Netivyah
Jerusalemin rukouslista 21.10.2021
Joseph Shulam
Ensimmäisen Mooseksen kirjan lukeminen on aina suurenmoinen ja haasteellinen kokemus. Luenpa sitten mitä tahansa Jumalan Sanan kohtaa, olen aina haasteen edessä ja opin aina jotain uutta. Mutta mikään ei vedä vertoja 1. Mooseksen kirjalle, koska joka ikinen niistä tarinoista, jotka ovat yleensä seurakuntien käytössä lapsien viihdyttämiseksi ”Raamatun tarinoilla”, on niin täynnä ajattelemaan panevia tosiasioita.
Itse asia minua ihmetyttää, että näitä tarinoita käytetään lasten opettamiseen pyhäkoulussa sen sijaan että niitä käytettäisiin opettamaan aikuisia Raamatun opinnoissa. Tämän viikon Tooran lukujaksot kuuluvat näihin: Vajera – jakso 1.Moos.18:122:24 ja Haftara 2.Kun. 4:1 – 37, sekä UT:n jaksona luettava Luuk.26:38; 24:36 – 53.
Jakson ensimmäiset sanat, joiden mukaan Parasha on saanut nimensä, ovat Vajera, joka on suomennettu ”sitten ilmestyi”.
”Sitten Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa. Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan” (1.Moos.18:1, RK).
Tämä luku on hyvä esimerkki siitä, mitä kirjoitin aikaisemmin tässä rukouslistassa. Tässä meillä on Abraham Mamren tammiston suojassa leireineen. Leiri on ollut hyvin suuri, siihen kuului ainakin 318 miestä, jotka oli koulutettu sotimaan, iältään he olivat 20 ja 50 välillä. Abrahamin leiriin ilmestyy kolme muukalaista. Nämä vieraat ovat täysin tuntemattomia. Abraham ei tunne heitä. Hän ottaa heidät vastaan tyypillisellä Lähi-idän vieraanvaraisuudella. Tekstissämme sanotaan, että hän riensi heitä vastaan telttansa ovelta, kumartui maahan ja sanoi:
”Herrani, jos olen saanut armon sinun silmissäsi, niin ethän mene palvelijasi ohi. Sallikaa tuoda vähän vettä, jotta voitte pestä jalkanne. Levätkää sitten puun siimeksessä. Minä tuon palasen leipää vahvistaaksenne itseänne, ennen kuin jatkatte matkaanne, sillä sitä varten kai olette poikenneet palvelijanne luo” (1.Moos.18:3-5, RK).
Lukiessani tätä tekstiä ensimmäinen reaktioni on, että Abraham ei ollut tyypillinen 2000-luvun israelilainen. Jos Abraham olisi nykyään pohjois-Negevissä teltoissa asustava tyypillinen israelilainen, hän vetäisisi esiin aseensa ja käskisi miesten häipyä kohteliaalla mutta selvästi vihamielisellä äänellä ja ase kädessään.
Meidän päivinämme Negevin autiomaassa tapahtuu niin paljon hillittömiä väkivaltaisuuksia, että Israelin poliisikin ja kaikki asukkaat tuntevat olonsa epämukavaksi aina kun Beershevan kaupungin ja muidenkin pohjois-Negevin kaupunkien lähialueilla liikkuu muukalaisia.
Mutta palatkaamme tekstiimme ja Abrahamiin, joka osoittaa niin epätavallista nöyryyttä ottaessaan vastaan nämä kolme muukalaista, että hän nöyrtyy sanomaan: ”Jos olen saanut armon sinun silmissäsi, sallikaa tuoda vähän vettä, jotta voitte pestä jalkanne ja levätä sitten puun siimeksessä!”
Lapsena sain mennä isäni kanssa pohjois-Negevin autiomaahan tapaamaan Negevin sheikki Suleimania (jonka kanssa isälläni oli liikeasioita). Sheikki Suleiman oli yksi beduiiniarabien tärkeimpiä sheikkejä koko Israelin maassa. Hän tervehti isääni, ei illalliselle saapuvana kunnianarvoisana vieraana vaan Israelin hallituksen lähettinä. Meille kyllä tarjottiin kahvia pian saapumisemme jälkeen ja muutaman tunnin päästä tarjottiin ruokaa, joka tavallisesti oli kokonainen karitsa pähkinöillä koristellun suuren riisivuoren kera.
Takaisin Abrahamiin. Minulle tärkein opetus oli se, että Abraham ja Saara huolehtivat itse tarjoilusta ja ottivat henkilökohtaisesti vastaan nämä kolme täysin tuntematonta muukalaista. Siksi luemme Heprealaiskirjeestä:
”Pysyköön veljesrakkaus. Älkää unohtako vieraanvaraisuutta, sillä sitä osoittamalla jotkut ovat saaneet tietämättään pitää enkeleitä vierainaan” (Hepr.13:1,2, RK).
Heprealaiskirjeen kirjoittaja viittaa selvästi Toorajaksoomme ja kannustaa meitä olemaan vieraanvaraisia. Itse asiassa vieraanvaraisuus kuuluu niihin ominaisuuksiin, joita vaaditaan seurakunnan vanhimmilta.
”Seurakunnan kaitsijan tulee siis olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, kunniallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan” (1.Tim.3:2, RK).
”…vaan hänen on oltava vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä ja itsensä hillitsevä” (Tit. 1:8, RK).
”Olkaa vieraanvaraisia toinen toisellenne, nurisematta” (1.Piet.4:9, RK).
Ensimmäinen Timoteuksen kirje ja Tituksen kirje puhuvat ominaisuuksista, joita edellytetään jokaiselta joka tahtoo olla Herran seurakunnassa vanhemmistoveli tai kaitsija. Tämä on tärkeää nimenomaan siksi kun moderni länsimainen kulttuuri on vallannut kaikkialla Jeshuan opetuslapset, niin että vieraanvaraisuus on jotain aivan erityistä eikä suinkaan yleistä niin kuin se oli vielä 1960-luvulla, kun minä olin 16-vuotias koditon uskova poika.
Voin sanoa aivan rehellisesti, että 1960-luvun alkupuolella veljeni ja sisareni Herrassa olivat enemmänkin kuin vieraanvaraisia. Minulla on omakohtainen kokemus siitä, että tavalliset ortodoksijuutalaisetkin, jotka eivät uskoneet Jeshuaan, olivat minua kohtaan superystävällisiä ja vieraanvaraisia.
Ensimmäisen USA:ssa saamani puvun osti minulle kallis metodistisisar, joka asui etelä-Kentuckissa. Toisen, talvella käytettävän puvun ostivat minulle kaksi uskonnollista juutalaisveljestä, joilla oli lumppu- ja villayritys Cookevillessä, Tennesseessä.
Onnistuin loukkaamaan heitä haastaessani heitä tekemään alijan, ja vastauksena tyypilliseen israelilaiseen ärhäkkyyteeni he veivät minut paikalliseen tavarataloon ja ostivat minulle ensimmäiset talvivarusteeni. Sanoisin, että vieraanvaraisuus on yksi tärkeämmistä ominaisuuksista jokaiselle, joka tahtoo johdattaa juutalaisia ja arabeja Herran yhteyteen.
Siirrytään Abrahamin vieraanvaraisuudesta Toorajaksomme teologiseen puoleen. Abraham ei ymmärtänyt sitä totuutta, että yksi hänen kolmesta vieraastaan oli itse Herra. Tämä on minulle ja useimmille juutalaisille Tooran selittäjille iso haaste. Ei-juutalaiset Raamatun selittäjät vain hyväksyvät sen huomaamatta siihen sisältyvää ongelmaa, ja periaatteessa he ovat sitä mieltä ja vahvistavat sen, että Jumala (Jehova) itse tuli alas maan päälle ihmisenä ja antoi pestä jalkansa ja söi voita ja lihaa ja jutteli Abrahamin kanssa ja salli Abrahamin haastaa Jumalan moraalin, kun Jumala paljasti Abrahamille suunnitelmansa hävittää Sodoma.
Abraham haastoi itse Herran seuraavin sanoin:
”Abraham lähestyi häntä ja sanoi: ´Aiotko siis tuhota vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?” (1. Moos. 18:23, RK).
Jos rohkenisin kääntää Abrahamin sanat itselleen Herralle, ne saattaisivat tulla suustani näin: ”Hulluko sinä olet? Aiot surmata viattomat, kunnot kaverit, noiden pahiksien kanssa, noiden kelmien kanssa?”
Ihaninta tässä on, veljet ja sisaret, että Jumala hyväksyi Abrahamin esittämän haasteen ja muutti toimintatapaansa Sodoman suhteen ja oli halukas kuulemaan Abrahamin oikeudenmukaisen haasteen.
Mutta koska Abraham väitteli Jumalan kanssa Sodomasta, mutta ei väitellyt Jumalan kanssa kun kyse oli hänen oman poikansa Iisakin uhraamisesta, vaan noudatti Jumalan käskyä taistelematta poikansa hengen puolesta, rabbit ovat sitä mieltä, että Jumala unohti Abrahamin kokonaan 1.Moos. 22:n jälkeen.
Abraham oli liian kuuliainen, liian myöntyväinen, liian uskonnollinen, joka vain noudatti ohjeita ja otti lupauksen poikansa Iisakin, sitoi hänet alttarille ja nosti veitsensä toteuttaakseen Jumalan käskyn. Jumala kyllä lähetti oinaan ja pelasti Iisakin, mutta Abrahamilla oli tämä sokea, luottavainen usko Jumalaan, ja toisin kuin Sodoman kohdalla hän vain otti vastaan Jumalan käskyn sokeasti ja kuuliaisesti.
Niinpä Jumala lakkasi pitämästä yhteyttä Abrahamiin luvun 22 jälkeen Abrahamin kuolemaan asti.
Ymmärrän kyllä, että tämä on rabbien mielipide siitä, miksi Jumala ei enää kommunikoinut Abrahamin kanssa Iisakin uhraamisen jälkeen, mutta se on mielenkiintoinen havainto siitä, että Abrahamin ja maailmankaikkeuden Herran välinen yhteydenpito lakkasi yhtäkkiä.
Mitä tämä Toorajakso opettaa meille?
Ensiksikin, Jumala pukeutui ihmiseksi ja ilmestyi epäilemättä normaalina miehenä, joka kaipaa jalkojen pesua ja leipäpalaa.
Toiseksi, Jumala ottaa huomioon vanhurskaat palvelijansa ja kertoo heille suunnitelmansa, suunnitelmat, joilla olisi vaikutusta heihin henkilökohtaisesti ja pyhien yhteisöön.
Kolmanneksi, Jumala arvostaa ja joskus jopa kuulee (kuuntelee) vanhurskaita palvelijoitaan ja suhtautuu vakavasti heidän ajatuksiinsa. Joskus Jumala itse asiassa muuttaa aikomiaan tekoja. Näin kävi kaksi kertaa Mooseksen kohdalla Siinain autiomaassa, ja niin kävi Elian ja Sarpatin lesken kohdalla, ja niin kävi nyt tässä Abrahamin kohdalla.
Se mitä meidän tulee oppia ja omaksua tästä tarinasta, on että Jumalan lapsina mekin, joilla on Jeshuan elämästä ja uhrista saatu vanhurskaus, voimme ja meidän pitäisi voida puhua Jumalan kanssa ja väitellä Hänen kanssaan kunnioitusta osoittaen, mutta sitten lopuksi hyväksyä ja ottaa vastaan Hänen viisas tuomionsa.
Tämän pitäisi muuttaa täydellisesti se tapa, jolla messiaaniset juutalaiset ja jotkut kristityt rukoilevat, niin että rukouksista ja Kaikkivaltiaalta anomisista tulee mielekästä keskustelua ja aitoa vuoropuhelua taivaallisen Isämme ja meidän, Hänen luotunsa, Hänen lastensa, välillä.
Ja neljänneksi, usko ja uskollisuus ovat suunnattoman tärkeitä, ja Abraham osoitti tätä, kun hän vei poikansa Iisakin Moorian vuorelle uhratakseen hänet. Mutta voi olla, että Kaikkivaltias Israelin Jumala tai Hänen Poikansa Jeshua ei arvostakaan eikä hyväksykään sokeaa uskoa, jossa pysytään ja jonka mukaan toimitaan joskus käyttämättä meille annettua järkeä, harkitsematta asiaa perusteellisesti ja ottamatta huomioon ympäristöämme.
Me olemme uskollisia toimissamme ja uskossamme, kun teemme asiat harkiten ja tietoisina siitä, mitä olemme tekemässä ja miksi. Jumala ei tarvitse eikä tahdo robotteja. Hän tahtoo lapsia, jotka pystyvät ajattelemaan itsenäisesti ja tekemään asiaan kuuluvia ja tarkoituksenmukaisia päätöksiä.
Antakoon Jumala meille silmät nähdä Hänen sanansa kautta Raamatun tekstit, mutta vielä ennemmin nähdä Hänen elävän sanansa, Messias Jeshuan kautta, joka tuli lihassa olevaksi Jumalan sanaksi.
Rukousosio:
Rukoilkaa vaimoni Marcian puolesta. Hän on ollut Hadassan sairaalassa Jerusalemissa viime perjantaista lähtien. Hän on kaatunut kotona kaksi kertaa verenpaineen äkillisesti laskiessa, kun hän seisoo, ja hänen päässään pyörii eikä hänen tasapainonsa ole kunnossa. Lääkärit eivät ole saaneet vielä selville, mistä tämä johtuu. Rukoilettehan Marcian puolesta ja pyydätte Herraa parantamaan ja ohjaamaan lääkäreitä tekemään oikeita valintoja ja diagnoosin, jonka myötä voimme palata normaaliin elämäämme, niin että voimme lähteä marraskuussa matkustamaan.
Minulle tehdään huomenna taas silmäoperaatio Hadassan sairaalassa Jerusalemissa. Pyytäkää Jumalaa siunaamaan minua ja lääkäreitä, jotka suorittavat leikkauksen vasempaan silmääni. Leikkauksessa korjataan ja parannetaan edellistä leikkausta.
Rukoilkaa edelleen Afganistaniin Talebanin käsiin jääneiden kristittyjen veljien ja sisarten puolesta. Nämä veljet ja sisaret ovat todellisessa hengenvaarassa.
Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä huonommaksi veljiemme ja sisartemme tilanne Afganistanissa muuttuu.
Pyydän teitä rukoilemaan päivittäin perheeni puolesta, etenkin vaimoni Marcian, tyttäreni Danan, tyttärentyttäreni Noamin, pojanpoikani Joeyn, ja Barryn ja Bethin, poikani ja miniäni puolesta.
Rukoilettehan erään opetuslapseni ja Jumalan miehen Steve (Asher) Mockin puolesta. Hän on sairaalassa tehohoidossa San Diegossa, Kaliforniassa. Asher sai toisen suuren aivoverenvuodon. Viimeisten tietojen mukaan vuoto on loppunut. Rukoilkaamme Stevelle jumalallista parantumista ja toipumista.
Rakkaan ystävämme Mahmud Abu-Eidin sisar Gouzlan on hyvin sairas, ja Mahmudin äitikin tarvitsee rukouksiamme. Abu-Eidin perhe on hienoimpia ja rakkaimpia palestiinalaisia ystäviäni ja sielunveljiäni. Kannattehan heitä rukouksin.
Muistakaa Israelin hallitusta rukouksissanne. Vaikka koronavirus on heikkenemässä ja tartuntojen määrä vähenee, Israelin vallan käytävillä kulkeva kuolio vaatii paljon rukousta. Jesajan mukaan johtamisongelmat ovat merkki siitä, että Jumala on tyytymätön kansakuntaan.
Rukoilkaa ja tukekaa Netivyaa näinä vaikeina aikoina, jotta olisi mahdollisuuksia tehdä hyvää, siunata, ruokkia ja tukea Israelin väestöä, heitä, jotka ovat hädänalaisia ja joiden lukumäärä on lisääntynyt monella prosentilla näinä vaikeina aikoina Israelissa.
Rukoilkaa meidän mahdollisuuksiemme puolesta tehdä hyvää ja olla siunauksena Jerusalemin köyhille ja uskoville yliopisto-opiskelijoille. Jumala antaa ilon ja etuoikeuden mahdollisuuksia, ja jokainen Jumalan meille antama mahdollisuus tehdä hyvää ja olla siunaukseksi testaa samalla oikeudenmukaisuuttamme ja laupeuttamme. Oikeudenmukaisuuttamme testataan, kun teemme valintoja, jotka ovat siunaukseksi tärkeimmille ja tehokkaimmille hyville töille Jumalan nimessä. Laupeutemme testi on antaa runsaasti ja iloisesta sydämestä kunnioittaaksemme Herraamme ja osoittaaksemme uskollisuuttamme. Seiskää rinnallamme ja nauttikaa siunauksista!
Pyydän hyvin harvoin taloudellista apua Netivyalle. Koronatilanne Israelissa kuten muuallakin maailmassa on avannut mahdollisuuksia tehdä hyvää ja siunata ihmisiä (ei pelkästään Jeshuan opetuslapsia) ja välittää Herran rakkautta ja huolenpitoa vertaansa vailla olevalla konkreettisella tavalla.
Rukoilkaa henkilökohtaisten vihollistenne puolesta, jos teillä on sellaisia, ja etenkin Israelin vihollisten puolesta ja sellaisten puolesta kuin Iran, Hamas Gazassa ja Hizbollah Libanonissa…Tämä on tärkeää, koska kun rukoilette hyvää näille vihollisille, kasaatte itse asiassa palavia kekäleitä heidän päänsä päälle (katso Roo.12:n viimeiset jakeet.)
Rukoilkaa edelleen Rosenfeldin perheen puolesta, nuorten ja vanhojen.
Rukoilkaa rakkaan veljen, Malcolm Thomas Kingin puolesta, hän asuu Yhdistyneessä Kuningaskunnassa.
Meillä on Irlannissa rakkaita veljiä, jotka ovat ikääntyneitä ja joilla on korona-virus, rukoilkaa Wilsonin ja Williamin puolesta.
Rukoilkaa edelleen ”Opetuksia Siionista”-julkaisumme puolesta, jota on painettu ja jaettu tuhansia kappaleita ympäri maailmaa, ilmaiseksi. Voit myös tilata ”Opetuksia Siionista”-julkaisun lähetettäväksi sinulle postitse, tulosteena. Tämä lähetetään myös veloituksetta. Vaikka tarvitsemme rahallista apua ja tukea voidaksemme julkaista edelleenkin Opetuksia Siionista -lehteä. Jos muissa maissa on järjestöjä tai seurakuntia, jotka haluavat kääntää ja julkaista Opetuksia Siionista lehteä, ottakaa yhteyttä Netivyan toimistoon. Herra on uskollisesti täyttänyt aina tarpeemme. Hän on myös ollut tarkka ja antanut meille sen mitä tarvitsemme, ei liian vähän eikä liian paljon.
Hamotzi-ruoanjakelu ohjelma on toiminnassa täydellä teholla tämän juhla-ajan aikana ja jakaa runsaasti maukasta ruokaa yli 150 perheelle, jotka Jerusalemin kaupungin sosiaalitoimi ohjaa meille. Näiltä perheiltä ei puutu mitään juhlapöydiltään ja heidän perheensä voivat kiittää Herraa, sillä Hänen armonsa kestää iankaikkisesti, teidän panoksenne ja anteliaisuutenne johdosta.
Jerusalemin kaupunginosien tarpeet ovat kasvamassa Covid-19 aiheuttaman työttömyyden vuoksi ja näiden kalliiden ihmisten tarpeet kasvavat ja auttamiemme perheiden lukumäärä kasvaa. Herra vaikuttakoon teissä, rakkaat veljemme ja sisaremme ympäri maailmaa, että lisäätte rukouksianne Jerusalemin puolesta ja käytätte hyväksenne tilaisuuksia, joita Herra antaa teille.
Rukoilkaa Netivyan ja Netivyan johtajien puolesta. Etsikää tapoja olla osallisena siinä suuressa siunauksessa, jollaisena Netivyah on täällä Israelissa ja myös muualla maailmassa. Rukoilkaa, voitteko jollakin tavalla olla kumppanina ja auttaa taloudellisesti Herran työtä Netivyah Raamatun Opetusjärjestössä.
Sekä Yehuda että minä jatkamme opetusta Zoomin kautta, YouTubessa sekä Netivyan Facebookissa joka viikko ja joskus joka päivä. Rukoilkaa, että nämä opetukset kantaisivat hedelmää Jumalan Kuningaskunnan hyväksi. Nauttikaa erittäin hienosta opetuksesta ja nauttikaa oppiessanne Jumalan Sanaa. Tämä kaikki täysin ilmaiseksi!
Rukoilkaa kaikkien niiden suurenmoisten ja sitoutuneiden veljien ja sisarten puolesta Koreassa, jotka ovat seisoneet Israelin ja Netivyan rinnalla uudistuakseen, ja etteivät he unohtaisi ensirakkauttaan Israelia ja Netivyaa kohtaan. Rukoilkaa Korea-Israel Raamattuinstituutin (KIBI) puolesta ja niiden kahden tiedemiehen puolesta, jotka perustivat KIBIn v 1996, ja jotka ovat olleet suuri siunaus Israelille ja juutalaisille monissa maissa ja myös meille Israelissa.
Danah, tyttäremme, tarvitsee paljon rukousta terveytensä ja elämäntilanteensa puolesta. Tyttärentyttäremme Noam on päättänyt lukion. Hän etsii työtä ja pohtii omaa suuntaansa elämäänsä. Rukoilkaa sekä Danahin että Noamin, tyttärentyttäremme puolesta ja pyytäkää Jumalaa varjelemaan heidät koronavirukselta ja muilta harmeilta.
Pitäkää edelleen Ruby Little rukouksissanne, rakas sisaremme on Oklahoma Cityssä, hän taistelee syöpää vastaan. Lisätkää myös rukouksiinne Allison Howard Williams.
Pitäkää nämä veljet ja sisaret rukouksissanne: Angela Isby, Deborah Isaiah, Aries Franklin Mayers Sr, ja Tony Black. Rukoilkaa edelleen Nancyn, Donin ja heidän poikansa Aaron Hookin puolesta, Rachel Davidin, Kimin vaimon – Jingyung Leen puolesta. Nämä ovat iäkkäämpiä veljiä ja sisaria, jotka tarvitsevat Jumalan armoa ja Hänen tukeaan siunaamaan heitä elämässään ja pitämään heidät turvassa Hänen kämmenellään.
Tri Yuizawa, Tiz H.,Lion H., Ilana Abramov, Cynthia Parveenin sisar, ovat parantuneet sairauksistaan, mutta he tarvitsevat yhä Herran siunausta ja voimia tullakseen täysin kuntoon.
Muistakaa seuraavia veljiä ja sisaria Roeh Israel- seurakunnassa Jerusalemissa: Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän vauvansa. Rukoilkaa sisar Yoko Nagumon puolesta Japanissa. Sisar Yokolla oli halvaus, ja me rukoilemme hänen paranemistaan mahdollisimman pian ja täydellisesti.
Muistakaa pastori Isaacia Chennaista, Intiasta. Pastori Isaac on jo ikääntynyt mies, jolla on vakavia munuaisongelmia, ja hän joutuu käymään dialyysissä usean kerran viikossa. Muistakaa Tonya ja Louisa Tamia ja veljiämme ja sisariamme 611-kirkossa ja muissakin kirkoissa, joissa rakastetaan Jumalaa ja Israelia tuossa suurenmoisessa kaupungissa. Muistakaa Cohenin perhettä Hong Kongissa.
Vain suosiollinen sana Kaikkivaltiaan armon istuimen edessä, niin se kuullaan näiden veljien ja sisarien hyväksi, Um Mahmud Abu-Eidin ja hänen perheensä hyväksi, Keijon ja Salmen ja rakkaiden Suomessa olevien veljiemme ja sisariemme hyväksi: Tim Tucker, Satu-Maria, Sini-Tuulia, Anne Mirjami rakas sisaremme ja kaikki muut veljemme ja sisaremme Suomessa, jotka tarvitsevat rukouksiamme; Eva H, Patty, Andrea, Julia ja Victor, Aaron Tani, Hillel ja hänen vaimonsa.
Me jatkamme rukoilemista kaikkien seuraavien puolesta: Zhou Wenrian, Aben perhe, Toru San, Takeo Sensei, Daisuke Sensei, Tomoko San, Yumi ja hänen isänsä pastori Ohara, George, ja pastori Isaac Chennaissa, Intiassa.
Rukoilkaa Rantavaaran perheen puolesta ja erityisesti Pekan, rakkaan veljemme ja koko hänen perheensä puolesta. Pekalla on pitkälle edennyt Parkinsonin tauti ja hän tarvitsee Herralta tulevaa kestävyyttä ja parantamista.
Rukoilkaa Paulo C. Pereira Braga Diaksen puolesta. Hän asuu Rio de Janeirossa Brasiliassa.
Rukoilkaa edelleen Guilherme Antonio Beckerin ja hänen vaimonsa Artuza de Olivieran puolesta. Myös Rachelin ja Daniel Websterin, Lizette Nancyn, ja Jose Carlosin puolesta Rio de Janeirossa, Brasiliassa.
Meillä on veljiä ja sisaria Israelissa ja Kiinassa, ja pyydän teitä rukoilemaan heidän turvallisuutensa ja suojelunsa puolesta: Deborah Ruth, Lydia, Sima, Laurel S, Naomi, Orna, David S, Daniel, Dalia D, Ayla, Hillel, Elhanan, Tony, Tri Song ja hänen vaimonsa sisar Harriet Kim, Michael Knezevich, Ismael Alves, Asher Gabriel, M. Ahuva. Rukoikaa rakkaan veljen puolesta, hän on lähes 90 vuotias, hän menetti vaimonsa muutama viikko sitten. Hänen nimensä on Dov H. Rukoilkaa rakkaan sisaren puolesta, hän käy seurakunnassamme Jerusalemissa. Hänen nimensä on Hadassah, ja hän on juuri läpikäynyt syöpäleikkauksen. Rukoilkaa Hadassahille täydellistä toipumista.
Rukoilkaa Israelin puolesta. Meillä on rajuja mielenosoituksia Jerusalemin kaduilla ja Tel Avivissa ja muissakin paikoissa ympäri maatamme. Nämä mellakat johtuvat siitä, että suuri osa Israelin väestöstä ei ymmärrä, mitä hallitus tekee korona-viruspandemian suhteen.
Minulla on uusi rukouspyyntö koskien rakasta veljeä Yehuda Hochmania, hän asuu Negevin autiomaassa. Yehuda joutuu käymään dialyysissä useita kertoja viikossa.
Jerusalemin seurakunnastamme me pyydämme teitä liittymään rukoukseen seuraavien rakkaiden veljien ja sisarien puolesta: Gary, Melanie, Sarit, Gabriela, Ahuva, Leah, Ilana, Hannah, nuori Gabriela, Jonathan B ja hänen vaimonsa Aviva ja heidän uusi vauvansa.
Rukoilkaa muutamien rakkaiden ystäviemme puolesta: rabbi Salt ja hänen perheensä ja rabbi Hasselblad. He molemmat ovat ikääntyneitä ja tarvitsevat varjelusta ja siunausta.
Haluaisin pyytää teitä rukoilemaan, mikä on teidän osuutenne Netivyah Raamatun Opetusjärjestön tukemisessa.
Rukoilkaa kahden lapsenlapsemme puolesta. He molemmat saavat päästötodistuksen muutaman viikon kuluttua lukiosta. He molemmat kokevat tärkeän muutoksen elämässään, Noamilla, tyttärentyttärellämme, oli myös 18-vuotissyntymäpäivä 1. toukokuuta. Tämä oli hyvin merkittävä päivä Noamille. Hän on nyt vapaa lukiosta ja myös muista velvoitteista ja hänellä on nyt oikeus tehdä omia päätöksiä ja valintoja elämässään. Rukoilkaa Noamin puolesta tässä hänen suuressa tienristeyksessä elämässään, ja pyytäkää Herraa siunaamaan Noamia ja antamaan hänelle selvä suunta ja ohjausta siihen, mikä on hyvää, oikeaa ja pyhää hänen elämässään. Sekä Noam että Joseph, meidän kaksi lastenlastamme, ovat erittäin lahjakkaita ja hyviä oppilaita. Molemmat ovat ”A”-oppilaita, erinomaisia nuoria ihmisiä, mutta molemmat tarvitsevat jumalallista suojelua ja opastusta voidakseen tehdä hyviä, älykkäitä ja oikeita valintoja elämässään.
Kun olin 18-vuotias, ja olin erotettu perheestäni Messias-uskoni vuoksi, minulla ei ollut ketään rinnallani, eikä ketään ohjaamassa minua. Herran kaitseva johdatus oli ainoa opas, joka minulla oli. Kiitän Jumalaa hänen hyvyydestään ja ohjauksestaan elämässäni.
Vielä yksi rukouspyyntö tälle viikolle! Pidätte minua varmasti hulluna ja sulkisitte minut jo ”hullujen huoneeseen”. Opetan nyt neljänä päivänä viikossa kolme tuntia joka päivä Hararessa, Zimbabwessa, Jeshua opistoksi kutsutussa paikassa. Tittelini on itse asiassa ”akateeminen dekaani”. Kaikki oppilaat ovat Lemba-heimosta Afrikassa. He ovat kaikki pastoreita ja johtajia seurakunnissa. Haaste on valtava ja sen tuoma taakka 75-vuotiaalle miehelle, jolla on takanaan 60 reissuvuotta, on myös valtava. Tarvekin on valtava ja ottamani taakka on tarpeeksi hullu nuoremmalle ja pystyvämmällekin miehelle. Vanhalle yksisilmäiselle juutalaiselle se on enemmän kuin valtava! Siihen tarvitaan jumalallista armoa ja voimaa ja terveyttä ja kaikkia mahdollisia fyysisiä ja hengellisiä vitamiineja. Tämän projektin pani alulle ja sen innoitti ja sen myöskin rahoittaa eräs hyvä ystävä, joka tarvitsee myöskin rukouksiamme.
Rukoilettehen Joseph Shulamin ja rakkaan ystävämme R.W:n puolesta. Pyytäkää Herraa siunaamaan häntä, hänen perhettään ja työtään.
Toivotan teille kaikille, jotka seisotte Israelin rinnalla ja jotka rukoilette Jerusalemin puolesta, kaikkein parasta Herran siunausta ja kaikkien hänen lupaustensa toteutumista hänen uskollisille lapsilleen. Heitä, jotka kuulevat Jumalaa ja tekevät hänen tahtonsa, kutsutaan viisaiksi. Heitä, jotka vain kuulevat hänen sanaansa eivätkä tee sen mukaan, kutsutaan tyhmiksi! Ponnistelkaamme ollaksemme viisaita eikä koskaan tyhmiä! Paras on vielä edessäpäin!
Olkaa hyvä ja menkää Netivyah Raamatun opetusjärjestön Facebookiin katsomaan ja kuulemaan erinomaista opetusta.
Olkoon Israelin Jumalan ja Yeshua Messiaamme, Kuninkaamme, Opettajamme, Rabbimme ja Herramme armo teidän kaikkien kanssa!
Joseph Shulam