Netivyah
Joseph Shulam
Tänään (to 8.4.2021) on Holokaustin muistopäivä! Yksi elämäni ensimmäisiä muistoja on kovaa ja kirkkaasti soiva muistosireenin ääni. Yllättyneenä ja peloissani juoksin äitini luo ja tahdoin rintaa. Hän otti minut syliinsä ja imetti minua. Olin kai 2 tai 3 vuotta vanha.
Nyt olen 75 vuotta vanha ja jokaisena vuotena tänä muistopäivänä tiedän olevani Holokaustista elonjääneiden toista sukupolvea. Kaikkina lapsuusvuosinani kuulin jokaiselta perheeni jäseneltä kertomuksen, joka oli Toisen maailmansodan jokaisen kriisin ratkaiseva hetki, karkotus, jonka äitini ja sisareni ja isoäitini joutuivat kokemaan Bulgarian työleireillä.
Kertomukset äidistäni ja sisarestani, kuinka he tekivät voileipiä ja kantoivat vettä ja kävelivät Sofiaan Bulgarian juna-asemalle viemään karjavaunuihin ahdetuille Kreikan juutalaisille vähän ruokaa ja vettä. Junat, jotka kuljettivat Kreikan juutalaisia tuhoamisleireille Saksaan ja Puolaan, kulkivat Sofian kautta ja pysähtyivät siellä muutamaksi minuutiksi polttoainetta ottamaan.
Kun kasvaa tällaisten tarinoiden keskellä, niistä voi jäädä ihmiseen koko hänen loppuelämäkseen toinen kahdesta eri reaktiosta. Ensimmäinen on kielteinen ja epäterve vihollisen pelko, tässä tapauksessa saksalaisten natsien pelko. Toinen reaktio on 180 astetta päinvastaiseen suuntaan.
Noista lapsuuden päivistä asti olen tahtonut omistaa elämäni ihmisten elämän paremmaksi tekemiselle. Äitini, joka oli yksi Bulgarian kommunistipuolueen perustajista, uskoi, että ihmiskunta voi tulla paremmaksi tasa-arvon ja yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityksen sekä työntekijöiden oikeuksien periaatteita noudattamalla. Isäni taas, joka edusti poliittisen kirjon päinvastaista puolta kuin äitini, uskoi, että ihmiskunta ei tule koskaan paremmaksi ja että ainoa tapa elää on olla aina valmis puolustautumaan ja voittamaan vihollisensa keinolla millä hyvänsä.
Isäni oli hyvä mies, mutta myös moraalia vastaan. Hän oli sitä mieltä, että moraali oli luksusta, joka oli vain niitä varten, jotka olivat ruokaketjun huipulla ja puhuivat siitä vain peitelläkseen sen, että he käyttivät hyväkseen heikkoja ja köyhiä. Koska kasvoin tällaisessa poliittisesti ja yhteiskunnallisesti kahteen leiriin jakautuneessa ympäristössä, minua on aina kiinnostanut ihmisten muuttaminen ja heihin vaikuttaminen.
Meidän bakteerien saastuttamassa ympäristössämme minua kiinnosti se, että rokottaisimme itsemme ihmisinä pahan tekemistä vastaan, niitä kauheuksia vastaan joita perheeni ja miljoonat ihmiset, ei vain juutalaiset, kokivat Toisessa maailmansodassa. Kun löysin 16-vuotiaana, lukiessani evankeliumeja ja Apostolien tekoja, Jeshuan – en kristinuskoa – vaan Uuden Testamentin Jeshuan, juutalaisen Messiaan, hänet, joka opettaa maailmalle, että se voi olla parempi paikka kuin Auschwitz ja Bergen-Belsen, ymmärsin, että ainoa todellinen mahdollisuus tehdä ihmisestä parempi ei ole taistella pahaa vastaan pahalla vaan taistella pahaa vastaan hyvällä.
Siitä huolimatta, nyt 75-vuotiaana ja 59 vuoden maailmanlaajuisen palvelutyön jälkeen, ymmärrän, että evankeliumikaan ei ole välitön ratkaisu. Ymmärrän nyt, että edes silloin kun Jeshua, Jumalan Poika on Rabbini, Opettajani, Pelastajani ja Messiaani, ratkaisu ei tule käden käänteessä.
Ymmärrän, että tarvitaan erilaisia mekanismeja kokoamaan sellaisten miesten ja naisten armeija, jotka sitoutuvat seuraamaan tätä Messiasta, Jeshuaa, ja noudattamaan Hänen opetuksiaan ja Hänen esimerkkiään niin juutalaiselle kuin pakanalle.
Se kristinuskon mekaniikka, jonka olemme nähneet toiminnassa viimeiset 1500 vuotta, ei ole tuottanut rakastavaa ja rauhallista yhteisöä missään päin maailmaa. Yleistäminen on täysin sallittua tässä tapauksessa, koska näkemäni yleinen historia ja esimerkit eivät heijasta Jeshuan eivätkä Hänen opetuslastensa persoonaa, opetusta tai vaatimuksia niin kuin heidät ja ne on kuvattu Raamatussa.
Tästä syystä kehotan ja rohkaisen veljiä ja sisaria Israelissa ja kaikkialla maailmassa unohtamaan jakaantumiset ja vihollisuuden, jotka ovat kristillisten tunnustuskuntien jokapäiväistä leipää ja voita. Kannustan Jeshuan opetuslapsia opiskelemaan ja tutkimaan Uutta testamenttia ja pyrkimään saamaan ymmärrystä siitä, kuka on Jeshua ja ketkä ovat Hänen opetuslapsiaan tänä päivänä. Kehotan teitä ottamaan uudelleen Jeshuan ei vain pelastajaksenne, ei vain Jumalan Pojaksi eikä koneellisen rukouksen kohteeksi, vaan elämän opettajaksemme, valmentajaksemme, josta tulee lopuksi tuomarimme.
Hän on oleva ankara tuomari, joka tuomitsee kaiken lihan kätensä miekalla, eikä Jumalan armo auta niitä, jotka ovat jakaneet, politisoineet ja käyttäneet Jumalan kuningaskuntaa opettaakseen vihollisuutta ja vihaa ja rasismia saavuttaakseen henkilökohtaista etua. Jumalan armon päivät ovat nyt!
Meidän täytyy turvata Jumalan armoon juuri nyt ja oikaista ja korjata se mikä elämässämme ei ole oikein ja opastaa muitakin, että he mukaviin ja ilmastoituihin kirkkorakennuksiin menemisen sijasta menisivät levittämään Ilosanomaa, sanomaa pelastuksesta ja Jumalan rakkaudesta lähimmäisillemme tässä ja nyt, niille jotka ovat ympärillämme.
Tämän viikon Toorajakso on 3. Moos. 9:1 – 11:47, lukujakson nimi on Shemini. Profeetoista luetaan 2. Sam. 6:1 – 7:17. Uudesta testamentista luemme Matt. 3:11-17. Tällä viikolla haluaisin katsella Johannes Kastajan sanoja, jotka kuvaavat Johanneksen käsitystä siitä, kuka Messias on ja mikä Hänen tehtävänsä mahdollisesti olisi Hänen maanpäällisen elämänsä aikana.
”Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on viskimensä kädessään ja hän puhdistaa puimatantereensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen” (Matt. 3:11-13, KR).
Ensimmäinen lause kaipaa selvennystä, sillä siinä käytetään hebraismia. Kyse on heprealaisesta sanonnasta: ”Kastettu tulella!” Tämän sanonnan perusmerkitys on: Ensimmäinen kohtaaminen ja välienselvittely vihollisen kanssa. Johannes Kastaja sanoo tässä Messiaasta, että Hän tutustuttaa meidät ensimmäisen kerran Pyhään Henkeen ja Hän johdattaa meidät ensimmäisen kerran taisteluun, kohtaamaan vihollisen.
Tärkeää on ymmärtää myös loput Johanneksen sanoista:
”Hänellä on viskimensä kädessään ja hän puhdistaa puimatantereensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa” (Matt. 3:12, KR).
Mitä ”Hänellä on viskimensä kädessään” tarkoittaa? Mikä viskin/viskain on? Se on kauhan tapainen väline, jota käytettiin viljan puinnin yhteydessä. Viskimellä heitettiin viljaa ilmaan (tai Suomessa riihen seinää kohti) tuuleen jyvien ja akanoiden erottamiseksi. Ulkotiloissa korjattu vilja laitettiin puimatantereen lattialle, tasaiselle laajalle alustalle tuulelle alttiin korkean kukkulan tai vuoren laella.
Maanviljelijä ottaa viskimellä viljantähkiä puimatantereelta ja heittää ne tuulta vasten. Hyvät jyvät putoavat maahan, koska ne ovat painavampia ja akanat lentävät tuulen mukana. Puiminen ja tuultaminen on vaikeaa, mutta vehnä kärsii siinä eniten; akanoiden ja jyvien välinen erottelu on kivulias vaihe.
Tämä on Johannes Kastajan antama kuvaus Messiaan tehtävästä! Jeshua tietenkin vahvistaa Johanneksen esittelyn.
”Näin käy myös maailmanajan lopussa: enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaiden joukosta” (Matt. 13:49, RK).
Johannes Kastaja näkee Messiaan, näkee Jeshuan, myös Jumalan Karitsana, joka tuli ottamaan pois maailman synnit. Kuva Jumalan Karitsasta on otettu Pääsiäiskertomuksesta:
”Puhukaa koko Israelin seurakunnalle näin: Tämän kuun kymmenentenä päivänä jokaisen miehen on otettava itseään ja perhekuntaansa varten karitsa, yksi karitsa jokaiseen kotiin. Mutta jos perhe on liian pieni syömään koko karitsaa, ottakoon perheenpää yhteisen karitsan lähimmän naapurinsa kanssa henkilöiden luvun mukaan. Karitsaa kohti on oltava niin monta henkeä, että voitte sen syödä. Karitsanne pitää olla virheetön, vuoden ikäinen uros. Ottakaa se lampaista tai vuohista. Kukin säilyttäköön sitä tämän kuun neljänteentoista päivään saakka, ja sitten koko Israelin seurakunta teurastakoon sen iltahämärissä” (2. Moos. 12:3-6, RK).
Huomaatte tässä tekstissä kieliopillisen ja loogisen epäsoinnun. Jokaisen perheen piti ottaa oma lampaansa tai vuohensa ja se piti teurastaa Nisan-kuun 14. päivänä kodin oven edessä. Kuudennesta jakeesta saa kuitenkin käsityksen, että koko Israelin seurakunta tappaa ”sen” iltahämärissä.
Rashi, joka asui Saksassa 1100-luvulla ja jota pidetään yhtenä heprealaisen Raamatun hienoimpana tulkitsijana, kommentoi tätä tekstiä ja huomasi siinä kieliopillisen ongelman. Hän viittasi tosiseikkaan, että on mahdotonta, että koko Israelin seurakunta tappaisi yhden karitsan, joten tässä tekstissä on oltava enemmän kuin mitä silmä voi nähdä.
Tästä hän vie lukijansa Jesajan lukuun 53:7:
”Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut. Kuin karitsa, joka viedään teurastettavaksi, kuin lammas, joka on ääneti keritsijöittensä edessä, ei hänkään suutansa avannut” (Jes. 53:7, RK).
Rashi huomasi, että teema Karitsasta, joka pelastaa, löytyy myös Jesajan luvusta 53 ja hän yhdistää nämä kaksi kohtaa. Hän ei sano sitä suoraan mutta antaa ymmärtää, että tällä karitsalla, joka teurastetaan joukolla Pääsiäisiltana, on yhteys Karitsaan, joka on Jesaja 53:7:n messiaaninen Karitsa.
Uskon, että tätä Johannes Kastaja tarkoitti sanoillaan nähdessään Jeshuan tulevan Jordanille hänen kastettavakseen:
”Katso, Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin” (Joh. 1:29, RK).
Johanneksen sanoissa korostuu jako ja erotus ”lampaitten ja vuohien” välillä, niiden välillä, joiden vanhurskaus on ostettu Messiaan kärsimyksellä (Jes. 53) ja niiden, jotka luulevat olevansa vanhurskaita omien tekojensa ja almujensa johdosta.
Haasteemme tänä päivänä on palata perusasioihin, huolehtia vähemmän omasta hyödystämme, jopa omasta pelastumisestamme ja huolehtia enemmän koko Israelin lähetystyöstä, jonka Jeshua, Pelastajamme, täytti – olla valona maailmalle (katso Jes. 42:6 ja Jumalan lupaukset isällemme Abrahamille). On suurenmoista muistaa ja juhlia Jumalan armoa, joka tulee Jeshualta ja Hänen uhristaan meidän pelastukseksemme ja syntiemme anteeksiantamiseksi.
Meidän pitäisi juhlia ja iloita Jeshuassa Pääsiäislampaassamme (1.Kor. 5:7,8), mutta emme saa unohtaa, että Hän, mieheksi syntynyt Jeshua, tulee tuomitsemaan kaiken lihan ja tuomitsee jotkut kadotukseen ja pelastaa toiset.
”Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Hän on näet säätänyt päivän, jona hän tuomitsee koko maailman vanhurskaasti sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt. Hän on antanut siitä kaikille vakuuden herättämällä hänet kuolleista” (Ap.t. 17:30,31,RK).
Oma mielipiteeni on, että Jeshuan (juutalaisen miehen, joka tuomitsee maailman vanhurskaasti) toimittama kaiken lihan tuomitseminen ei ole meistä kaukana, ja että tämä koronaksi kutsuttu pandemia muistuttaa meitä siitä, että koko maailma on Jumalan kädessä. Tahtonsa mukaan Hän voi pelastaa ja tahtonsa mukaan Hän voi tuomita kadotukseen.
Tämän tahdon teidän muistavan tänä Holokaustin muistopäivänä! Jumalan pelkääminen on yhtä tärkeää ja tärkeämpääkin kuin monet opetuksista ja ajatuksista, jotka ovat hyvin tärkeitä Raamatussa. ”Jumalan pelkääminen” tarkoittaa, että ihminen uskoo ja luottaa Jumalaan ja kunnioittaa Häntä, ja haluaa tehdä sitä mikä on oikein ja pitää suhteensa Jumalaan näiden kahden ääripään välissä: rakastaa ja pelätä Jumalaa. (Kunnioittaa Häntä niin paljon, että haluaa totella ja miellyttää Häntä.)
Kristuksen (Messiaan) opetuslapset eivät saa katsella passiivisina tai epätoivoisina sitä, mitä heidän ympärillään tapahtuu. He eivät saa vaieta nähdessään yhteisössään olevat haasteet ja epäkohdat. He eivät saa unohtaa kaikkea sitä kärsimystä, epäoikeudenmukaisuutta ja hyväksi käyttöä, jota heidän ympärillään tapahtuu.
Messiaan opetuslasten täytyy loistaa valona maailmamme pimeydessä, keskellä moraalittomuutta ja ympärillämme tapahtuvia kauhistuttavia asioita. Sekä seurakunta että synagoga ovat tukkineet suunsa vedellä ja vaikenevat poliittisen korrektiuden kulttuurin pelosta, peläten mieluummin ihmistä kuin Jumalaa.
Poliittinen korrektius ei ole koskaan ollut samalla aaltopituudella Jumalan Sanan ja Jumalan tahdon kanssa. Se huitelee menemään laveaa, alaspäin viettävää tietä ja vie mukanaan sitä tietä kulkevat suoraan kohti tuhoa, helvettiin! Tärkeämpää on miellyttää Herraa ja olla raamatullisesti korrekti kuin poliittisesti korrekti. Lopetan profeetta Jeremian sanoihin:
”Näin sanoo HERRA: ´Kirottu se mies, joka turvaa ihmisiin, luottaa lihan käsivarteen ja jonka sydän luopuu HERRASTA. Hän on kuin alaston puu arolla, ei hän näe mitään hyvää tulevan. Hänen on asuttava helteen polttamalla aavikolla, asumattomassa suolamaassa. Siunattu se mies, joka luottaa HERRAAN ja jonka turvana HERRA on. Hän on kuin veden partaalle istutettu puu, joka levittää juurensa puroon asti. Ei se pelästy helteen tuloa, vaan sen lehdet pysyvät vihreinä. Kuivanakaan vuonna ei sillä ole hätää eikä se lakkaa tekemästä hedelmää” (Jer. 17:5-8, RK).
Muistakaa vain tämä: Jos Euroopassa olisi ollut enemmän kristittyjä 1930- ja 1940-luvuilla, natsien Holokaustia ei olisi ollut. Ei olisi ollut Puolan valtaamista, ei natsien tuhoamisleirejä; miljoonia miehiä, naisia ja lapsia, juutalaisia, romaneja ja muita kansallisuuksia olevia ei olisi lähetetty kaasukammioihin ja poltettu krematorioissa.
Kristityt panivat toimeen kaiken tämän Holokaustiksi kutsutun kauheuden. Eivätkä he olleet muslimeja, buddhalaisia tai juutalaisia, he, jotka riistivät ihmisarvon ja murhasivat satoja tuhansia ihmisiä vain koska he olivat juutalaisia tai romaneja. He olivat protestanttisia ja katolisia kristittyjä, jotka kävivät kirkossa ja lauloivat: ”Jumala ompi linnamme.”
Tänä muistopäivänä olen onnellinen, että minulla on mahdollisuus muistuttaa itseäni ja muistuttaa teitä, että uskomme Jeshuaan (Kristukseen) ei tarkoita vain sitä, että pukeudutaan pyhävaatteisiin ja mennään komeaan kirkkorakennukseen laulamaan ylistysvirsiä. Uskomme asettaa moraalisia, eettisiä ja liiketoimintaa koskevia rajoituksia koko elämäämme: perheessämme, työssämme, yhteiskunnassamme ja kansalaisvelvollisuuksissamme.
Jos ette pidä siitä, mitä olen edellä kirjoittanut, älkää arkailko, vaan kirjoittakaa minulle ja haastakaa minut. Minä vastaan teille ystävällisesti.
Rukousosio
Rukoilkaa Marcian puolesta. Hän on hidastunut merkittävästi. Hänellä on hyvin vähän voimia ja hän lepäilee suurimman osan päivää. Rukoilen ja uskon, että Herra armossaan parantaa Marcian ja palauttaa hänen toimintakykynsä niin että hän voi matkustaa kanssani ja olla siunauksena paikallisseurakunnalle ja yhteisölle ja veljillemme ja ystävillemme kaikkialla maailmassa. Rukoilettehan Marcian puolesta!
Rukoilkaa minunkin puolestani. Viime päivinä olen tuntenut itseni heikoksi ja minua palelee. Vasempaan jalkaani sattuu ja myös selkäpuolella on kipuja kyljissä. Oletan ja toivon, että nämä ovat vain vanhan miehen tavallisia kipuja ja vaivoja. Herra voi parantaa ja vahvistaa ja antaa energiaa.
Minulle on varattu aika silmäleikkaukseen 2. toukokuuta. Vasen silmäni leikataan. Vasen silmäni on ollut sokea vuodesta 1951 ja nyt Jerusalemin huippulääkärit tahtovat leikata juuri sen silmän ja toivon, että voin nähdä molemmilla silmilläni. Minulle tämä on suorastaan ihme, mutta tarvitsen teidän rukouksianne. Marciallekin tehdään kaihileikkaus toiseen silmään joskus minun leikkaukseni jälkeen toukokuussa.
Rukoilkaa Yudah Chameron puolesta. Hän lensi Columbiaan tapaamaan kahdeksankymppistä isäänsä, jolla on todettu neljännen asteen maksasyöpä. Lääkärit Columbiassa kehottivat Juudaa tulemaan katsomaan isäänsä. Rukoilkaa Juudan isän puolesta ja rukoilkaa parantumisihmettä!
Rukoilkaa edelleen Adam R:n perheen puolesta. Adam R. huolehtii Netivyassa mediatyöstä, hän äänittää ja editoi meidän kirjoituksemme ja videomme. Kallis veljemme Adam R.
Rukoilkaa Englannista olevan rakkaan veljen, Malcolm Thomas Kingin puolesta. Malcolm on ollut sairaalassa jo viikon ja hänen tilansa on kriittinen.
Miettikää, voisitteko auttaa Netivyaa niin että voimme edelleenkin huolehtia Jerusalemin köyhistä ja antaa heille ruoka-apua ja olla siunaukseksi tämän kaupungin ihmisille, jotka tarvitsevat apua ruokkiakseen lapsensa ja perheensä.
Tarvitsemme rukouksianne ja apuanne myös voidaksemme jatkaa Herran työn tekemistä nuorison keskuudessa ja ”Opetuksia Siionista” (Teaching from Zion) -lehtemme julkaisemista. Lehden levikki on noin 4000 kpl ja sitä luetaan kaikkialla maailmassa. Se antaa ihmisille erilaisen näkökulman elämään ja tapoihin Raamatun ja alkuseurakunnan Israelissa.
Lehden paino- ja postituskustannukset kohoavat useisiin tuhansiin dollareihin. Me emme veloita ympäri maailmaa tekemistämme palveluista ja opetuksista. Alusta alkaen, vuodesta 1980, periaatteenamme on ollut, että tahdomme kertoa Herran hyvyydestä ilmaiseksi. Käymme opettamassa kaikkialla maailmassa, nyt teemme sitä modernin teknologian avulla ruokkien hengellisillä totuuksilla ja opetuksilla. Muutama tunti sitten pidin melkein kolmen tunnin mittaisen opetuksen Italian johtajille. Kaikki opetuksemme niin kotona kuin ulkomailla ovat ilmaisia niille, jotka saavat ne, mutta Netivyalle näiden arvokkaiden opetusten tuottaminen ja painattaminen tulee kalliiksi.
Hamotzi -ohjelma Jerusalemin köyhien ruokkimiseksi on jatkunut keskeytyksettä lähes koko koronasta johtuvan sulkutilan ja karanteenin ajan. Ruoka-apua hakemaan tulevien köyhien määrä on kasvanut ja kaikkinainen tarve on lisääntynyt.
Rukoilkaa Netivyan ja Netivyan johtajien puolesta ja löytäkää tapa olla partnerimme ja mukana siinä suuressa siunauksessa, jollainen Netivyan palvelutyö on täällä Israelissa ja maailmassa. Rukoilkaa ja kyselkää miten voitte olla partnerimme ja avustaa taloudellisesti Herran työtä Netivyan Raamatunopetusjärjestössä.
Rukoilkaa edelleen hyvin erityisen jerusalemilaisen lastentarhan puolesta. Sen nimi on Pikkusydämet. Tämän lastentarhan johtaja kuuluu meidän seurakuntaamme.
Muistakaa edelleen rukouksin rakasta sisartamme Livia Schnell Nothenia. Muistakaa rukouksissanne veljeämme Philip Marcia.
Rukoilkaa Paulo C. Pereira Braga Diasin puolesta. Hän on erään brasilialaisen sisaremme isä.
Rukoikaa kaikkien Koreassa olevien suurenmoisten ja sitoutuneiden veljien ja sisarten puolesta, jotka ovat seisseet Israelin ja Netivyan rinnalla, että Herra uudistaisi heidän sitoumuksensa niin etteivät he unohda ensimmäistä rakkauttaan Israeliin ja Netivyaan.
Tytäremme Danah tarvitsee paljon rukousta terveytensä ja tilanteensa puolesta. Tyttärentyttäremme Noaam on lukiossa ja päättelee opintojaan Zoomin kautta. Nooam on teinityttö, joka on ollut kotona maaliskuusta lähtien ja tehnyt kokeet ja oppitunnit Zoomin kautta ja netissä. Hän tarvitsee rukouksiamme saadakseen päästötodistuksen ja opastusta ja suuntaa lukion jälkeiseen elämään. Pojanpoikamme Josephkin tarvitsee rukouksiamme päästäkseen yliopistoon ja saadakseen hyvän stipendin. Muistakaa rukouksin poikaamme Barrya ja hänen perhettään, Bethiä ja Joeytä, jotta he varjeltuisivat ja säästyisivät kaikelta koronavirukseen ja tartuntoihin liittyvältä. Marcian äiti June on 91 v ja hänen terveytensä horjuu.
Sisaremme Hadassan paraneminen ja toipuminen syövästä jatkuu. Rukoilkaa hänen puolestaan.
Lisään uuden rukouspyynnön Jumalan kansan johtajalta Intiasta. Hän on Joy Mathew, hänellä on vakava sydänvika ja hän on pyytänyt rukousta.
Rukoikaa pastori TJ:n puolesta Taiwanilla.
Muistakaa rukouksin Ruby Littleä, rakasta sisartamme Oklahoma Cityssä, joka taistelee myös syöpää vastaan. Lisätkää rukouksiinne Allison Howard Williams.
Rukoilkaa Rachelin ja Danielin puolesta, he ovat sisar ja veli, jotka tarvitsevat työtä ja emotionaalista parantumista.
Muistakaa rukouksissanne seuraavia: Angela Isby, Deborah Isaiah, Aries Franklin Mayers Sr., ja Tony Black. Nancy,Don ja heidän poikansa Aaron Hook, Rachel David, Kimin vaimo Jingyung Lee, tri Yuizawa, Tiz H., Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveenin sisar, David Stern ja hänen perheensä. Anne West, joka on nyt 100 vuotta vanha. Rukoilkaa Garyn ja Melanien puolesta.
Muistakaa rukouksin seuraavia Jerusalemin Roeh Israel seurakunnan jäseniä: Sarit, Gabriela,
Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B. Ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän vauvansa. Rukoilkaa Japanissa olevan sisar Yoko Nagumon puolesta. Sisar Yokolla oli sydänkohtaus ja rukoilemme, että hän toipuu siitä nopeasti ja täydellisesti.
Chennaista, Intiasta muistakaa pastori Isaacia. Pastori Isaac on iäkkäämpi mies ja hänellä on vakava munuaisvaiva. Hänen on käytävä dialyysissä monta kertaa viikossa. Muistakaa koko Hong Kongia näinä monien erilaisten virusten ja koronaviruksen päivinä. Muistakaa Tony ja Louisa Tamia, ja meidän veljiämme ja sisariamme 611 Seurakunnassa, ja muissa seurakunnissa, jotka rakastavat Jumalaa ja Israelia tuossa suuressa kaupungissa. Muistakaa rukouksissanne Cohenin perhettä Hong Kongissa.
Vain sana Kaikkivaltiaan armoistuimen edessä seuraavien veljien puolesta ja se kuullaan: Um Mahmud Abu-Eid ja Jimmy Abu-Eid ja hänen perheensä, Keijo ja Salme, rakkaat veljemme Suomessa, Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuulia, Eveliina, rakas sisaremme Anne-Mirjami ja kaikki muut veljemme ja sisaremme Suomessa, jotka tarvitsevat rukousta puolestaan, ja Eva H., Patty, Andrea, Julia ja Victor, ja Aaron Tani ja Hillel ja hänen vaimonsa.
Rukoilemme edelleen seuraavien puolesta: Zhou Wenrilan, Aben perhe, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä pastori Ohara. George, ja pastori Isaac Chennaissa Intiassa.
Sain juuri rukouspyynnön rakkaalta sisarelta Rio de Janeirosta, Brasiliasta. Hänen isänsä, joka on 70-vuotias ja diabeetikko, on saanut Covid-19 tartunnan. Hänen nimensä on Paulo C. Pereira Braga Dias.
Pitäkää rukoustanne äänen antona Taivaan uurnaan Herran ja Hänen enkeliensä edessä jokaisen veljen ja sisaren parantumisen hyväksi, jonka puolesta rukoilette. Vain armon sananen kaikkien meidän puolesta on virvoittava henki. Viekää rukouksenne Kaikkivaltiaan armoistuimen eteen ja ne kuullaan niiden hyväksi, joiden puolesta rukoilette.
Rukoilkaa seuraavien puolesta: Guilherme Antonio Nathan Becker ja hänen vaimonsa Artuza de Oliviera, lisätkää myös Rachael ja Daniel Webster ja Lizette Nancy ja Jose Carlos Rio de Janeirosta, Brasiliasta.
Mellä on veljiä ja sisaria Israelissa ja Kiinassa ja pyydän teitä rukoilemaan heidän turvallisuutensa ja varjeluksensa puolesta: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S., Naomi, Orna, David S., Daniel, Dalia D., Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, tri Song ja hänen vaimonsa Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva, ja 90-vuotias Dov H. Muistakaa Jerusalemin seurakunnassamme käyvää sisar Hadassaa. Hänelle on juuri tehty syöpäleikkaus. Rukoilkaa, että hän toipuu täydellisesti ja paranee kokonaan syövästä.
Rukoilkaa Israelin puolesta. Jerusalemin ja Tel Avivin kaduilla ja muuallakin maassa on hillitöntä mellakointia ja väkivaltaisuutta. Nämä mellakat johtuvat siitä, että suuri osa Israelin väistöstä ei ymmärrä, mitä hallitus tekee koronaviruspandemian suhteen.
Lisään uuden rukouspyynnön rakkaan veljen, Jehuda Hochmanin, puolesta, joka asuu Negevin erämaassa. Jehudan täytyy käydä dialyysissa monta kertaa viikossa.
Rukoilen, että Herra innostaisi ja motivoisi veljiä ja sisaria ja palvelujärjestöjä, jotka voivat auttaa tässä, käymään nettisivuillamme ja tekemään mitä voivat, jotta me voisimme kaksin- tai moninkertaistaa niiden ihmisten lukumäärän, joita me palvelemme.
Jerusalemin seurakunnastamme pyydämme teitä yhtymään kanssamme rukoukseen seuraavien veljien ja sisarten puolesta: Gary, Melanie, Sarit,Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B. Ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa.
Rukoilkaa rakkaiden ystävien puolesta: Rabbi Salt ja hänen perheensä ja rabbi Hassablad. He ovat molemmat jo iäkkäämpiä ja tarvitsevat varjelusta ja siunausta.
Koronavirus uhkaa maailman taloutta lamalla ja laskusuhdanteella. Muutamat tärkeistä tukijoistamme ovat jo vähentäneet tukeaan meille. He eivät ole menetelleet näin vain Netivyan kohdalla, vaan kaikkien tukemiensa palvelutöiden kohdalla, joita on paljon.
Tahtoisin ensin pyytää teitä rukoilemaan, mikä on teidän osuutenne Netivyah Raamatun Opetusjärjestön tukemisessa.
Toiseksi tahtoisin teidän, jotka seisotte rinnallamme rukouksin ja taloudellisesti tukien, tekemään parhaanne pysyäksenne edelleen kanssamme. Ymmärrämme, että ajat voivat olla kovat vielä monta vuotta, mutta ymmärrämme myös, että Jumala on valinnut teidät ja siunannut teitä juuri tällaista aikaa varten.
Kolmanneksi pyydän teitä rukoilemaan uuden projektimme puolesta, jota olemme aloittamassa Israelissa yhteistyössä Houses of Healing ministryn kanssa (Parantumisen talot) palvelutyö) Abilenesta, Teksasista.
Toivotan teille kaikille, jotka pysytte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, Herran parhaimpia siunauksia ja kaikkien Hänen lupaustensa toteutumista Hänen uskollisille lapsilleen. Niitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät Hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi! Niitä, jotka vain kuulevat Hänen sanansa, mutta eivät tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Pyrkikäämme kaikki olemaan aina viisaita eikä koskaan tyhmiä. Paras on edessä!
Käykää Netivyan facebook-sivuilla katsomassa ja kuulemassa hienoa opetusta!
Israelin Herra Jumala ja Jeshuan, Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo olkoon teidän kaikkien kanssa.
Joseph Shulam