevia kohtaan, ja jotkut rangaistukset ja oikeuskäytännöt saattoivat olla julmia. Rikoksen rangaistuksen suuruus perustui usein sekä rikoksen tehneen henkilön että uhrin henkilöllisyyteen ja sukupuoleen. Laki jakaa oikeutta Babylonian yhteiskunnan kolmen luokan mukaisesti: maanomistat, vapaat (vapautetut) miehet ja orjat.
Esimerkiksi jos lääkäri tappoi rikkaan potilaan, häneltä voitiin katkaista kädet, mutta jos hän tappoi orjan, vaadittiin vain rahallinen hyvitys. Naisia voitiin rangaista sellaisesta, josta miehiä ei, sillä miehillä sai olla rakkausjuttuja palvelijoittensa ja orjiensa kanssa. Naimisissa olevaa naista sitä vastoin rangaistiin ankarasti huoruudesta.
Esim. laki #196: ”Jos mies turmelee toisen miehen silmän, turmeltakoon hänen silmänsä. Jos joku rikkoo miehen luun, rikottakoon hänen luunsa. Jos joku turmelee vapaan miehen silmän tai rikkoo vapaan miehen luun, maksakoon yhden kultamiinan. Jos joku turmelee miehen orjan silmän tai rikkoo miehen orjan luun, maksakoon puolet orjan hinnasta.”
Toora, jonka Jumala antoi Mooseksen kautta Israelille noudatettavaksi, on myönnytys sen ajan kulttuurille, mutta se on paljon ylevämpi kuin tuon ajan maailmassa olleet muut lait.
Katsokaahan tätä Tooran lakia ja verratkaa sitä Hammurabin lakiin:
”Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan silmään ja turmelee sen, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä. Samoin, jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta” (2.Moos. 21:26,27, RK).
Sekä Ur-Nammun laissa ja Hammurabin laissa miehen on maksettava kaksi hopeasekeliä, jos hän turmelee orjan silmän tai iskee hampaan suusta.
Tässä Tooran jaksossa säädetään miestä ja naista koskevien lakien lisäksi myös se miten karjaelämiä on kohdeltava. Jumalan Sana esittelee holistisen suhtautumistavan. Se säätelee miesten ja naisten, vapaiden tai orjien, välisiä suhteita, ja myös suhdetta eläimiin, yleiseen turvallisuuteen ja lasten ja heidän vanhempiensa välisiä suhteita. Toora ottaa esiin laajan kirjon oikeuksiin liittyviä asioita, jotka takaisivat reilun ja oikeudenmukaisen elämän kaikille yhteisön asukkaille.
Apostoli Paavalin opetus ymmärretään usein väärin ja sitä sovelletaan väärin palvelemaan laeista piittaamatonta yhteiskuntaa, ja tämä perustuu lain olemuksen ja ihmisyhteiskunnan ja yhteisön järjestyksen virheelliseen ymmärtämiseen. Jos katsotte Jeshuan (Jeesuksen) opetusta evankeliumeissa, näette heti vertauksia viisaasta ja tyhmästä miehestä. Vertauksissa viisas on usein se joka kuulee ja toimii (pitää käskyt) ja tyhmä on se joka kuulee kyllä käskyt, mutta ei piittaa niistä.
Kaikki UT:n kirjoittajat, myös apostoli Paavali ja Johannes ja Pietari, ja tietysti Jaakob, käskevät noudattamaan Jumalan lakeja. Tässä muutama esimerkki kirjeistä:
”…mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan vääryyttä, tulee viha ja kiivaus” (Room. 2:8, RK).
”Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että tottelette sen himoja” (Room. 6:12, RK).
”Ettekö tiedä, että ketä palvelette ja tottelemaan antaudutte, sen orjia te olette: joko synnin orjia kuolemaksi tai kuuliaisuuden vanhurskaudeksi” (Room. 6:16, RK).
”Te mielettömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmien eteen Jeesus Kristus on kuvattu ristiinnaulittuna?” (Gal. 3:1, RK)
”Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herrassa, sillä se on oikein” (Ef. 6:1, RK).
”Lapset, olkaa kaikessa kuuliaisia vanhemmillenne, sillä se on Herralle mieleen” (Kol. 3:20, RK).
”Orjat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaisia, ei silmänpalvelijoina, ihmisiä mielistellen, vaan vilpittömin sydämin, Herraa peläten” (Kol. 3:22, RK).
”Jos joku ei tottele sitä, mitä olemme sanoneet tässä kirjeessä, pitäkää häntä merkittynä älkääkä seurustelko hänen kanssaan, jotta hän häpeäisi” (2. Tess. 3:14, RK).
”Muistuta heitä, että heidän tulee olla esivallalle ja viranomaisille alamaisia ja kuuliaisia, valmiita tekemään kaikkea hyvää” (Tit. 3:1, RK).
”Kun hän oli tullut täydelliseksi, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen aikaansaaja kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaisia” (Hep. 5:9, RK).
”Samoin te vaimot, olkaa alamaisia omalle miehellenne, niin että nekin miehet, jotka eivät tottele sanaa, ilman sanojakin voitettaisiin vaimojen vaelluksen kautta (1. Piet. 3:1, RK).
”Aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät tottele Jumalan evankeliumia” (1. Piet. 4:17, RK).
”Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä” (1. Joh. 2:3, RK).
”Ja mitä tahansa anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista” (1. Joh. 3:22, RK).
”Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä hänen käskynsä ole raskaat” (1. Joh. 5:2,3, RK).
Älkää siis olko allergisia käskyjen noudattamiselle, ei ainakaan niiden, jotka Jeshua ja Hänen apostolinsa ovat antaneet meille. Jos alamme laskea Jeshuan ja apostolien meille antamien käskyjen lukumäärää, yllättyisimme, kuinka paljon noita käskyjä on ja kuinka laaja niiden kirjo on.
Pelkästään Uudessa testamentissa meillä on käskyjä, jotka liittyvät siihen, miten meidän pitäisi kasvattaa lapsiamme ja miten meidän tulisi kohdella vaimojamme ja kuinka vaimojen pitäisi kohdella miehiään, ja mitä saa syödä ja mitä ei saa syödä. Meillä on käskyjä, jotka liittyvät rahaan ja hyväntekeväisyyteen, jumalanpalvelukseen ja seurakunnan johtajiin, ja suhteeseen hallitukseen, verotukseen, palvontaan, antamiseen, oikeuteen ja sosiaalisiin asioihin. Luulen, että useimmissa seurakunnissa ei opeteta edes sitä, että Messias Jeshuan opetuslapsen tulisi pitää kaikki peruskäskyt ja Herramme ja Hänen apostoliensa vaatimukset.
Emme ole lain alla, eikä meidän pitäisikään olla lain alla! Mutta meidän on silti noudatettava Jumalan käskyjä. Lain alla oleminen tarkoittaa, että on niin taakoitettu, että unohtaa Jumalan armon, ja silloin kaikesta tulee epämiellyttävä velvollisuus. Tuollaisessa tilanteessa emme ole onnellisia, eikä Jumalakaan meistä iloitse. Katsokaahan, mitä Paavali sanoi Jumalan laista:
”Sisäisen ihmiseni puolesta hyväksyn iloiten Jumalan lain” (Room. 7:22, RK).
Ja esimerkkejä VT:stä:
”Sinun tahtosi, Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun opetuksesi on sisimmässäni” (Ps. 40:9, RK).
”Tulkoon minulle sinun laupeutesi, että eläisin, sillä sinun opetuksesi on ihastukseni” (Ps 119:77, RK).
”Ellei sinun opetuksesi olisi ollut ihastukseni, olisin menehtynyt kurjuuteen” (Ps 119:92, RK).
”Minä ikävöin pelastusta sinulta, Herra, ja sinun opetuksesi on ihastukseni” (Ps 119:174, RK).
Heikkoutemme tähden olemme riippuvaisia Jumalan armosta, mutta me saamme nauttia Jumalan rakkaudesta Messiaamme Jeshuan ansiosta, ja meidän on tehtävä parhaamme seurataksemme Häntä ja palvellaksemme Häntä ja noudattaaksemme Hänen käskyjään. Evankeliumeissa tämä sanoma on niin kirkas ja selvä, mutta on opettajia, jotka vääntelevät asioita ja johdattavat Jumalan laumaa harhaan pönkittääkseen omaa kunniaansa.
Pysykäämme nöyrinä ja tehkäämme parhaamme, että emme ole vain Jumalan Sanan kuulijoita vaan myös tekijöitä. Lukekaa Tooran lukujakso ja myös profeetat.
On muutama uusi kiireellinen rukouspyyntö.
Rakas ystävämme ja Netivyah USAn hallituksen jäsen Jimmy on sairaalassa. Hänelle on tehty avoin sydänleikkaus ja ohitusleikkaus. Pitäkää Jimmy rukouksissanne ja pyytäkää, että Jumala parantaa täydellisesti ja nopeasti Jimmyn.
Veljenpoikani Eli Levi on Bulgariassa ja hänellä on edessä päähän tehtävä leikkaus kasvaimen poistamiseksi. Lääkärit eivät pysty sanomaan, onko kasvain hyvänlaatuinen vai ei, ennen kuin kasvain on poistettu. Rukoilkaa Elin ja bulgarialaisten lääkärien puolesta. Rukoilkaa, että kasvain olisi hyvänlaatuinen, ei syöpäkasvain. Viime vuonna Elillä oli syöpä, joka leikattiin ja hän sai kahdet kemoterapiahoidot, toinen toisensa jälkeen. Rukoilkaa, että tässä kasvaimessa ei olisi syöpää.
Minäkin tarvitsen rukouksianne. Minulla on ollut ainakin 7 kuukautta jatkuva kipu vasemmassa jalassani. En ole saanut vielä diagnoosia, vaikka minulle on tehty CT, MRI, ultra ja kaikenlaisia muita kokeita. Nyt lääkärit miettivät vakavampia mahdollisuuksia. Eturauhasongelmatkaan eivät ole vielä poissa, siinäkin tarvitaan lisää kokeita. En todellakaan voi hyvin, ja toimin puolella teholla. Rukoilkaa myös Marcian terveysongelmien parantumista.
Tyttäremme Danah kaipaa rukouksianne työtilanteensa vuoksi Pepperdinen Yliopistossa. Häntä vastaan on tehty pöyristyttävä valheellinen syytös, että hän olisi sanonut jonkun rotuun liittyvän lausunnon, mitä hän ei ole tehnyt. Kaliforniassa olet syyllinen, varsinkin näissä asioissa, kunnes sinut todistetaan syyttömäksi. Rukoilkaa Danan puolesta.
Nancy ja Don Hook ovat palanneet Jerusalemiin ja töihin. Kiitos Herralle, että he ovat tervehtyneet ja tulleet takaisin kotiin. Rachel-Jingyung Lee saa kemoterapiaa. Hannah Yoshidalla Kiotosta on vakava syöpä, rukoilkaa hänen puolestaan. Tix H ja Lion H ovat kaksi sankaria, jotka ovat toipumassa hyvää vauhtia, mutta muistakaa heitä vielä rukouksin.
Ilana Avrahamov saa myös hoitoja ja on toipumassa. Michael Shiffmanin äiti, Ruby L. Oklahomasta, asuu nyt palvelutalossa ja saa yhä kemoterapiaa. Rukoilkaa hänen puolestaan.
Sisar Angela Taiwanilta saa edelleen kemoterpiaa ja hänkin on toipumassa. Muistakaa häntä.
Rukoilkaa minun ja perheeni puolesta: Joseph Shulam, Marcia Shulam, Danah ja Noaam Shulam Sanders, Barry Shulam ja perhe.
Rukoilkaa seuraavien puolesta: June Sanders, Ann West, Um Mahmud Abu-Eid ja Jimmy Abu-Eid, Keijo ja Salme, Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuuli, Eveliina, Erkki ja Sirpa Murto, Eva H., Patty, Andrea, Julia ja Victor, Hillel Helsingistä, Aaron Tani, Zhou Wenrilan, Paulo, Marcelo ja hänen isänsä, Curita Sensei, Aben perhe, Toru, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä, George, Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Zvi D. Ja Batsheva, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa, pastori Isaac Chennaissa Intiassa, ja Louisa ja Tony Hongkongissa.
Rukoilkaa myös Kiinan ja etenkin Wuhanin kaupungin ja Hubein maakunnan puolesta. Meillä on monia hyviä ystäviä ja veljiä ja sisaria tuossa kaupungissa. Rukoilkaa koko Kiinan puolesta ja etenkin siellä asuvien uskon perheväkeen kuuluvien puolesta.
Seuraaville rukoilemme siunausta elämään ja liiketoimiin:
Roger W., Ema, Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel, Orna, David S., Daniel, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, tri Song, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva.
Suuri rukousaihe on vielä Israelin valtio. Luulen että modernin demokratian historiassa ei ole ollut koskaan vielä maata tai valtiota, jossa on ollut kolmet kansalliset vaalit yksi toisensa jälkeen alle vuoden sisällä. Israel on samanlainen maa kuin kaikki muut maat ja me olemme samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muut ihmiset maailmassa.
Israelin valtio kirjoittaa taas historiaa, mutta tällä kerralla ei mitään onnellista historiaa. Se johtuu tämän maan johtajien henkilökohtaisesta kunnianhimosta ja henkilökohtaisesta piittaamattomuudesta tämän kansakunnan ihmisten hyvinvoinnista, henkilökohtaisesta halusta olla ykkönen ja aina huipulla.
Israel tarvitsee rukouksianne! Israel tarvitsee tukeanne! Israel tarvitsee Jumalaa! Nyt enemmän kuin koskaan ennen tämän valtion perustamisen jälkeen, valtion, joka nousi Espanjan ja Portugalin inkvisition tuhkista ja Euroopan natsikuolemanleireillä kuolleiden miljoonien juutalaisten tuhkista.
Israelin kansa ansaitsee parempaa, ja me rukoilemme, että Herra puuttuu asioihin näissä seuraavissa vaaleissa, jotka pidetään 2.3.2020. Israelin kansa tarvitsee Jumalan apua, ja poliitikkojen on riisuttava päästään tummat lasinsa ja nähtävä todellisuus ja se, että tarvitaan vakaa hallitus, jolla on vastassaan Israelin nykyhistorian vaikeimpia aikoja.
Anna johtajillemme viisautta ja poliitikoillemme aito rakkaus kansaan ja maahan. Rukoilkaa kanssamme Israelin puolesta kansana ja ainoan juutalaisen valtion puolesta maan päällä.
Maaliskuun 2. pnä Israel käy kolmannen kerran vaaliuurnille valitsemaan hallitusta. Tämä on kolmas kerta 12 kuukauden sisällä. Se ei ole normaalia, mutta mehän olemmekin erikoisia.
Sitten herra Netanyahu joutuu oikeuteen syytettynä lahjusten ottamisesta ja muista ei aivan pienistä asioista. Hän pyrkii pääministeriksi kolmatta kertaa vuoden sisään. Hänen puolueensa on ehkä kokenein ja menestynein, mutta hän on se roisto puolueessaan.
Rukoilen Israelin Herra Jumalaa puuttumaan asioihin, rohkaisemaan ja antamaan viisautta ennen kaikkea kansalle, joka äänestää maaliskuussa ja toiseksi niille, jotka valitaan – että he voittaisivat puoluesidonnaisuutensa ja yksityiset ja itsekkäät kunnianhimonsa ja saisivat aikaan laajapohjaisen kaikkien puolueiden hallituksen.
Tämä on ainoa keino yhdistää kansa ja kohdata Israelin viholliset, jotka epäilemättä suunnittelevat jotain isoa meitä vastaan, varsinkin nyt kun presidentti D. Trump on julkistanut ”vuosisadan sopimuksensa”. Tiedämme kaikki, että Irakilla on suunnitelmissaan Israelin tuhoaminen ja hävittäminen. Iranin uhkailut eivät ole turhia. He valmistavat ydinpommia ja ohjuksia, joiden kohteena on Israel.
Seiskää rinnallamme ja tukekaa meitä, että voimme jatkaa esirukoustyötä ja Israelin kansan ja tämän kaupungin köyhien siunaamista kaikella mahdollisella ilosanomasta hyvään ruokaan.
Toivotan teille kaikille, jotka seisotte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, Herran parhaimpia siunauksia ja kaikkien Hänen lupaustensa toteutumista Hänen uskollisille lapsilleen. Niitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät Hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi! Niitä, jotka vain kuulevat Hänen sanansa, mutta eivät tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Pyrkikäämme kaikki olemaan aina viisaita eikä koskaan tyhmiä. Paras on edessä!
Israelin Herra Jumala ja Jeshuan, Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo olkoon teidän kaikkien kanssa.
Joseph Shulam