”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki (Toora) ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia (Tooraa), se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa… Teemmekö siis lain (Tooran) mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain (Tooran). (Room.3:21-24, 31).
”Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin” (Ap.t.15:11).
”Sillä mikä laille (Tooralle) oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain (Tooran) vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen” (Room.8:3-4).
“Sillä Kristus on lain (Tooran) loppu (kreik.UT: telos = päämäärä, päätös, loppu), vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Room.10:4).
”Kristus on näet lain (Tooran) täyttymys, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Room.10:4, Raamattu kansalle käännös).
”Mutta käskyn päämäärä (kreik. UT: telos) on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta” (1.Tim.1:5).
Uudessa liitossa pelastus ja vanhurskautus on armosta, uskon kautta Jeshua Messiaaseen. Pelastus on samanlainen juutalaiselle ja ei juutalaiselle, Herran Jeshuan armon kautta, kuten apostoli Pietari toteaa. Ilman henkilökohtaista uskoa Jeshua Messiaaseen ei ole pääsyä iankaikkiseen elämään ja ilman iankaikkisen elämää meillä ei ole toivoa, olemme kadotukseen matkalla. Henkilökohtainen uskon suhde Jeshua Messiaaseen on kaikkein tärkein asia ihmisen elämässä sekä tätä maallista elämää varten että iankaikkista elämää varten. Pelastusta ei voi ansaita Tooran teoilla, eikä millään teoilla, se on armosta. (Huom! Meidät on kuitenkin pelastettu armosta hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, jotta me niissä vaeltaisimme; Efes.2:8-10). On kuitenkin huomioitava, että uskon kautta saatava pelastus ja Messiaan meille hankkima lahjavanhurskaus ei tee Tooraa mitättömäksi, vaan päinvastoin vahvistaa sen. Ihmisen lihan heikkous teki Tooran heikoksi vanhan liiton päivinä, mutta kun Jeshua Messias lunasti syntivelkamme, ei ihmisen lihan heikkous enää voi heikentää Tooraa. Uudessa liitossa Toora on vahva, koska se ei ole riippuvainen ihmisen lihan heikkoudesta, vaan se seisoo Messiaan lunastustyön perustuksella, Hänen opetuksensa ja tulkintansa mukaisesti.
Tässä yhteydessä on syytä vielä käsitellä vanhan kirkkoraamatun (1938) käännöstä Roomalaiskirjeen 10. luvun jakeessa neljä. Sen perusteella jotkut väittävät virheellisesti, että Kristus on lain loppu, eikä lakia (Tooraa = opetus, oppi, laki) enää tarvita eikä se ole enää voimassa. Ensinnäkin on sanottava, että jos tämä virheellinen tulkinta olisi totta, se olisi ristiriidassa monien muiden Raamatun paikkojen kanssa, kuten esim. Jeshuan sanojen kanssa (Mat.5:17-19). Kirkkoraamatun käännös vaikuttaa tässä mielessä tarkoitushakuiselta Tooran mitätöimiseltä.
Kreikankielinen alkuteksti käyttää tässä sanaa: telos, joka tarkoittaa: päämäärä, päätös, loppu (vertaa kreik. tello = täyttää). Paavalin kirjeessä Timoteukselle telos onkin käännetty sanalla päämäärä, joka on hyvä ja oikea käännös. Raamattu kansalle käännöksessä Room.10:4 telos on käännetty paremmin sanalla täyttymys (”Messias on Tooran täyttymys, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo”).
Asiaa voi tarkastella myös vertauksella. Kun juna kulkee kiskoilla asemalta toiselle, se lopulta saapuu pääteasemalle. Silloin juna on saapunut päämäärään, loppuun. Silti juna ei katoa mihinkään. Samoin on Tooran laita. Se osoittaa ihmisen syntisyyden Jumalan edessä (Room.5:20). Toora on kasvattaja Messiaaseen, joka ajaa syntisen ihmisen Jeshua Messiaan ristin juurelle, anomaan armoa ja anteeksiantamusta, jonka katuva syntinen saa vastaanottaa armosta, uskon kautta, siirtyen Jeshuan omaksi, Jumalan lapseksi, armon alaisuuteen. Silloin Toora on tullut päämäärään, ”loppuasemalle”, mutta itse Toora ei katoa, vaan se pysyy niin kauan kuin taivas ja maa.
Keijo Lindeman