Netivyah
Jerusalemin rukouslista 11.11.2021
Joseph Shulam
Tämä Toorajakso on yksi suosikkejani Toorassa. Teistä voi tuntua, että olen sanonut niin jo muistakin Toorajaksoista, että ne ovat suosikkejani. Kyllä ihmisellä saa olla useampia kuin yksi suosikkijakso Jumalan sanasta.
Jotta ymmärtäisimme, miksi tämä jakso on niin tärkeä, meidän täytyy ymmärtää, mitä tässä ”pyhässä” Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin perheessä oikein tapahtuu. Yhdessä 1960-luvun laulussa sanotaan: ”Voi minua, perheessäni on tapahtunut skandaali.”
Minun perheeni oli hyvä, mutta ei sellainen postikortin täydellinen kuin eräässä Norman Rockwellin maalauksessa. Niin tai näin, meidän kunnioitetuimmilla patriarkoillamme oli ”skandaaleja perheessä”.
Varsinkin Jaakobin perhe kunnostautui skandaalien aiheuttamisessa. Uskon, että Pyhä Henki aivan tarkoituksella ei vain kertonut meille näitä tarinoita vaan vieläpä näytti ne suurennuslasin lävitse.
Toorajaksomme alkaa sanoilla ”vajetse”, suomeksi käännettynä ”ja hän lähti”, ”ja nyt Jaakob meni ulos”. Jaakobin ”ulosmenon” eli karkaamisen tausta on hyvin tärkeä.
Rebekka, Jaakobin ja Eesaun äiti, näet sai viestin, eikä se viesti ollut mikä tahansa viesti. Koska se oli viesti siitä, mitä Eesau, Jaakobin veli, ajatteli omassa sydämessään.
Kuinka Rebekka saattoi tietää, mitä Eesau ajatteli sydämessään? Tähän perustuu se rabbiininen perimätieto, jonka mukaan Rebekka oli profeetta, ja että Herra ilmoitti hänelle, mitä Eesau ajatteli sydämessään.
”Eesau alkoi kantaa Jaakobille kaunaa siunauksen tähden, jolla hänen isänsä oli tämän siunannut. Eesau ajatteli sydämessään: ´Kohta tulee aika surra isääni, ja silloin minä tapan veljeni Jaakobin´” (1. Moos. 27:41, RK).
Kun Rebekka saa tiedon, että Eesau aikoo surmata veljensä, hän laatii suunnitelman Jaakobin lähettämisestä hänen kotikaupunkiinsa ja hänen veljensä Laabanin luo Haaraniin, joka on pohjois-Syyriassa, lähellä Aleppon kaupunkia.
Se oli pitkä matka nuoren miehen yksin jalkaisin taivallettavaksi. Vaikka Jaakobilla olisi ollut aasi, matka ei olisi helppo, mutta sittemmin Jaakob sanoo:
”Minä olen arvoton kaikkiin armonosoituksiin ja kaikkeen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi suonut. Minähän kuljin tämän Jordanin yli ainoastaan sauva kädessäni, ja nyt minulle on karttunut kaksi leiriä” (1. Moos. 32:11, RK).
Oletan, että kun Jaakob sanoo ylittäneensä Jordanin sauva kädessään, hän ei ratsastanut aasilla.
Jaakob siis pakenee veljeään Eesauta Eesaun murhanhimoisten aikeiden tähden. Jotta tämä olisi mahdollista, Jaakobin äidin Rebekan on keksittävä pätevä syy, jotta Iisak suostuisi päästämään Jaakobin lähtemään kotoa.
Syyksi löytyy se, että Jaakobin ei pitäisi ottaa vaimokseen tyttöä paikkakunnan kanaanilaisista asukkaista. Isotätinsä Saaran tavoin Rebekka haluaa, että nämä pohjois-Syyrian siirtolaiset avioituvat kotimaastaan Syyriasta olevan tytön kanssa.
Tämä ilmiö tunnetaan hyvin juutalaisten keskuudessa tänäkin päivänä. On vanha sanaparsi ”vakka kantensa valitsee”. Iisak siis ymmärtää tämän periaatteen, koska juuri niin hänen isänsä toimi hänen kohdallaan. Hän lähetti palvelijan etsimään Iisakille morsiamen omasta suvustaan.
Jos luemme 1. Mooseksen kirjaa, ymmärrämme, miksi Iisak, Aabrahamin poika, ei mennyt naimisiin ennen kuin vasta 40-vuotiaana. Nykyäänkin sellainen on vähän outoa, mutta ennen muinoin sen on täytynyt olla 1000 kertaa oudompaa.
Mikä siis voisi olla syynä tähän outoon tilanteeseen? Tällaisen vastauksen olen oppinut rabbien 1. Mooseksen kirjaa koskevista kommentaareista.
Tässä on teksti, joka selittää syyn siihen, miksi Iisak ei ole naimisissa ja miksi hän ei löydä itse morsianta, vaan hänen vanhan isänsä täytyy ottaa asia huolekseen ja lähettää vanha palvelijansa Elieser kauas Syyriaan Laabanin taloon pyytämään tämän nuorimman sisaren Rebekan kättä.
”Kun Saara näki, että poika, jonka egyptiläinen Haagar oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehti” (1. Moos 21:9, RK).
”Kun Iisak oli asunut seillä jo kauan aikaa, Abimelek, filistealaisen kuningas, katseli kerran ikkunastaan ja näki Iisakin hyväilevän vaimoaan” (1. Moos. 26:8, RK).
”Eräänä päivänä kun Joosef tuli taloon toimittamaan askareitaan, eikä ketään talonväestä ollut sisällä talossa, nainen otti kiinni Joosefin viitasta ja sanoi: ´Makaa minun kanssani.` Mutta Joosef jätti viittansa hänen käsiinsä, pakeni ja lähti ulos. Kun nainen huomasi, että Joosef oli jättänyt viittansa hänen käsiinsä ja paennut ulos, hän kutsui talonsa väkeä ja sanoi heille: ´Näettekö, Potifar on tuonut meille heprealaisen miehen pitämään meitä pilkkanaan! Tämä tuli luokseni maatakseen minun kanssani, mutta minä huusin kovalla äänellä. Kuullessaan minun korottavan ääneni ja huutavan, hän jätti viittansa viereeni, pakeni ja lähti ulos” (1. Moos. 39:11-15, RK).
Tässä ja muissa kohdissa Raamatussa, se mikä on käännetty ”ilvehti”, ”hyväilevän” ja ”pitämään pilkkanaan”, ”tämä tuli luokseni makaamaan kanssani”, on sama heprean sana ”meTzaChek”.
Tälla sanalla ja nimellä Iisak on sama juuri: ”nauraa”, ”leikkiä” ja kosketella seksuaalisesti, niin kuin voitte nähdä Joosefin ja Egyptin faraon hoviherran Potifarin vaimon välisestä tapauksesta.
Saara näki, kuinka Ismael, Haagarin (egyptiläisen palvelijattaren) poika hyväili Iisakia, joka oli 13 vuotta häntä nuorempi. Saara ei ollut kova ja ilkeä nainen, niin että hän olisi vaatinut Aabrahamia karkottamaan poikansa Ismaelin ja tämän äidin Haagarin ilman vakavaa syytä.
Aabraham vastusti Haagarin ja Ismaelin leiristä karkottamista, mutta Herra sanoi Aabrahamille:
”Mutta Jumala sanoi Abramille: ´Älä pahastu poikasi ja orjattaresi tähden. Kuuntele Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä vain Iisakin jälkeläisiä kutsutaan sinun jälkeläisiksesi” (1. Moos. 21:12, RK).
Pidän siitä, että Herra sanoi Aabrahamille: ”Kuuntele Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo.” Sanon usein leikilläni, että kuuntelisin ehdottomasti rakasta vaimoani Marciaa ja tottelisin häntä, jos Herra sanoisi minulle selvästi korvin kuultavalla äänellä: ”Joosef, kuuntele vaimoasi Marciaa!”
Sanon näin leikilläni, mutta pidän tässä kohdassa siitä, kuinka itse Herra puuttui asiaan Saaran hyväksi ja kannatti hänen päätöstään potkaista Haagar ja Ismael ulos heidän leiristään. Rabbiinisen kommentaarin mukaan tämä oli syy siihen, miksi Iisak meni naimisiin vasta 40-vuotiaana.
Tämä on syy siihen, miksi Iisak ei itse katsellut ympärilleen eikä yrittänyt perustaa perhettä. Iisak kantoi haavoja sen tähden, mitä Ismael oli tehnyt hänelle hänen ollessaan pieni lapsi.
Jaakobin rakkaus Raakeliin. Että hän oli halukas tekemään työtä Raakelin tähden kaikkiaan 21 vuotta, ennen kuin hän lähtisi Laabanin talosta Syyriassa ja palaisi lupauksen maahan, maahan, jonka Herra oli itse luvannut Aabrahamille ja hänen siemenelleen yli viisi kertaa.
Jaakob sopi ensimmäiseksi enonsa Laabanin kanssa, että hän tekisi työtä seitsemän vuotta saadakseen Raakelin. Laaban ei pitänyt omaa sanaansa sopimuksesta sillä tekosyyllä, että heillä päin vanhin tytär pitää naida ensin.
Laaban valehteli Jaakobille ja petti häntä. Mutta Jaakob rakasti Raakelia niin palavasti, että hän oli valmis tekemään työtä Laabanille vielä toiset 7 vuotta voidakseen avioitua Raakelin kanssa.
Sitten Laaban petti Jaakobia kolmannen kerran, eikä antanut hänelle oikeastaan mitään palkkaa tai osuutta siitä taloudellisesta hyödystä, mitä hänen 14 vuoden työnsä oli tuottanut. Niinpä Jaakob suostui tekemään työtä vielä 7 vuotta saadakseen itselleen vähän rikkautta, sillä hän ei voisi viedä suurta perhettään Kanaanin maahan ilman taloudellista varmuutta.
Tässä on Jaakobin rikkauden salaisuus, se rikkaus,jonka hän veisi mukanaan Kanaanin maahan, maahan joka oli luvattu hänen isoisälleen Aabrahamille, hänen isälleen Iisakille ja myös hänelle itselleen näyssä tikapuista, jotka seisoivat maan kamaralla ja ulottuivat taivaaseen, ja Herran enkelit nousivat ylös ja laskeutuivat alas noita tikkaita. Tuossa hetkessä Jumala toisti Jaakobille joitain niistä samoista lupauksista, joita Herra oli luvannut Aabrahamille.
Mikä siis oli Jaakobin rikkauden salaisuus, sen rikkauden, jonka hän oli koonnut tehdessään työtä enolleen Laabanille? Jaakob tulee enonsa ja appensa Laabanin luokse ja sanoo:
”Kun Raakel oli synnyttänyt Joosefin, Jaakob sanoi Laabanille: ´Päästä minut lähtemään. Minä tahdon mennä kotiini ja omaan maahani. Anna minulle vaimoni ja lapseni,joiden vuoksi olen sinua palvellut. Minä tahdon lähteä. Tiedäthän sinä, kuinka paljon olen tehnyt sinulle työtä`”(1. Moos. 20:25,26, RK).
Laabanin, Rebekan veljen ja Jaakobin enon, asiat olivat hyvällä tolalla. Jaakob oli palvellut Laabania 14 vuotta vain saadakseen Raakelin ja Lean vaimokseen.
Laaban ei tahtonut päästää Jaakobia lähtemään tyttäriensä ja lastenlastensa kanssa. Mutta tätä vakavampaa oli se, että Laaban ei tahtonut Jaakobin hankkivan rikkautta itselleen.
Mutta Jaakob ei ollut tyhmä liikemies. Muistakaamme, että Jaakob oli etevä liikemies, joka osti Eesaulta esikoisuuden lautasellisella keittoa.
Jaakob siis tekee tällaisen sopimuksen Laabanin kanssa, jotta hän voisi lähteä vaimoineen ja lapsineen ja mukanaan valtava omaisuus, jota Jaakob sitten tarjosi veljelleen Eesaulle pelastaakseen perheensä ja palatakseen kotiin Kaanaan maahan.
1. Mooses 30:28:ssa Laaban, joka tunnettiin viekkaana miehenä, sanoo Jaakobille: ”Määrää minulle haluamasi palkka, niin minä annan sen sinulle.” Jaakobin vastaus on hyvin mielenkiintoinen ja viisas, täynnä jumalallista viisautta.
”Laaban sanoi: ´Mitä minun on sinulle annettava?´ Jaakob vastasi: ´Ei sinun tarvitse antaa minulle mitään. Mutta minä paimennan ja vartioin edelleen sinun laumojasi, jos suostut tähän: Minä käyn tänään läpi koko lammas- ja vuohilaumasi ja erotan sieltä kaikki pilkulliset, kirjavat ja mustat lampaat sekä kirjavat ja pilkulliset vuohet. Ne ovat minun palkkani. Minun rehellisyyteni tulee ilmi, kun vastaisuudessa tulet tarkastamaan tätä minun palkkaani. Kaikki vuohet, jotka eivät ole pilkullisia eivätkä kirjavia, ja kaikki lampaat, jotka eivät ole mustia, katsottakoon minun varastamikseni.´ Laaban vastasi:´Hyvä on. Olkoon niin kuin olet puhunut´(1. Moos. 30:31-34, RK).
Tässä näkyy, miten hyvin Jaakob on perillä lampaiden perinnöllisyystieteestä. Jaakob luottaa Jumalan lupausten uskollisuuteen ja valaan, jonka hän teki Herralle unen jälkeen, jonka hän näki taivaasta maahan asti ulottuvista tikapuista.
Jaakob valitsi – hän valitsi rankan mutta viisaan vaihtoehdon. On parempi luottaa siihen, että Herra hankkii meille ja perheellemme mitä tarvitsemme, kuin jäädä kanssaihmisten laupeuden varaan.
Jaakob valitsee osuudekseen harvinaiset lampaat ja vuohet Laabanin laumoista, ”pilkulliset ja kirjavat vuohet ja mustat lampaat”. Näistä harvinaisemmista eläimistä Laabanin laumoissa Jaakob pystyi kasvattamaan oman laumansa ja tulemaan rikkaaksi mieheksi.
Näin hän saa oikeuden lähteä Laabanin talosta vaimoineen ja rikkautensa muodostavine lammas- ja vuohilaumoineen. Herran siunauksen ansiosta Jaakob on nyt valmis lähtemään Syyriasta ja Laabanin suvusta, ja palaamaan takaisin maahan, jonka Jumala lupasi hänen isoisälleen Aabrahamille ja hänen isälleen Iisakille ja hänelle itselleen. Tämä on Jaakobin menestyksen salaisuus:
”Hän sanoi: ´Katsele laumaa, niin huomaat, että kaikki urokset, jotka astuvat lampaita ja vuohia, ovat juovikkaita, pilkullisia ja kirjavia. Minä olen nähnyt kaiken, mitä Laaban sinulle tekee. Minä olen Beetelin Jumala. Siellä sinä voitelit patsaan ja siellä annoit minulle lupauksen. Nouse nyt, lähde tästä maasta ja palaa synnyinmaahasi´” (1. Moos. 31:12,13, RK).
Jaakobin tarinan opetus on tämä! Kun ihmiset, oman perheesi jäsenetkin, käyttävät hyväkseen hyvyyttäsi ja ystävällisyyttäsi, Herra näkee nämä katalat teot ja vaikka me olemme joutuneet pahojen ihmisten käsiin, Herra on uskollinen lapsilleen ja palkitsee heidän hyvät tekonsa, mutta Hän antaa pahoille ihmisille ja epärehellisille ihmisille totisesti heidän ansaitsemansa maksun.
Laulamme joka sapatti jumalanpalveluksemme alussa rukouslaulun, jonka nimi on hepreaksi ”jigdal”. ”kasvu, lisääntyminen”.
Laulua pidetään Maimonideksen tekemänä. Maimonides oli suuri lääkäri, rabbi ja monien juutalaisten rabbiinisten kirjojen kommentoija. Seuraavaksi muutamia sanoja Maimonideksen laulusta Jigdal.
”Herra palkitsee jokaisen oikeamielisen henkilön teoistaan ja rankaisee pahoja ihmisiä samassa suhteessa kuin on heidän pahuutensa.”
Voin sanoa, että elämäni aikana ja näiden 57 palveluvuoden aikana pääasiassa Israelissa, olen nähnyt näiden Jigdalin sanojen toteutuvan.
Meidän ei pidä ajatella, että Jumalan sanasta on opittava vain ”teologiaa” ja ”uskonnollisia” lakeja ja sääntöjä. Tärkein asia, joka meidän tulisi oppia Jumalan sanasta, on ymmärtää Herraa itseään ja tapaa, jolla hän on yhteydessä meihin lapsiinsa ja kuinka Hän tekee työtä meidän, lastensa, keskuudessa. Mutta meidän tulisi oppia myös, kuinka me Jumalan lapsina elämme ja teemme työtä ja palvelemme maailmankaikkeuden Luojaa.
Viimeinen kohta tästä sapattilaulusta on, että Jumala palkitsee oikeamieliset, vanhurskaat, heidän vanhurskautensa mukaan ja rankaisee pahat heidän pahuutensa mukaan. Jumala pitää aina uskollisesti lupauksensa niin vanhurskaille kuin pahoille.
Patriarkkojen tarina on todellinen koulu hyville ihmisille, jotka tekevät virheitä, ja Jumala armossaan antaa anteeksi vanhurskasten virheet ja synnit. Patriarkkojen tarinoissa näemme myös sääntöjä ja ohjeita siitä, kuinka meidän pitäisi elää ja toimia pysyäksemme Jumalan armon ja hyvyyden suosiossa.
Rukoukseni on, että minä ja sinä luemme Jumalan sanaa oppiaksemme, kuinka elää ja tehdä hyvää ja olla siunauksena ympärillämme oleville ihmisille ja perheillemme, lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Toora on sielujemme kasvatuksen kirja.
Keräämme parasta aikaa varoja Netivyan Opiskelija-apurahaprojektiin!
Marcia ja minä olemme Tel Avivissa Ben Gurionin lentokentällä valmiina lentämään USA:aan. Luotamme täydellisesti Herran armoon ja parantavaan hoitoon.
Sain tänään tiedon, että rakas veljemme Keijo Lindeman on sairaalassa Tampereella. Hänelle tehtiin varjoainekuvaus ja pallolaajennus suonien avaamiseksi. Operaation jälkeen yksi suoni alkoi vuotaa runsaasti ja hänet kiidätettiin takaisin leikkaussaliin. Rukoilkaa rakkaan veljemme Keijo Lindemanin puolesta ja hänen rakkaan vaimonsa Salme-sisaremme puolesta.
Emme käytä usein sanaa pyhät, kun puhumme veljistämme ja sisaristamme. Jos luette UT:a ja kiinnitätte huomiota sanan pyhät käyttöön, olen varma, että yllätytte huomatessanne, että ihan tavallisia uskonveljiä ja -sisaria kutsutaan pyhiksi.
Jos me todella uskomme Jumalan sanaan, meidän täytyy tehdä uudelleenjärjestelyjä mielessämme ja palata aitoon kutsuumme ja tehtäväämme olla pyhiä ja toimia pyhällä tavalla. Kreikkalaisen, tyynen pakanallisen katsantokannan, että me olemme parantumattomia ja toivottomia syntisiä – luusereita ja kelvottomia – täytyy muuttua!
Me olimme ehkä toivottomia syntisiä ennen kuin Messias lunasti meidät. Jos me yhä hellimme tämän kaltaista alemmuudentuntoista ja masentunutta ajatusmallia, toivomme Messiaassa on turha. Kuinka me voimme olla toivottomia, aina korostaa syntisyyttämme tässä hedelmättömässä ja kuivassa maassa tarpoessamme?
Ei, rakkaat veljet, me olemme Kuninkaan lapsia. Meillä on iankaikkinen perintö, jota ruoste ja koit eivät voi turmella. Rukoilkaa hartaasti Keijo ja Salme Lindemanin puolesta. He ovat todellisia pyhiä, ja vasta kun olemme koolla hopeisena hohtavan järven ympärillä saamme tietää mitä tämä perhe teki Jumalan Kuningaskunnan ja Israelin hyväksi.
Tämä USA:n matka on tärkeä nimenomaan Marcialle, koska emme olleet täällä silloin, kun hänen äitinsä kuoli. Vuosien ajan Kiitospäivän vietto oli vuoden kohokohta, kun koko perhe kokoontui juhlimaan yhdessä.
Tämä vuosi on ensimmäinen vuosi,jolloin Marcian perhe viettää Kiitospäivää muistaakseen ja juhliakseen rakasta äitiään. Rukoilettehan Marcian puolesta, ja että lentomatkamme ja saapuminen Tennesseehen sujuu mukavasti ja turvallisesti ja ongelmitta.
Pyydän teitä edelleen rukoilemaan silmäni puolesta. Joudun ottamaan vielä lääkkeitä, vielä ainakin vuoden ajan. Silmääni siirretty sarveiskalvo on saatu lahjoittajalta, ja siirrännäisten kohdalla on aina vaara hylkimisestä.
Rukoilkaa edelleen Afganistaniin Talebanin käsiin jääneiden kristittyjen veljien ja sisarten puolesta. Nämä veljet ja sisaret ovat todellisessa hengenvaarassa.
Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä huonommaksi veljiemme ja sisartemme tilanne Afganistanissa muuttuu.
Tyttäreni Dana ja tyttärentyttäreni Noam tarvitsevat erityistä rukoustukea.
Rukoilettehan erään opetuslapseni ja Jumalan miehen Steve (Asher) Mockin puolesta. Hän sai aivoverenvuodon ja oli sairaalassa tehohoidossa. Steve Mock on nyt kotona, mutta hänellä on vaikeuksia puheensa ja liikkumisen kanssa.
Rakkaan ystävämme Mahmud Abu-Eidin sisar Gouzlan on hyvin sairas, ja Mahmudin äitikin tarvitsee rukouksiamme. Abu-Eidin perhe on hienoimpia ja rakkaimpia palestiinalaisia ystäviäni ja sielunveljiäni. Kannattehan heitä rukouksin.
Rukoilkaa myös Jimmyn, Abu-Eidin perheen pojan, puolesta. Hän menee naimisiin viikon päästä ja tarvitsee rukouksemme ja siunauksen tälle avioliitolle.
Muistakaa edelleen rukouksissanne Israelin hallitusta. Uudessa hallituksessa on paljon ongelmia, mutta se on valittu demokraattisesti ja on nyt hyväksymässä talousarviota, jollaista meillä ei ole ollut kolmeen viime vuoteen.
Edellisen hallituksen ja tämän nykyisen yhdistelmähallituksemme väliset vihapuheet ovat suoraan hornan kuilusta. Jos tämä viha ja eripura ei lopu, meidän olemassaolomme tässä maailman osassa on vaarassa.
Rukoikaa Israelin puolesta! Vasemman siiven, keskustan ja oikean siiven puolesta ja ylhäällä ja alhaalla olevien puolesta. Rukoilkaa Israelissa olevien juutalaisten, arabien ja druusien puolesta.
Rukoilen Jumalaa armahtamaan kansaansa ja maatansa. Seiskää Israelin tukena kaikilla foorumeilla ja jokaisessa puhujanpöntössä ja joka tilanteessa.
Kristinuskon tulevaisuus ei riipu Roomasta, Konstantinopolista eikä Tulsasta Oklahomassa. Jumalan maailmanlaajuisen kansan kohtalo riippuu Jumalan Israelille antamien lupausten toteutumisesta ja Messiaan paluusta Jerusalemiin, Uuteen Jerusalemiin.
Rukoilkaa ja tukekaa Netivyaa näinä vaikeina aikoina, jotta olisi mahdollisuuksia tehdä hyvää, siunata, ruokkia ja tukea Israelin väestöä, heitä, jotka ovat hädänalaisia ja joiden lukumäärä on lisääntynyt monella prosentilla näinä vaikeina aikoina Israelissa.
Rukoilkaa meidän mahdollisuuksiemme puolesta tehdä hyvää ja olla siunauksena Jerusalemin köyhille ja uskoville yliopisto-opiskelijoille. Jumala antaa ilon ja etuoikeuden mahdollisuuksia, ja jokainen Jumalan meille antama mahdollisuus tehdä hyvää ja olla siunaukseksi testaa samalla oikeudenmukaisuuttamme ja laupeuttamme.
Oikeudenmukaisuuttamme testataan, kun teemme valintoja, jotka ovat siunaukseksi tärkeimmille ja tehokkaimmille hyville töille Jumalan nimessä. Laupeutemme testi on antaa runsaasti ja iloisesta sydämestä kunnioittaaksemme Herraamme ja osoittaaksemme uskollisuuttamme. Seiskää rinnallamme ja nauttikaa siunauksista!
Pyydän hyvin harvoin taloudellista apua Netivyalle. Koronatilanne Israelissa kuten muuallakin maailmassa on avannut mahdollisuuksia tehdä hyvää ja siunata ihmisiä (ei pelkästään Jeshuan opetuslapsia) ja välittää Herran rakkautta ja huolempitoa vertaansa vailla olevalla konkreettisella tavalla.
Rukoilkaa edelleen Rosenfeldin perheen puolesta, nuorten ja vanhojen.
Rukoilkaa rakkaan veljen, Malcolm Thomas Kingin puolesta, hän asuu Yhdistyneessä Kuningaskunnassa.
Meillä on Irlannissa rakkaita veljiä, jotka ovat ikääntyneitä ja joilla on korona-virus, rukoilkaa Wilsonin ja Williamin puolesta.
Rukoilkaa edelleen ”Opetuksia Siionista”-julkaisumme puolesta, jota on painettu ja jaettu tuhansia kappaleita ympäri maailmaa, ilmaiseksi. Voit myös tilata ”Opetuksia Siionista”-julkaisun lähetettäväksi sinulle postitse, tulosteena. Tämä lähetetään myös veloituksetta.
Vaikka tarvitsemme rahallista apua ja tukea voidaksemme julkaista edelleenkin Opetuksia Siionista -lehteä. Jos muissa maissa on järjestöjä tai seurakuntia, jotka haluavat kääntää ja julkaista Opetuksia Siionista lehteä, ottakaa yhteyttä Netivyan toimistoon. Herra on uskollisesti täyttänyt aina tarpeemme. Hän on myös ollut tarkka ja antanut meille sen mitä tarvitsemme, ei liian vähän eikä liian paljon.
Hamotzi-ruoanjakelu ohjelma on toiminnassa täydellä teholla tämän juhla-ajan aikana ja jakaa runsaasti maukasta ruokaa yli 150 perheelle, jotka Jerusalemin kaupungin sosiaalitoimi ohjaa meille. Näiltä perheiltä ei puutu mitään juhlapöydiltään ja heidän perheensä voivat kiittää Herraa, sillä Hänen armonsa kestää iankaikkisesti, teidän panoksenne ja anteliaisuutenne johdosta.
Jerusalemin kaupunginosien tarpeet ovat kasvamassa Covid-19 aiheuttaman työttömyyden vuoksi ja näiden kalliiden ihmisten tarpeet kasvavat ja auttamiemme perheiden lukumäärä kasvaa. Herra vaikuttakoon teissä, rakkaat veljemme ja sisaremme ympäri maailmaa, että lisäätte rukouksianne Jerusalemin puolesta ja käytätte hyväksenne tilaisuuksia, joita Herra antaa teille.
Rukoilkaa Netivyan ja Netivyan johtajien puolesta. Etsikää tapoja olla osallisena siinä suuressa siunauksessa, jollaisena Netivyah on täällä Israelissa ja myös muualla maailmassa. Rukoilkaa, voitteko jollakin tavalla olla kumppanina ja auttaa taloudellisesti Herran työtä Netivyah Raamatun Opetusjärjestössä.
Sekä Yehuda että minä jatkamme opetusta Zoomin kautta, YouTubessa sekä Netivyan Facebookissa joka viikko ja joskus joka päivä. Rukoilkaa, että nämä opetukset kantaisivat hedelmää Jumalan Kuningaskunnan hyväksi. Nauttikaa erittäin hienosta opetuksesta ja nauttikaa oppiessanne Jumalan Sanaa. Tämä kaikki täysin ilmaiseksi!
Rukoilkaa kaikkien niiden suurenmoisten ja sitoutuneiden veljien ja sisarten puolesta Koreassa, jotka ovat seisoneet Israelin ja Netivyan rinnalla uudistuakseen, ja etteivät he unohtaisi ensirakkauttaan Israelia ja Netivyaa kohtaan. Rukoilkaa Korea-Israel Raamattuinstituutin (KIBI) puolesta ja niiden kahden tiedemiehen puolesta, jotka perustivat KIBIn v 1996, ja jotka ovat olleet suuri siunaus Israelille ja juutalaisille monissa maissa ja myös meille Israelissa.
Pyydän erityistä rukousta rakkaan veljemme ja palvelutyöpartnerimme, johtaja Keijo Lindemanin ja hänen rakkaan vaimonsa Salme Lindemanin puolesta. Keijo menee sairaalaan, jossa hänelle tehdään sydänoperaatio. Rukoilen Herran laupeutta ja armoa, että Hän parantaa, palauttaa ennalleen ja vahvistaa Keijoa ja Salmea ja siunaa heitä monilla terveyden täyteisillä vuosilla ja monilla palveluvuosilla Hänen kuningaskunnassaan.
Pitäkää edelleen Ruby Little rukouksissanne, rakas sisaremme on Oklahoma Cityssä, hän taistelee syöpää vastaan. Lisätkää myös rukouksiinne Allison Howard Williams.
Pitäkää nämä veljet ja sisaret rukouksissanne: Angela Isby, Deborah Isaiah, Aries Franklin Mayers Sr, ja Tony Black. Rukoilkaa edelleen Nancyn, Donin ja heidän poikansa Aaron Hookin puolesta, Rachel Davidin, Kimin vaimon – Jingyung Leen puolesta. Nämä ovat iäkkäämpiä veljiä ja sisaria, jotka tarvitsevat Jumalan armoa ja Hänen tukeaan siunaamaan heitä elämässään ja pitämään heidät turvassa Hänen kämmenellään.
Tri Yuizawa, Tiz H.,Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveenin sisar, ovat parantuneet sairauksistaan, mutta he tarvitsevat yhä Herran siunausta ja voimia tullaksen täysin kuntoon.
Muistakaa seuraavia veljiä ja sisaria Roeh Israel- seurakunnassa Jerusalemissa: Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän vauvansa. Rukoikaa sisar Yoko Nagumon puolesta Japanissa. Sisar Yokolla oli halvaus, ja me rukoilemme hänen paranemistaan mahdollisimman pian ja täydellisesti.
Muistakaa pastori Isaacia Chennaista, Intiasta. Pastori Isaac on jo ikääntynyt mies, jolla on vakavia munuaisongelmia, ja hän joutuu käymään dialyysissä usean kerran viikossa. Muistakaa Tonya ja Louisa Tamia ja veljiämme ja sisariamme 611-kirkossa ja muissakin kirkoissa, joissa rakastetaan Jumalaa ja Israelia tuossa suurenmoisessa kaupungissa. Muistakaa Cohenin perhettä Hong Kongissa.
Pyydän teitä rukoilemaan Kiinassa olevan, rakkaan sisaren, Eman, puolesta. Hän on ihana ja kallis Herran palvelija ja hän tarvitsee nyt erityisesti paljon rukousta ja Jumalan johdatusta.
Vain suosiollinen sana Kaikkivaltiaan armon istuimen edessä, niin se kuullaan näiden veljien ja sisarien hyväksi, Um Mahmud Abu-Eidin ja hänen perheensä hyväksi, Keijon ja Salmen ja rakkaiden Suomessa olevien veljiemme ja sisariemme hyväksi: Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuulia, Anne Mirjami rakas sisaremme ja kaikki muut veljemme ja sisaremme Suomessa, jotka tarvitsevat rukouksiamme; Eva H, Patty, Andrea, Julia ja Victor, Aaron Tani, Hillel ja hänen vaimonsa.
Me jatkamme rukoilemista kaikkien seuraavien puolesta: Zhou Wenrian, Aben perhe, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä pastori Ohara, George, ja pastori Isaac Chennaissa, Intiassa.
Rukoilkaa Rantavaaran perheen puolesta ja erityisesti Pekan, rakkaan veljemme ja koko hänen perheensä puolesta. Pekalla on pitkälle edennyt Parkinsonin tauti ja hän tarvitsee Herralta tulevaa kestävyyttä ja parantamista.
Rukoilkaa Paulo C. Pereira Braga Diaksen puolesta. Hän asuu Rio de Janeirossa Brasiliassa.
Rukoilkaa edelleen Guilherme Antonio Beckerin ja hänen vaimonsa Artuza de Olivieran puolesta. Myös Rachelin ja Daniel Websterin, Lizette Nancyn, ja Jose Carlosin puolesta Rio de Janeirossa, Brasiliassa.
Meillä on veljiä ja sisaria Israelissa ja Kiinassa, ja pyydän teitä rukoilemaan heidän turvallisuutensa ja suojelunsa puolesta: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S, Naomi, Orna, David S, Daniel, Dalia D, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, Tri Song ja hänen vaimonsa sisar Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva. Rukoikaa rakkaan veljen puolesta, hän on lähes 90 vuotias, hän menetti vaimonsa muutama viikko sitten. Hänen nimensä on Dov H. Rukoilkaa rakkaan sisaren puolesta, hän käy seurakunnassamme Jerusalemissa. Hänen nimensä on Hadassah, ja hän on juuri läpikäynyt syöpäleikkauksen. Rukoilkaa Hadassahille täydellistä toipumista.
Rukoilkaa Israelin puolesta. Meillä on rajuja mielenosoituksia Jerusalemin kaduilla ja Tel Avivissa ja muissakin paikoissa ympäri maatamme. Nämä mellakat johtuvat siitä, että suuri osa Israelin väestöstä ei ymmärrä, mitä hallitus tekee korona-viruspandemian suhteen.
Minulla on uusi rukouspyyntö koskien rakasta veljeä Yehuda Hochmania, hän asuu Negevin autiomaassa. Yehuda joutuu käymään dialyysissä useita kertoja viikossa.
Jerusalemin seurakunnastamme me pyydämme teitä liittymään rukoukseen seuraavien rakkaiden veljien ja sisarien puolesta: Gary,Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa.
Rukoilkaa muutamien rakkaiden ystäviemme puolesta: rabbi Salt ja hänen perheensä ja rabbi Hasselblad. He molemmat ovat ikääntyneitä ja tarvitsevat varjelusta ja siunausta.
Haluaisin pyytää teitä rukoilemaan, mikä on teidän osuutenne Netivyah Raamatun Opetusjärjestön tukemisessa.
Rukoilkaa kahden lapsenlapsemme puolesta. He molemmat saavat päästötodistuksen muutaman viikon kuluttua lukiosta. He molemmat kokevat tärkeän muutoksen elämässään, Noamilla, tyttärentyttärellämme, oli myös 18-vuotissyntymäpäivä 1. toukokuuta. Tämä oli hyvin merkittävä päivä Noamille. Hän on nyt vapaa lukiosta ja myös muista velvoitteista ja hänellä on nyt oikeus tehdä omia päätöksiä ja valintoja elämässään. Rukoilkaa Noamin puolesta tässä hänen suuressa tienristeyksessä elämässään, ja pyytäkää Herraa siunaamaan Noamia ja antamaan hänelle selvä suunta ja ohjausta siihen, mikä on hyvää, oikeaa ja pyhää hänen elämässään. Sekä Noam että Joseph, meidän kaksi lastenlastamme, ovat erittäin lahjakkaita ja hyviä oppilaita. Molemmat ovat ”A”-oppilaita, erinomaisia nuoria ihmisiä, mutta molemmat tarvitsevat jumalallista suojelua ja opastusta voidakseen tehdä hyviä, älykkäitä ja oikeita valintoja elämässään.
Kun olin 18-vuotias, ja olin erotettu perheestäni Messias-uskoni vuoksi, minulla ei ollut ketään rinnallani, eikä ketään ohjaamassa minua. Herran kaitseva johdatus oli ainoa opas, joka minulla oli. Kiitän Jumalaa hänen hyvyydestään ja ohjauksestaan elämässäni.
Vielä yksi rukouspyyntö tälle viikolle! Pidätte minua varmasti hulluna ja sulkisitte minut jo ”hullujen huoneeseen”. Opetan nyt neljänä päivänä viikossa kolme tuntia joka päivä Hararessa, Zimbabwessa, Jeshua opistoksi kutsutussa paikassa. Tittelini on itse asiassa ”akateeminen dekaani”.
Kaikki oppilaat ovat Lemba-heimosta Afrikassa. He ovat kaikki pastoreita ja johtajia seurakunnissa. Haaste on valtava ja sen tuoma taakka 75-vuotiaalle miehelle, jolla on takanaan 60 reissuvuotta, on myös valtava. Tarvekin on valtava ja ottamani taakka on tarpeeksi hullu nuoremmalle ja pystyvämmällekin miehelle.
Vanhalle yksisilmäiselle juutalaiselle se on enemmän kuin valtava! Siihen tarvitaan jumalallista armoa ja voimaa ja terveyttä ja kaikkia mahdollisia fyysisiä ja hengellisiä vitamiineja. Tämän projektin pani alulle ja sen innoitti ja sen myöskin rahoittaa eräs hyvä ystävä, joka tarvitsee myöskin rukouksiamme.
Rukoilettehen Joseph Shulamin ja rakkaan ystävämme R.W:n puolesta.Pyytäkää Herraa siunaamaan häntä, hänen perhettään ja työtään.
Toivotan teille kaikille, jotka seisotte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, kaikkein parasta Herran siunausta ja kaikkien hänen lupaustensa toteutumista hänen uskollisille lapsilleen. Heitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi. Heitä, jotka vain kuulevat hänen sanaansa eivätkä tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Ponnistelkaamme ollaksemme viisaita eikä koskaan tyhmiä! Paras on vielä edessäpäin!
Olkaa hyvä ja menkää Netivyah Raamatun opetusjärjestön Facebookiin katsomaan ja kuulemaan erinomaista opetusta.
Olkoon Israelin Jumalan ja Yeshua Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo teidän kaikkien kanssa!
Joseph Shulam
Netivyah org
.