Netivyah
Jerusalemin rukouslista 23.12.2021
Joseph Shulam
Olemme lukeneet loppuun 1. Mooseksen kirjan. 1. Mooseksen kirja keskittyy alusta loppuun perheisiin ja yksityisiin ihmisiin. Toisen Mooseksen kirjan alusta näyttämö vaihtuu ja keskipisteeksi tulee yksi kansa, kansakunta, yhdistyneet heimot, joilla on sama kohtalo ja samat ongelmat.
Lukujaksomme on 2. Moos. 1:1 – 6:1. Profeetoista sefardijuutalaisille Jeremian luku 1 ja askenaasijuutalaisille Jesajan luku 27. Uudesta testamentista luemme Ap.t. 7:17-29.
Toista Mooseksen kirjaa (Exodusta) kutsutaan hepreaksi nimellä ”Shemot” (=nimet), koska jakson ensimmäisinä sanoina ovat Jaakobin poikien nimet. Heprealaisessa Raamatussa ei ole kirjojen nimiä eikä lukuja eikä jaenumeroita. Tuo perinne syntyi vasta Septuagintan (Hepr.Raamatun käännös kreikaksi 200-luvulla eKr) myötä ja keskiaikaisessa Euroopassa.
Hepreankielinen teksti kirjoitettiin kirjakääröön eikä kirjojen nimiä ole annettu logiikan mukaan niinkuin kreikkalaisessa Raamatussa, vaan käärön ensimmäisten sanojen mukaan. Exodus on looginen nimi, koska kirja alkaa Jaakobin perheen, kaikkien poikien ja heidän heimojensa ja klaaniensa Egyptiin saapumisesta ja päättyy siihen, kun Israelin lapset lähtevät Egyptistä Siinain autiomaahan kohti maata, jonka Jumala oli luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille/Israelille.
Ensimmäinen luku alkaa siitä, kun Jaakobin perheen kaikki 70 sielua menevät Egyptiin ja Joosef antaa heille Egyptin maan parhaan osan, Goosenin alueen Niilin suistossa, jossa he voivat nauttia elämästään diasporassa. Niin kauan kuin Joosef oli elossa, israelilaisilla oli kaikki hyvin ja he saivat nauttia Egyptin rikkauksista.
Mutta kun Joosef kuoli – Egyptin sosiaalisessa ja hallinnollisessa rakenteessa saattoi myös tapahtua suuri väestön kasvuun liittyvä muutos – valtaan tuli farao, joka ei tiennyt mitään Joosefista. Tämä lause tarkoittaa, että tämä farao ei pitänyt Joosefia eikä hänen panostaan Egyptin hyväksi missään arvossa. Tämä farao näkee Israelin lasten lisääntymisen ja varakkuuden kasvun Egyptissä, ja hän pitää uhkana heidän lukumääräänsä ja voimaansa.
Katsokaahan, hyvät veljet, israelilaislla on muutamia vakiintuneita heille ominaisia tapoja. He eivät juuri seurustele muuta rotua tai kansallisuutta olevien kanssa. Faraosta, joka ei tiennyt Joosefista,
tuntui, että nämä suuresti lisääntyneet muukalaiset olivat kuin viides kolonna Egyptin maassa.
Silloin täytyy ensimmäiseksi panna piste väkiluvun kasvulle. Farao antoi kuninkaallisen määräyksen, että miespuoliset vauvat piti tappaa hukuttamalla heidät jokeen. Kätilöille annettiin tehtäväksi tappaa kaikki poikavauvat.
Tässä on meille ensimmäinen ja erittäin tärkeä läksy opittavaksi. Tätä läksyä Israelin viholliset toisessa maailmansodassa eivät oppineet, eivät ennen sitä myöskään Espanjan ja Portugalin inkvisitiot.
Saksan, Itävallan, Unkarin, Romanian, Viron, Latvian, Ukrainan ja Puolan kristityt eivät kieltäytyneet tottelemasta Saksan natseja, jotka määräsivät heidät vartijoiksi ja pyöveleiksi, jotka surmasivat juutalaisia kuolemanleireillä. He eivät vastustaneet juutalaisten surmaamista omissa maissaan, omilla takapihoillaan (niin sanoakseni). Itse asiassa he ottivat osaa ja joskus jopa ylittivät saksalaisten natsienkin innokkuuden tappaessaan juutalaisia.
Totuuden nimessä on sanottava, että Euroopassa oli tuhansia kristittyjä, jotka toimivat juuri niin kuin ne kaksi kätilövaimoa, Sifra ja Puua. Nämä kristityt vaaransivat oman henkensä pelastaakseen juutalaisia ja juutalaisia lapsia natsien kuolemanleireiltä.
Näillä hyvin erityisillä ihmisillä on hyvin erityinen nimi. Heitä kutsutaan Vanhurskaiksi pakanoiden keskuudessa. Puhun tuhansista sellaisista miehistä ja naisista, jotka pelastivat juutalaisia oman henkensä uhraamisen uhalla.
Israelin valtiolla on Jerusalemissa Jad VaShemin holokaustimuseo muistuttamassa natsien holokaustin kauheuksista. Samassa paikassa on muistomerkki myös niille kristityille, jotka pelastivat juutalaisia. Siellä on puu, jossa on jokaisen pakanoiden joukossa olevan Vanhurskaan nimi. Tosin on myöskin todettava, että suhteessa niiden lukumäärään, jotka kannattivat natseja ja olivat mukana natsien tappokoneistossa, heidän lukumääränsä on pieni – niin kuin kaksi kätilöä Egyptissä. Nykypäivän kristittyjen pitäsi olla tietoisia siitä, että jälleen on olemassa todellinen vaara, kun Iran uhkaa hävittää Israelin valtion ja siellä asuvat juutalaiset maailman kartalta!
Seiskää Israelin rinnalla ja rukoilkaa! Ja antakaa äänenne kuulua Israelin ja juutalaisten lähimmäistenne hyväksi hallitustenne kabineteissa!
Nämä kaksi naista, jotka oli määrätty heprealaisten poikalasten Niiliin hukuttamisprojektin johtajiksi, keksivät keinon jolla säästää näiden vauvojen henki, eivätkä he tappaneet heitä suuren Niili-virran vesissä.
Ei ole varmaa, olivatko nämä kaksi heprealaisten poikavauvojen pelastaja-kätilöä egyptiläisiä vai heprealaisia. Nimistä päätellen he voivat olla molempia. Nämä kaksi kekseliästä naista löysivät keinon paitsi pelastaa oman nahkansa ennen kaikkea pelastaa heprealaiset poikavauvat varmalta kuolemalta.
Toinen luku kertoo Leevin heimoa olevasta perheestä. Tässä vaiheessa meille ei kerrota vielä nimiä. Tämä Leevin sukua oleva perhe on päättänyt pelastaa oman vastasyntyneen poikavauvansa.
Heidän onnistuu pitää lasta piilossa kolme kuukautta, mutta on olemassa suuri vaara joutua egyptiläisten työnjohtajien yllättämäksi. Vauvan äiti on kekseliäs. Hän tekee kaisloista korin ja tiivistää sen vesitiiviiksi ja laskee korin lapsineen Niiliin.
Tässäkin on dramaattinen läksy opittavaksi, varsinkin vainojen aikana ja kauhean hallituksen järjestämän virallisen vainon aikana. Kristityt teologit eivät juuri kiinnitä tähän huomiota.
Kun on vainoa ja kärsimystä ja ihmisiä kohdellaan hirvittävällä tavalla ja heiltä riistetään ihmisoikeudet ja sosiaaliset etuudet, älkää koskaan luovuttako! Vastusta aina ovelalla ja älykkäällä tavalla, äläkä annan vihollisen saada sinua kiinni.
Älä kadota koskaan toivoa vapaudesta, äläkä lakkaa unelmoimasta paremmista ajoista. Etsi aina keinoja pahan ja jumalattomien lakien kiertämiseksi ja ole kestävä, ei vain itsesi vuoksi vaan kaikkien ympärilläsi olevien vuoksi.
Sääntö on tämä: vastusta aina pahaa ja sortoa ja orjuuttamista,ja pidä aina toivon liekki palamassa ja antamassa elämää, voimia ja rohkaisua itsellesi ja ympärilläsi oleville ihmisille, jotka tunnet hyvin ja joihin luotat. Vaikka nämä lähelläsi olevat ihmiset ovat oikein hyviä ystäviä ja hyviä ihmisiä, katso kuitenkin selkäsi taakse, epäile kaikkia ja varmistu siitä, että ystäväsi ovat uskollisia ja luotettavia.
Heprean kielellä sanomme: kunnioita ja epäile lähimpiäkin ystäviäsi – he voivat olla myös perheesi jäseniä. Etsi aina keinoja parantaa tilannettasi ja löytää vapautesi.
Mooseksen äiti siis on kekseliäs ja hän laittaa vauvan korissa virran aaltojen kannettavaksi. Juuri tällä hetkellä faraon tytär on palvelijoineen menossa joelle peseytymään.
Tässä kohtaa tekstiä on outo yksityiskohta, joka jää monesti Raamatun opiskelijoilta huomaamatta.
”Faraon tytär tuli juuri silloin alas virralle peseytymään, ja hänen palvelustyttönsä kävelivät virran rannalla. Hän näki arkun kaislikossa ja lähetti palvelustyttönsä hakemaan sen. Avatessaan arkun faraon tytär näki lapsen, pienen pojan, joka itki. Hänen tuli sitä sääli, ja hän sanoi: ´Tämä on heprealaisten lapsia´” (2. Moos. 2: 5-6, RK).
Tässä on tärkeää kiinnittää huomiota tekstin yksityiskohtiin. Egyptiläisellä prinsessalla on aina palvelustyttöjä seuranaan, varsinkin silloin, kun hän menee peseytymään Niilin kaltaiselle joelle.
Niili on yksi maailman suurista joista, se on yhtäaikaa kaunis ja vaarallinen. Siinä on krokotiilejä ja vaarallisia kaloja ja muita Niilin kaltaiselle joelle tavallisia vaaroja. On erittäin epätavallista, että faraon tytär menee peseytymään jokeen ja menee veteen yksinään.
Jos kyse on peseytymisestä vain pesemisen vuoksi, se tapahtuisi normaalisti sisällä faraon palatsissa. Kaikissa palatseissa oli altaita ja kylpyhuoneita peseytymistä varten, usein hyvin upeita ja koristeellisiakin altaita. Jopa lämmintä vettä.
Miksi siis tässä tekstissämme faraon tytär menee veteen yksinään, ja hänen palvelustyttönsä kävelevät virran rannalla? Rabbiiniset kommentaattorit kiinnittivät huomiota toiseenkin yksityiskohtaan. Miten on mahdollista, että kun virrassa ajelehtiva kori tuodaan prinsessalle, hän avaa sen ja tunnistaa välittömästi, että tämä vauva on heprealainen?
Milloin tämä muinaisen maailman laajemman Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan mahtavimman johtajan tytär on nähnyt heprealaisia vauvoja? Miten tällä tarkoin varjellulla ja suojellulla suuren faraon lapsella olisi ollut tilaisuus nähdä ja tietää, miltä heprealainen vauva näyttää, tai ympärileikattu, kolme tai neljä kuukautta vanha poikalapsi?
Tämän faraon tyttären tähdittämän kohtauksen voi selittää vain yhdellä tavalla, rabbit päättelivät, hän oli kääntynyt judaismiin ja hän meni yksi virran veteen puhdistautuakseen, ei huvin eikä normaalin peseytymisen vuoksi vaan juutalaisen tavan mukaista rituaalipuhdistautumista, mikveä, varten.
Tämä tarkittaa, että hänellä oli ollut tekemistä ja yhteyksiä juutalaisten kanssa, etenkin juutalaisten vauvojen kanssa. Ainoa uskottava selitys tälle näytelmälle on, että faraon tytär oli eräänlainen käännynnäinen, hän oli kääntynyt heprealaisten uskoon ja hän tunsi heidän perinnäistapojaan kyllin hyvin tunnistaakseen tämän Niilin aalloilla purjehtineen vauvan heprealaiseksi vauvaksi.
Tämä selittää myös sen, miksi hän päätti pitää tämän lapsen ja tuoda hänet palatsiin ja kasvattaa hänet omana lapsenaan. Ottamalla tämän lapsen, pitämällä sen hengissä, tuomalla lapsen palatsiin ja kasvattamalla tämän poikalapsen omana poikanaan suuren faraon palatsissa, hän rikkoi oman isänsä käskyn tappaa kaikki heprealaiset poikalapset.
Nimi, jonka tämä egyptiläinen prinsessa antaa vauvalle, on Mooses. Nimi on Egyptin kieltä. Se merkitsee ”veden poika” (Mo=vesi ja Ses= (jonkun) poika). Vastaavasti faraoiden nimissä: Ramses tarkoittaa Ran poika (Ra oli Egyptin pääjumala myöhäisellä pronssikaudella).
Toinen tästä tekstistä opittava läksy on, että olkoonpa elämämme kuinka kovaa tahansa ja näyttäkööt asiat ulkoisesti kuinka toivottomilta tahansa, Herra Jumalalla, joka loi maailman, on yhä kaikki hallinnassaan ja hän hallitsee yhä taivaita ja maata.
Jumala on uskollinen ja pitää lupauksensa. Meidän oma historiamme on todiste siitä, että Jumala ei tingi uskollisuudestaan. Meillä ei tosin ole viisautta eikä näkökykyä nähdä verhon lävitse
ja kaikkia mahdollisia ja mahdottomia vaihtoehtoja, mutta Jumala tietää, mitkä vaihtoehdot ovat meille mahdottomat tuntea ja ymmärtää.
Tätä on usko. Usko tarkoittaa sitä, että vaikka emme näe ratkaisua emmekä valoa tunnelin päässä, valo on siellä ja Herra on kanssamme ketunkolossa taistelun aikana.
Kolmas tästä Toorajaksosta saatava läksy on 2. Mooseksen kirjan luvussa 3. Mooses on paennut Egyptistä, jättänyt perheensä ja kansansa ja Egyptin palatsit ja liittynyt midianilaisten joukkoon, joiden johtaja on Jetro, Midianin pappi.
Mooses ottaa vaimokseen Sipporan, Jetron tyttären, ja Sippora synnyttää hänelle kaksi poikaa. Hänen päivänsä kuluvat Jetron lampaita paimentaessa. Raamattu kertoo meille, että egyptiläiset pitivät paimenen työtä yhtenä halveksituimmista ammateista, joka ei sopinut kunnialliselle miehelle.
Luvussa 3 Mooses, Jetron laumojen paimen, vie lampaitaan Siinainvuoreksi kutsutulle hyvin huomattavalle vuorelle. Äkkiä Mooses näkee jotain epätavallista – palavan pensaan, jota tuli ei kuitenkaan kuluta.
Siellä palavan pensaan juurella Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ilmestyy Moosekselle ja antaa hänelle tehtävän; hänen pitää vapauttaa Israelin lapset orjuudesta vapauteen, Egyptistä maahan, jonka Luoja itse antoi Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille.
Mooseksella on jonkinlainen vaikeus puhua, ehkä hän änkytti. Jumala väittelee Mooseksen kanssa kuin konsanaan kauppias arabitorilla missä tahansa Lähi-idässä.
Tässä tilanteessa Mooseksen ja Jumalan välillä kiistellään, soudetaan ja huovataan, etsitään verukkeita, minkä tähden hän on väärä ihminen tähän hommaan. Yllättävää ja ihanaa tässä kuvauksessa on se, että Jumala on halukas kiistelemään Mooseksen kanssa eikä suostu luopumaan tästä miehestä,jolla on vaikea puhevika, joka on menettänyt toivonsa ja näkynsä paremmasta tai halunsa muuttaa elämäntapaansa.
Tulemme lukuun 4, ja toiseen kohtaamiseen ja kiistaan Jumalan ja Mooseksen välillä. Tällä kertaa Jumala aloittaa toisella tavalla. Hän kysyy Moosekselta, mitä tällä on kädessään. Mooses vastaa, että hänellä on vain sauva, paimensauva kädessään, palanen puuta,jolla ohjata lampaita eteenpäin.
Jumala käskee Moosesta heittämään tämän sauvan maahan. Mooses ei aavista, että voisi tapahtua jotain dramaattista. Samainen sauva on pudonnut maahan jo monta kertaa eikä mitään kummallista ole tapahtunut.
Sauva putoaa maahan ja muuttuu käärmeeksi. Voitte kuvitella Mooseksen hämmästystä. Sauvalla, joka on palvellut Moosesta niin hyvin paimensauvana monia vuosia, onkin nyt hänelle yllätys. Hänen niin hyvin tuntemansa sauva on nyt käärme.
Siinain autiomaassa laumaansa paimentavalla paimenella on ollut monia tilaisuuksia nähdä ja käsitellä käärmeitä. Herra yllättää Mooseksen toisen kerran, kun hän käskee Moosesta tarttumaan käärmeeseen hännästä. Jokainen käärmettä käsitellyt tietää, että se on tyhmintä mitä elävän käärmeen kyseessä ollessa voi tehdä.
Voisiko se olla ehdottomasti tyhmin tapa käsitellä käärmettä? Käärme kääntyy vaistomaisesti ja puree pitelijää salamannopeasti käteen tai jalkaan, mihin vain ylettyy. Mutta Mooses on nyt kokenut jotain uutta ja hän voi luottaa Herraan ja totella tätä Herran epätavallista ja näennäisesti tyhmää käskyä.
Tämä on kertomuksesta opittava läksy. Jumala voi käyttä ketä tahansa hän tahtoo. Hän voi käyttää Mooseksenkin kaltaista ihmistä, joka ei ole valmis eikä edes halua tehtävää. Hän voi käyttää ihmistä, jolla on puutteita juuri sillä alueella,jota hän tarvitsee eniten tehtävässään.
Jumalalle sopii käyttää Mooseksen kaltaista ihmistä,joka ei halua tätä tehtävää, eli vapauttaa Israelin lapset Egyptistä. Hän keksii kaikki mahdolliset verukkeet, ettei hänen tarvitsisi mennä Egyptiin faraon eteen.
Kun Jumala on valinnut tietyn ihmisen, hän myöskin varustaa tämän välineillä, kyvyillä ja lahjoilla, joita tämä henkilö tulee tarvitsemaan suorittaakseen tehtävän,jonka Israelin Kaikkivaltias Jumala on antanut hänen tehtäväkseen.
Meillä on hyvin paljon opittavaa Mooseksesta, sellaista, josta on apua etenkin meille täällä Israelissa. Ennen kaikkea on lakattava arvostelemasta Jumalan palvelijoita ja katsomasta ja keskittymästä siihen, mitä meillä ei ole. Meidän on annettava Jumalan käyttää sitä, mitä meillä on, ja antaa hänen hioa se juuri sitä tehtävää varten, joka eteemme annetaan.
Jokaisella meistä on sauvansa ja kaikki me änkytämme ja olemme viallisia tavalla tai toisella, mutta Jumala voi käyttää meidän epätäydellisyyttämme ja vikojamme omaksi kunniakseen. Uskomme sankareista kukaan ei ollut täydellinen, kaikilla oli omat vikansa, mutta Jumalan kädessä esi-isiemme vioista ja ongelmista tuli heidän avujaan.
Lopetetaan siis veljiemme vikojen tonkiminen ja arvosteleminen ja annetaan Herran käyttää meidän vikojamme ja ongelmiamme Hänen edukseen. Sillä nyt meidän tulisi olla valmiita käyttämään änkyttämistämme ja sauvaamme Herran kunniaksi ja valmistautua näkemään Herran käsivarren johtavan ja opastavan meitä olemaan täydellisiä, olemaan viulu, jota Herra soittaa.
Herran käsissä halvinkin viulu voi soida taivaallisen musiikin parhaita säveliä.
Keräämme parhaillaan varoja Netivyan apuraharahastoon!
Rukousosio
Rakas sisaremme Renata Dias Rio de Janeirosta on päässyt tehohoidosta, mutta hän on yhä Rio de Janeiron sairaalassa. Rukoilkaa, että Renata toipuisi nopeasti ja ettei tämä sairaus aiheuttaisi mitään komplikaatioita ja että hän voisi taas hengittää normaalisti.
Rakas veli ja pastori Jorge Belo-Horizontesta on sairaalassa, hänkin hengitysvaikeuksien takia. Kantakaa näitä veljiä ja sisaria rukouksin ja esirukoilkaa heidän puolestaan Jumalan valtaistuimen edessä pyytäen heille armoa ja parantumista.
Rukoilkaa edelleen rakkaan veljemme Keijo Lindemanin puolesta, joka täyttää joulupäivänä 76 vuotta. Rukoilkaa hänen ja hänen vaimonsa Salmen puolesta. He ovat molemmat puolivälissä kahdeksattakymmentä ja ikäistensä tapaan heidänkään terveytensä ei ole enää täydellinen. Rukoilen, että Herra siunaa heitä ja parantaa heidät ja antaa heille voiman, jota he tarvitsevat jatkaakseen erittäin tärkeää palvelutyötään Suomen ja Israelin hyväksi.
Jatkakaa rukoilemista vaimoni Marcian puolesta. Hänen kognitiivista tilaansa vaikeuttaa se, että hän unohtaa ottaa insuliinin syötyään, minkä vuoksi hänen veren sokerinsa nousee vaaralliselle tasolle. Hänen nivelreumansa on myös pahassa jamassa, särky nivelissä on hyvin voimakasta. Kannattehan Marciaa ja pyydätte hänelle parantumista Jeshuan nimessä. Rukoilkaa Marcian puolesta kun käytte läpi omaa rukouslistaanne.
Niin sanottu kristitty Länsi hallituksineen ja johtajineen, jotka käyvät joka sunnuntai kirkossa, eivät tunnu välittävän siitä, mitä radikaalimuslimit tekevät heidän kristityille veljilleen ja sisarilleen.
Kuulin Afganistanin kristityiltä, että Afganistanissa ei ole enää maanalaista seurakuntaa. En tiedä varmuudella, onko tämä tieto luotettava ja onko se totta. Silti, jos se on edes osittain totta, niiden Lännen kristittyjen,jotka hylkäsivät paikalliset afgaaniveljensä ja -sisarensa talibanien tapettaviksi ja raiskattaviksi, pitäisi katua nopeasti laiminlyöntejään niitä kohtaan, jotka olivat heidän hoidossaan ja jotka he hylkäsivät.
Rukoilkaa edelleen Israelin ja Amerikka-Iran neuvotteluiden puolesta Euroopassa. Rukoilkaa, että USA ei osoittaisi heikkoutta ja taipuisi ja näyttäisi iranilaisille vihreää valoa,jotta he voivat edetä atomiaseittensa rakentamisessa. Israelin olemassaoloa uhkaava vaara on yhä tärkeä rukousaihe, rukoilkaa, että Herra kukistaa heidän murhanhimoisen ja tappavan halunsa tuhota Israel.
Kallis sisaremme Celestine Lontoosta menetti rakkaan aviomiehensä tänä korona-aikana. Pyydän teitä kaikkia rukoilemaan, että Celestine löytäisi lohdun uskostaan ja uskollisuudestaan. Rukoilkaa, että Herra täyttää tyhjiön,jonka hänen puolisonsa kuolema aiheutti hänen elämässään.Rukoilkaa, että kaikista hänen tarpeistaan pidetään huolta ja että hän löytää lohdun Jumalan Sanasta.
Steve Mock on nyt kotona massiivisen aivoverenvuodon jälkeen, mutta hänellä on vielä suuria vaikeuksia puheen ja liikkumisen kanssa.
Rakkaan ystävämme Mahmud Abu-Eidin sisar Gouzlan on hyvin sairas, ja Mahmudin äitikin tarvitsee rukouksiamme. Abu-Eidin perhe on hienoimpia ja rakkaimpia palestiinalaisia ystäviäni ja sielunveljiäni. Kannattehan heitä rukouksin.
Rukoilkaa Netivyan puolesta ja tukekaa Netivyaa näinä vaikeina aikoina, jotta olisi mahdollisuuksia tehdä hyvää, siunata, ruokkia ja tukea Israelin väestöä, heitä, jotka ovat hädänalaisia ja joiden lukumäärä on lisääntynyt monella prosentilla näinä vaikeina aikoina Israelissa.
Rukoilkaa meidän mahdollisuuksiemme puolesta tehdä hyvää ja olla siunauksena Jerusalemin köyhille ja uskoville yliopisto-opiskelijoille. Jumala antaa ilon ja etuoikeuden mahdollisuuksia, ja jokainen Jumalan meille antama mahdollisuus tehdä hyvää ja olla siunaukseksi testaa samalla oikeudenmukaisuuttamme ja laupeuttamme.
Pyydän erityistä rukousta ortodoksijuutalaisen maailman hengellisille johtajille, että he heräisivät ja etsisivät yhteyttä ja yhteistyötä ja kumppanuutta toinen toistensa kanssa ja Israelin (enemmistön) maallistuneen väestön kanssa.
Rukoilkaa edelleen Rosenfeldin perheen puolesta, nuorten ja vanhojen.
Rukoilkaa rakkaan veljen, Malcolm Thomas Kingin puolesta, hän asuu Yhdistyneessä Kuningaskunnassa.
Meillä on Irlannissa rakkaita veljiä, jotka ovat ikääntyneitä ja joilla on korona-virus, rukoilkaa Wilsonin ja Williamin puolesta.
Rukoilkaa edelleen ”Opetuksia Siionista”-julkaisumme puolesta, jota on painettu ja jaettu tuhansia kappaleita ympäri maailmaa, ilmaiseksi. Voit myös tilata ”Opetuksia Siionista”-julkaisun lähetettäväksi sinulle postitse, tulosteena. Tämä lähetetään myös veloituksetta, mutta jos luette sitä ja pidätte siitä ja opitte siitä, miettikää voisitteko ainakin rukoilla, että pystyisimme edelleenkin julkaisemaan sitä ja että meillä olisi taloudelliset mahdollisuudet tehdä se.
.
Hamotzi-ruoanjakelu ohjelma on toiminnassa täydellä teholla tämän juhla-ajan aikana ja jakaa runsaasti maukasta ruokaa yli 150 perheelle, jotka Jerusalemin kaupungin sosiaalitoimi ohjaa meille. Näiltä perheiltä ei puutu mitään juhlapöydiltään ja heidän perheensä voivat kiittää Herraa, sillä Hänen armonsa kestää iankaikkisesti, teidän panoksenne ja anteliaisuutenne johdosta.
Jerusalemin kaupunginosien tarpeet ovat kasvamassa Covid-19 aiheuttaman työttömyyden vuoksi ja näiden kalliiden ihmisten tarpeet kasvavat ja auttamiemme perheiden lukumäärä kasvaa. Herra vaikuttakoon teissä, rakkaat veljemme ja sisaremme ympäri maailmaa, että lisäätte rukouksianne Jerusalemin puolesta ja käytätte hyväksenne tilaisuuksia, joita Herra antaa teille.
Rukoilkaa Netivyan ja Netivyan johtajien puolesta. Etsikää tapoja olla osallisena siinä suuressa siunauksessa, jollaisena Netivyah on täällä Israelissa ja myös muualla maailmassa. Rukoilkaa, voitteko jollakin tavalla olla kumppanina ja auttaa taloudellisesti Herran työtä Netivyah Raamatun Opetusjärjestössä.
Rukoilkaa kaikkien miestemme puolesta, jotka palvelevat parhaillaan Israelin armeijassa, myös reservissä olevien puolesta. Meidän täytyy kantaa heitä rukouksin ja pyytää heille varjelusta ja rukoilla, että he voivat olla todistajia niiden sotilaiden keskellä, joiden kanssa he palvelevat.
Rukoilkaa kaikkien niiden suurenmoisten ja sitoutuneiden veljien ja sisarten puolesta Koreassa, jotka ovat seisoneet Israelin ja Netivyan rinnalla uudistuakseen, ja etteivät he unohtaisi ensirakkauttaan Israelia ja Netivyaa kohtaan. Rukoilkaa Korea-Israel Raamattuinstituutin (KIBI) puolesta ja niiden kahden tiedemiehen puolesta, jotka perustivat KIBIn v 1996, ja jotka ovat olleet suuri siunaus Israelille ja juutalaisille monissa maissa ja myös meille Israelissa.
Pitäkää edelleen Ruby Little, rakas sisaremme on Oklahoma Cityssä, rukouksissanne. Hänelle on juuri tehty tärkeitä kokeita syövän tilanteen selvittämiseksi. Testin tulokset eivät olleet järin hyviä. Syöpä on kasvanut näiden kuukausien aikana eikä kasvainten leviämiselle ja kasvulle voida tehdä paljonkaan. Ruby on rohkea sisar. Meidän tulee rukoilla, että Herra nimensä kunniaksi parantaa Rubyn ja palauttaa hänelle hänen terveytensä. Me uskomme siihen, että Jumala voi parantaa ja parantaa jopa etäpesäkkeitä lähettäneen syövän.
Pitäkää nämä veljet ja sisaret rukouksissanne: Angela Isby, Deborah Isaiah, Aries Franklin Mayers Sr, ja Tony Black. Rukoilkaa edelleen Nancyn, Donin ja heidän poikansa Aaron Hookin puolesta, Rachel Davidin, Kimin vaimon – Jingyung Leen puolesta. Nämä ovat iäkkäämpiä veljiä ja sisaria, jotka tarvitsevat Jumalan armoa ja Hänen tukeaan siunaamaan heitä elämässään ja pitämään heidät turvassa Hänen kämmenellään.
Tri Yuizawa, Tiz H.,Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveenin sisar, ovat parantuneet sairauksistaan, mutta he tarvitsevat yhä Herran siunausta ja voimia tullaksen täysin kuntoon.
Muistakaa seuraavia veljiä ja sisaria Roeh Israel- seurakunnassa Jerusalemissa: Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän vauvansa. Rukoikaa sisar Yoko Nagumon puolesta Japanissa. Sisar Yokolla oli halvaus, ja me rukoilemme hänen paranemistaan mahdollisimman pian ja täydellisesti.
Muistakaa pastori Isaacia Chennaista, Intiasta. Pastori Isaac on jo ikääntynyt mies, jolla on vakavia munuaisongelmia, ja hän joutuu käymään dialyysissä usean kerran viikossa. Muistakaa Tonya ja Louisa Tamia ja veljiämme ja sisariamme 611-kirkossa ja muissakin kirkoissa, joissa rakastetaan Jumalaa ja Israelia tuossa suurenmoisessa kaupungissa. Muistakaa Cohenin perhettä Hong Kongissa.
Pyydän teitä rukoilemaan Kiinassa olevan, rakkaan sisaren, Eman, puolesta. Hän on ihana ja kallis Herran palvelija ja hän tarvitsee nyt erityisesti paljon rukousta ja Jumalan johdatusta.
Vain suosiollinen sana Kaikkivaltiaan armon istuimen edessä, niin se kuullaan näiden veljien ja sisarien hyväksi, Um Mahmud Abu-Eidin ja hänen perheensä hyväksi, Keijon ja Salmen ja rakkaiden Suomessa olevien veljiemme ja sisariemme hyväksi: Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuulia, Anne Mirjami rakas sisaremme ja kaikki muut veljemme ja sisaremme Suomessa, jotka tarvitsevat rukouksiamme; Eva H, Patty, Andrea, Julia ja Victor, Aaron Tani, Hillel ja hänen vaimonsa.
Me jatkamme rukoilemista kaikkien seuraavien puolesta: Zhou Wenrian, Aben perhe, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä pastori Ohara, George, ja pastori Isaac Chennaissa, Intiassa.
Rukoilkaa Rantavaaran perheen puolesta ja erityisesti Pekan, rakkaan veljemme ja koko hänen perheensä puolesta. Pekalla on pitkälle edennyt Parkinsonin tauti ja hän tarvitsee Herralta tulevaa kestävyyttä ja parantumista.
Rukoilkaa Paulon puolesta, joka asuu Curitibassa. Ja C. Pereira Braga Diaksen puolesta. Hän asuu Rio de Janeirossa Brasiliassa.
Rukoilkaa edelleen Guilherme Antonio Nathan Beckerin ja hänen vaimonsa Artuza de Olivieran puolesta. Myös Rachelin ja Daniel Websterin, Lizette Nancyn, ja Jose Carlosin puolesta Rio de Janeirosta, Brasiliasta.
Meillä on veljiä ja sisaria Israelissa ja Kiinassa, ja pyydän teitä rukoilemaan heidän turvallisuutensa ja suojelunsa puolesta: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S, Naomi, Orna, David S, Daniel, Dalia D, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, Tri Song ja hänen vaimonsa sisar Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva. Rukoikaa rakkaan veljen puolesta, hän on lähes 90 vuotias, hän menetti vaimonsa muutama viikko sitten. Hänen nimensä on Dov H. Rukoilkaa rakkaan sisaren puolesta, hän käy seurakunnassamme Jerusalemissa. Hänen nimensä on Hadassah, ja hän on juuri läpikäynyt syöpäleikkauksen. Rukoilkaa Hadassahille täydellistä toipumista.
Kaikki nämä veljet ja sisaret ovat uskollisia Herralle ja siunaus Netivyalle ja Israelille. Älkää unohtako rukoilla heidän kaikkien puolesta, nimeltä mainiten!
Minulla on uusi rukouspyyntö koskien rakasta veljeä Yehuda Hochmania, hän asuu Negevin autiomaassa. Yehuda joutuu käymään dialyysissä useita kertoja viikossa.
Jerusalemin seurakunnastamme me pyydämme teitä liittymään rukoukseen seuraavien rakkaiden veljien ja sisarien puolesta: Gary,Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa.
Rukoilkaa muutamien rakkaiden ystäviemme puolesta: rabbi Salt ja hänen perheensä ja rabbi Hasselblad. He molemmat ovat ikääntyneitä ja tarvitsevat varjelusta ja siunausta.
Rukoilkaa kahden lapsenlapsemme puolesta. He molemmat saavat päästötodistuksen muutaman viikon kuluttua lukiosta. He molemmat kokevat tärkeän muutoksen elämässään,
Rukoilkaa Zimbabwessa Hararessa olevan Jeshua-opiston puolesta. Tässä uudessa koulussa Lemballe, yhdelle Afrikan heimolle, on muutamia opettajia Netivyan henkilökunnasta Jerusalemista ja Brasiliasta.
Kyseessä on suuri haaste ja niin valtavan merkittävä projekti. Jehuda ja Daniel ja Matheus ja minä olemme toistaiseksi ainoat opettajat, mutta meidän täytyy rukoilla lisää opettajia.
Oppilaat ovat aikuisia, jotka johtavat jo seurakuntia Zimbabwen maaseudulla. He tulevat Harareen kolmeksi viikoksi opiskelemaan ja teroittamaan työkalujaan tehdäkseen Herran työtä maassaan ja Lemba-heimon keskuudessa.
Olkaa hyvät ja käykää Netivyah Raamatunopetusjärjestön Facebook-sivuilla katsomassa ja kuuntelemassa erinomaista opetusta.
Olkoon Israelin Jumalan ja Yeshua Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo teidän kaikkien kanssa!
Joseph Shulam
.