Netivyah
Jerusalemin rukouslista 1.3.2018
Joseph Shulam/ Puurim Jerusalemissa
Tämän sapatin lukuteksti on 2 Mooses 31:11 – 34:35, Parashat Ki – Tisa.
Tämä teksti on Tooran surullisimpia mutta samalla myös ihanimpia tekstejä. Surullisimpia se on siksi, että hetkellä, joka oli Israelin ja Jumalan välisen suhteen dramaattisimpia ja suurimpia, Israelin korkein hengellinen auktoriteetti, eli Aaron, Mooseksen veli, ja muu Israelin papisto, tekivät Kultaisen vasikan. Tämä hirvittävä teko ei tapahtunut missään hämärässä kellarissa. Kultaisen vasikan teki Siinain vuoren juurella Mooseksen veli ja hänen vierellään, yhteistyössä hänen kanssaan, seisoivat hänen perheensä, Leevin heimo ja kansan vanhimmat. Kultainen vasikka ei ollut mikään Aaronin keksimä vieras epäjumala. Kultainen vasikka edusti Haatoria, vanhaa egyptiläistä jumalatarta, joka yhdistettiin iloon, naisen rakkauteen ja äitiyteen. Haator oli Egyptin pääjumalatar monien vuosisatojen ajan. Hänellä oli naisen vartalo, ja hänen kasvonsa olivat kauniit naisen kasvot, mutta hänellä oli vasikan korvat. Kultainen vasikka kuvasi häntä. Aaron siis vei tavallaan Israelin kansan hengellisesti takaisin Egyptiin, takaisin hengelliselle reviirilleen ja mukavuusalueelleen. Mooses oli Siinain vuoren huipulla neuvottelemassa Jumalan kanssa ja ottamassa vastaan Tooraa, syömättä ja juomatta. Vuoren juurella sitävastoin syötiin ja juotiin, iloittiin ja palvottiin epäjumalaa. Ja kaikki tämä tapahtuu, kun on kulunut vain vähän aikaa siitä, kun he ylittivät Punaisen Meren kuivaa maata pitkin lähdettyään Egyptistä egyptiläisten rikkaudet mukanaan ja nähtyään Jumalan voiman hänen lyödessään Egyptin maata ja kansaa kymmenellä vitsauksella.
Jumalan armo näkyy tässä tekstissä yhtä runsaana kuin mitä se näkyy kaikissa Raamatun teksteissä ja tapahtumissa. Niitä kristittyjä, jotka luulevat, että Israelin Jumala ja Toora ovat pelkkää tuomiota eikä lainkaan armoa ja laupeutta niin kuin Uusi Testamentti, pyydän lukemaan Tooran uudelleen. Tässä lukujaksossa Jumala päättää hylätä Israelin ja jättää Mooseksen selviämään yksin näiden ihmisten kanssa. Mooses sai Jumalan jäämään ja jatkamaan edelleen Läsnäolollaan Israelin kansan johdattamista, heistä huolehtimista ja heidän siunaamistaan.. Mutta vielä palavammin Mooses kaipaa saada nähdä Jumalan Kunnian, ja Jumala paljastaa Moosekselle ainakin osittain luontonsa sisintä olemusta.
”Sitten HERRA laskeutui alas pilvessä, asettui vuoren huipulle Mooseksen läheisyyteen ja lausui HERRAN nimen. HERRA kulki Mooseksen editse ja huusi: ´HERRA, HERRA, on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja täynnä armoa ja totuutta.
Hän pysyy armollisena tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit´” (2 Mooses 34:5-7a).
Älkää suostuko koskaan kuuntelemaan ketään kristittyä kiihottajaa, joka sanoo että Vanha Testamentti eli Toora on tuomion kirja ja että Uusi Testamentti on rakkauden ja armon kirja. Jumalan rakkauden suurin osoitus on Messias Jeshuua. Jeshuua on Tooran päämäärä ja tarkoitus, ja Hänen ristinuhrinsa perustuu niihin lupauksiin, jotka Jumala antoi Israelin kansalle Toorassa ja profeetoissa.